Pikmin 2
Na een dramatische landing op Aarde, waarbij Louie uit de raket valt kan het avontuur beginnen. Je eerste taak is het herenigen van Louie met Olimar. In deze korte intro worden je de basisprincipes van het spel uitgelegd. Je speelt niet langer met alleen Olimar, maar je kunt nu ook Louie besturen. In het begin is het voordeel van dit tweede poppetje nog niet echt duidelijk, maar al snel genoeg komen er kleine puzzels, waarbij je gebruik moet maken van beide karakters.
Het avontuur speelt zich af in vier verschillende gebieden die de vier verschillende jaargetijden weergeven. Zo is het winter level bedekt met sneeuw, en is het herfst level uitgevoerd in typische herfsttinten. Ook de vijanden zijn op deze verschillende jaargetijden aangepast.
Een van de grootste kritiekpunten uit de eerste game is er uitgehaald; er is nu geen tijdslimiet meer om je totale missie te behalen. Wel kun je nog steeds alleen overdag op zoek gaan naar artefacten, en \'s nachts is het voor jou en je pikmin te gevaarlijk om de Aarde te ontdekken. Laat je \'s nachts pikmin achter, dan worden deze verslonden door alle gemene beestjes die tevoorschijn komen.
Nieuw in dit deel zijn de grotten - deze zijn in wezen niks meer dan molshopen in een gebied - waar Louie en Olimar in kunnen springen om nog meer artefacten te vinden. Deze grotten bestaan weer uit verschillende verdiepingen, waarin je een flink aantal artefacten kunt vinden. Iedere grot wordt op de laatste verdieping afgesloten met een eindbaas, die meestal een artefact bij zich draagt dat de pakjes van Louie en Olimar verbetert. Zo kun je na een poosje tegen onder andere electriciteit en vuur.
Het vervelende aan deze grotten is dat ze na een poosje een klein beetje repetitief worden; versla de vijanden, pak het artefact, op naar de volgende verdieping...