Verstappen: "Doe mij maar weer V10-motoren"
Als het aan Max Verstappen ligt gaat de Formule 1 terug naar de heerlijk oorverdovende V10-motoren van weleer. Dat zegt de jonge Nederlander tegenover Motorsport.com.
Sinds 2014 rijdt men in de Formule 1 met hybride V6-motoren en daar is nog lang niet altijd iedereen gelukkig mee. Geluid maken ze nauwelijks en als je achterop een circuit staat hoor je de start verderop zelfs niet meer - iets wat in de Formule 2 nog wél het geval is. Wereldautosportbond FIA komt vrijdag met de in de F1 actieve motorfabrikanten, plus een aantal extra gasten, bij elkaar om te praten over de motoren die vanaf 2021 gebruikt gaan worden.
"Het zou natuurlijk geweldig zijn om weer gewoon V10-motoren te hebben, vanwege het mooie geluid", liet Verstappen optekenen. "Het geluid van de huidige motoren is voor mij in de auto wel fijn, maar voor de fans is het allemaal niet echt indrukwekkend vergeleken met de V10 of V12 waar eerder mee gereden werd", erkent hij.
De huidige weg werd ingeslagen omdat de in de F1 gebruikte technologie meer en meer toepasbaar moet zijn op de gewone straatauto's. Op de weg lijkt men echter volledig richting elektrisch rijden te gaan en dat ziet Verstappen voor de F1 toch niet bepaald zitten. "Laten we daar nog meer een jaar of vijftien mee wachten, daarna mag je het allemaal elektrisch maken", grapte hij, hintend op de lengte van zijn eigen carrière. "Ik hoop dat we over vijftien jaar gewoon met een benzinemotor rijden die nog herrie maakt ook."
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Zelfs over Kemmel hoorde je ze niet aankomen, terwijl je de GP2 en GP3 daar al wél duidelijk hoorde
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
zijn motoren die inherent in perfecte balans draaien omdat er voor elke cyllinder op TDC ten allen tijde een andere cyllinder aan de overkant, ook op TDC staat.
Het hoeft allemaal niet zo duur
Maar ik denk dat fabrikanten eerder openstaan voor V10 motoren omdat die gewoon vaker worden toegepast dan V12 motoren ook al heb je een punt met de TDC.
Als je het geluid van de F1 wagens vergelijkt met het geluid van die demo met die BMW wagens (Waar Jos Verstappen ook aan mee deed) dan was dat toch wel mooier. En de V10's van vroeger (de ongeknepen variant) was helemaal geweldig.
Maar al met al heb ik weinig problemen met de huidige motoren.
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
Ferrari: V12 Mercedes: V12 BMW: V12 Aston Martin: V12 Lamborghini: V12 Pagani: V12 Rolls Royce: V12
En als je verder terugkijkt: Audi: V12 diesel, Jaguar V12, Bugatti V12,
Audi: V10
Lamborghini: V10 (van Audi)
Ford F150? (Niet helemaal zeker) Misschien hier en daar nog wat andere Amerikaanse Pickups.
Verder terugkijkend: Porsche Carrera GT, Lexus LFA, Chrysler/Dodge Viper, Volkswagen Touareg V10 Diesel, en BMW.
Kortom een aantal specifieke modellen heeft een V10, en op dit moment maakt alleen Audi/Lamborghini er gebruik van of gebruiken daarnaast nog een V12. Alle andere luxe- en sportauto fabrikanten in dat segment gebruiken V12's (of W12) en geen V10.
Al ben ik niet meer naar een race geweest na het V10 tijdperk.
Al dat schreewerige gedoe hoeft van mij niet, techniek/tactiek is waarom ik kijk.
Formule E gaat me wat ver met het speelgoed auto gevoel, F1 is prima.
Underestimate me
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
Waarom niet dat het thuispubliek op deze manier kan meegenieten.
En ik heb liever meer power dan meer geluid. Dus de huidige motoren zijn prima.
En voordat mensen gaan klagen dat dan nooit het geluid van een V10 gehoord heb, ik ben zelfs bij F1 races geweest waar ze nog met de V12 reden. Maar ook met een 4 cilinder turbo.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Voor de 3 dingen die jij aanhaalde hoef je geen F1 te kijken en kan je beter alle andere raceklasses zien.
F1 is altijd een totaalpakket geweest en daar hoort geluid bij. Het geluid zorgt bij fans ook voor een emotionele reactie, het kippenvel moment. Een fundamenteel onderdeel van iedere beleving. En die beleving hebben ze zonder blikken of blozen zomaar uit de F1 gesloopt.
De huidige F1 is hetzelfde als een stuka zonder sirene.
De Lotus van teambaas Andy Granatelli lag 172 ronden op kop en was voor de rest van het veld niet bij te sloffen tot één klein onderdeeltje van zes dubbeltjes het begaf en de motor tot zwijgen bracht.
Al snel werd de regel ingesteld dat op de Indy500 alleen met zuigermotoren mocht worden gereden
Een Isotov met een paarduizend Pk zou natuurlijk ook best leuk zijn geweest
In '71 werd het concept nog geprobeerd door Emerson Fittipaldi op ons eigen Zandvoort in de F1. Voor F1 bleek de Lotus vanwege de benodigde tankinhoud veel te zwaar om een rol van betekenis te kunnen spelen.
De turbinelotus is goed bewaard gebleven en is soms nog op evenementen te bewonderen.
[ Bericht gewijzigd door Ouwesok op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:39 ]
Dat ding leverde 1500(!!!)pk door gigantische turbo's waarvan de turbolag zo groot was, dat de coureurs na het afremmen voor een bocht, al voor de bocht alweer vol op het gas gingen zodat de lag voorbij was als ze de bocht door waren
Verder qua geluid zeker weten de V12
En die Honda motor zit in een McLaren en de straatwagens van McLaren hebben geen V6'jes.. de nieuwe DB11 is zelfs de eerste McLaren die turbo's heeft (en dus een kleinere motor).
✯ ✯ ✯
Ik wil meer herrie en meer crashes maar dat maakt mij nog geen hooligan.
Ik wil meer herrie en meer crashes maar dat maakt mij nog geen hooligan. Nee hoor, als je met een V10 de race kunt uitrijden met 105 liter benzine zoals ze nu ook hebben maakt het weinig uit.
Alleen kom je geen 300 kilometer met een V10 als je snelheden wil boven de 300km/h met maar 105 liter benzine....
Daar heb je toch energy recovery voor nodig.
En dan kom je dus op hybride uit.
En Montoya met speedtraps (2005) @ Monza:
[ Bericht gewijzigd door SnowOokami op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:58 ]
de rotzooi uit de uitlaat na het natuur .
en de gewone burger moet ze zijn ouwe auto weg doen
oke kom maar met die haat zooi hier onder
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken