ProRail en NS deden te weinig aan glijdende treinen

Gladde en vervuilde sporen hebben tussen 2008 en 2012 zes treinbotsingen veroorzaakt bij het station Leiden Centraal. Dat blijkt een onderzoek naar de ongelukken door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De NS en spoorbeheerder ProRail deden te weinig om de botsingen te voorkomen. ProRail heeft zijn zaakjes inmiddels op orde, de NS niet.

De botsingen, waarbij geen gewonden vielen, vonden bijna allemaal plaats op hetzelfde spoor van het Leidse station. Pas na het zesde ongeluk namen de NS en ProRail passende maatregelen. ProRail deed in de tussentijd te weinig om de gladheid op de sporen tegen te gaan en de NS heeft te weinig geleerd van gelijksoortige incidenten.

Ook werkten de twee bedrijven te weinig samen en had de NS de regie in handen moeten nemen. Op dit moment moet met name de NS nog betere maatregelen nemen om ongelukken met glijdende treinen in de toekomst te voorkomen. De glijgevoelige NS-treinen zijn alle langer een bekend probleem bij de NS. Spoorbeheerder ProRail heeft al voldoende actie ondernomen.

De zes ongelukken gebeurden vooral in de herfst, door regen en vallende bladeren een gladde periode voor sporen. De NS krijgt al jaren kritiek op de dienstregeling in de herfst.