Nieuws
Zeker 150 bruggen en viaducten in slechte staat
Het gaat om stalen en betonnen bruggen en viaducten in snelwegen die voor 1975 zijn gebouwd. Vorig jaar bleek al dat de levensduur van veel van deze bruggen minder lang is dan bij de bouw was gedacht. Sindsdien worden 1180 van de ruim tweeduizend oude betonnen bruggen in Nederland nader onder de loep genomen. Van deze bruggen moeten er tussen de twintig en veertig binnen vijf jaar worden aangepakt, blijkt nu uit de eerste resultaten van het onderzoek.
Van de 274 stalen bruggen die Nederland telt moeten er tien binnen vijf jaar worden versterkt of vervangen, meldt Eurlings. Nog eens vier zijn binnen tien jaar aan de beurt. De kosten van de versterking van de tien bruggen bedragen naar schatting een half miljard euro. Als de bruggen worden vervangen is dat 'aanzienlijk' meer. Eurlings verwachtte in oktober vorig jaar nog dat twaalf bruggen binnen vijf jaar onder handen zouden moeten worden genomen.
Rijkswaterstaat denkt rond de zomer een maatregelenprogramma klaar te hebben. Volgens Eurlings wordt geprobeerd de werkzaamheden zo veel mogelijk te laten samenvallen met reeds geplande werkzaamheden, om overlast voor het verkeer te beperken.
Binnen vijf jaar moeten onder meer Ketelbrug in de A6 en de Scharbergbrug in de A2 worden aangepakt. Onder andere de Van Brienenoordbrug in de A16 moet binnen tien jaar zijn versterkt of vervangen.
Maarja, van de andere kant. Wat is slechte staat? Wanneer je de bruggen in het buitenland ziet... Zal dus ook weer een hoop gezeur om niks zijn.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
Hahahaha sorry ik zie het in elk onderwerp, dat ik voortaan de humor er wel van in zie foto
Maar beter dat ze nu al maatregelen nemen, dat voorkomt tenminste dit soort taferelen:
foto
Talpa foto
Gewoon een kwestie van goed lezen wat ik zeg.
foto
hwieeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Doe normaal.
De rijdende werker betaald zich al blauw aan die tyfusregering die er stompzinnige dingen mee doet.
Heb zelf menig fundering gestort in de tijd dat ik in de bouw werkte.
Het is een typisch probleem van veel bouwen, daarna geen budget hebben voor onderhoud en nu is er een enorme achterstand en moet opeens veel tegelijk vervangen worden
Wanneer het roest proces zich doorzet van het staal wanneer het in het beton zit knapt het beton kapot. Dit komt omdat ijzeroxide (roest) meer ruimte in neemt dan het staal. Dit is een vorm van betonrot.
Optie 1: Derde brug erbij
Optie 2: Tunnel ipv brug
Gegarandeerd chaos aldaar..... zeker als je 's morgens om 06:00u al file hebt daar... spits moet dan nog beginnen, en er staat al file. Wil niet weten wat er gebeurt als de Van Brienenoordbrug (geldeeltelijk) dicht zou gaan...
Bleek dat fraude was gepleegd bij de bouw. De stalenkabels in het beton waar de brug eigenlijk aan hangt lopen door buizen. Deze buizen moeten gevuld zijn om het rotten van de kabels tegen te gaan. Dat was maar deels gebeurd. Wij moesten dat alsnog doen omdat bij onderzoek bleek dat dat voor meer dan de helft niet was gebeurd. Goed die brug is opgeknapt.
Maar die brug heeft een zusje bij Deventer (A1). Die is door dezelfde (failliete) aannemer gebouwd, compleet met dezelfde knik (foutje). Toen heb ik gehoord dat de verwachting was dat beide bruggen waarschijnlijk dezelfde problemen hebben en dat die bij Deventer niet veel later aangepakt zou worden. Maar voor zover ik weet hebben ze nooit wat aan de brug in de A1 gedaan. Erg vreemd gezien de zeer verontrustende toestand van de brug bij Zwolle. Hoewel.... de restauratiekosten van de brug bij Zwolle liepen mede door de slechte conservering van de kabels erg uit de hand.
het beton is wel gewapend d.m.v. staal inderdaad.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken