Kerstman is rijke tatta

Wie denkt dat Sinterklaas donderdagavond al gul is, zal met Kerst zijn ogen uitkijken. Uit een onderzoek van online advertentienetwerk Zanox blijkt namelijk dat de Kerstman duurdere cadeaus weggeeft dan de Sint. Wel geeft de goedheiligman nog altijd méér pakjes.

In de week voor Kerstmis besteden consumenten gemiddeld 92 euro per online bestelling. Dat is 50 procent meer dan in een reguliere week. In de sinterklaastijd wordt 'slechts' 14 procent meer dan gemiddeld besteed.  "Sinterklaas zorgt voor een groei in het aantal online aankopen, maar wat je ziet is dat consumenten luxere cadeaus aanschaffen voor Kerst", vertelt Lauri Koop, managing director bij Zanox Benelux.

De gemiddelde aankoopbedragen zijn gebaseerd op gegevens uit 2012. Eerder maakte belangenorganisatie Thuiswinkel.org bekend dat de bestedingen per cadeau in 2013 naar verwachting nog iets hoger liggen, vooral omdat online shoppen steeds meer gemeengoed wordt. Online winkeliers die bij de belangenvereniging zijn aangesloten mikken zelfs op 47 procent extra omzet uit Sinterklaasaankopen. In 2012 lag die verwachte extra omzet nog op 42 procent.

De voorkeuren die Sinterklaas en de Kerstman op internet laten zien, komen overeen met die in de vertrouwde winkelstraat. "Het enige verschil is dat consumenten met name in het weekend shoppen in de winkelstraten, terwijl online shoppers vooral doordeweeks hun cadeaus aanschaffen", aldus Koop.

Zanox is een advertentienetwerk dat diverse webwinkels helpt bij de promotie van hun producten op internet. Grote modeketens als de Bijenkorf en Zalando zijn bij het netwerk aangesloten, maar ook speelgoedwinkels en elektronicawinkels als Bart Smit, MediaMarkt en Intertoys. Het advertentienetwerk houdt de online verkopen van haar klanten bij.