'Saaie lessen zijn voorbereiding op het leven'
Scholieren worden tegenwoordig door televisie, computer en videospellen continu geprikkeld. Het onderwijs zou een goede afwisseling zijn. "Ik heb de energie niet om dag in dag uit mijn lessen aantrekkelijk te maken met liedjes en danspasjes", klaagt wiskundelerares Zoe Fail. "De kinderen worden niet meer genoeg verveeld. Ze worden te veel gestimuleerd. Verveling moedigt de denkvaardigheden en de fantasie aan. Ik herinner me nog dat ik me verveelde vroeger. Maar ik verveel me nu niet omdat ik weet hoe ik ermee moet omgaan."
Volgens Barry Williams, docent aan het Hertford Regional College in Cambridgeshire, zijn zijn lessen niet saai. Degenen die dat geloven 'hebben de nuances en de subtiliteit van mijn lessen niet door'. Williams: "Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'. In feite lever ik volwassenen af die in staat zullen zijn te (blijven) kijken naar uitzendingen van politieke partijen".