Archief updates treinramp Spanje

Hieronder lees je alle updates terug over de treinramp. 

De Spaanse krant El Mundo meldt dat er bij een treinongeluk woensdagavond minstens 15 doden en 50 gewonden zijn gevallen.

De trein reed met ongeveer 240 passagiers van Madrid naar Ferrol en ontspoorde nabij het station van Santiago de Compostela.

Een vlug aangemaakte Wikipediapagina meldt op basis van twee Spaanse krantenartikelen dat het incident rond 20:45 plaatsvond.

Het betreft een hogesnelheidstrein die volgens ooggetuigen 'zeer snel' door een scherpe bocht kwam. Eén van de wagons ontspoorde in de bocht, waarna op basis van beschikbare foto's te concluderen valt dat de rest van de trein volgde.

Zodra er meer bekend is, update FOK! dit bericht.

Update 22.44 uur
Het dodental is opgelopen tot minstens 20, meldt de Guardian. Het betreft tot nu toe alleen dode mensen die rondom de trein liggen en inmiddels zijn afgedekt.

Een ooggetuige vertelt: "Het ging zo snel... het lijkt erop dat de trein in de schuine boog van de HSL begon te draaien, waarna de wagons bovenop elkaar stapelden. Een heleboel mensen werden onderop geplet."

"Wij probeerden ons uit de onderkant van de wagons te wurmen om weg te komen en we merkten dat de trein brandde. Ik zat in de tweede wagon en er was vuur. Ik zag lijken."

Update 22.56 uur
Russia Today meldt inmiddels minstens 35 doden. Het lijkt erop dat er 13 wagons ontspoorden, waarvan er minstens vier in brand zijn gevlogen.

Berichten melden lichamen in het gebied om de trein heen, die door de autoriteiten tijdelijk met dekens zijn afgedekt.

Een op de rampplek aanwezige vrouw vertelt dat er een luide explosie te horen was, direct gevolgd door het ontsporen van de trein.

Update 23.29 uur
Het Spaanse ABC ADIF bericht in haar liveblog [Google Translate] dat treinen nét voor binnenkomst in Santiago de Compostela nog 250 kilometer per uur rijden en precies op 'het bochtige stuk voor het station' vol moeten afremmen. 

Het zou kunnen dat hierbij iets fout is gegaan, ook gezien de 'te hoge snelheid' die omstanders rapporteren. Het traject is onlangs nog gerenoveerd. 

De politie meldt dat het te verwachten is dat het dodental tot boven de 40 oploopt. Ook is het aantal gewonden naar 70 bijgesteld. Verder heeft de regionale overheid mensen opgeroepen om hard benodigd bloed te komen doneren in ziekenhuizen.

De Spaanse autoriteiten wensen nog niet over de oorzaak te speculeren. De HSL-lijn Olmedo-Zamora-Galicia, die Madrid met Santiago de Compostela verbindt, is opgeschort.

Carlos, de koning van Spanje, heeft de lokale autoriteiten inmiddels gebeld met condoleances. De Spaanse premier Mariano Rajoy zal het gebied morgen bezoeken en geeft via Twitter zijn 'medeleven met de slachtoffers van deze vreselijke treinramp' betoond.

Update 23.45 uur
ABC meldt dat de Spaanse slachtofferhulp inmiddels is ingeschakeld. Tevens hebben autoriteiten de eerder genoemde 35 sterfgevallen officieel bevestigd en is er een hulplijn in het leven geroepen.

Sommige wagons kunnen nog niet bereikt worden wegens er bovenop liggende wagons. Dit versterkt het vermoeden dat nog niet alle doden zijn ontdekt.

Sommige Spaanse media berichten over 200 gewonden. Dit zou inhouden dat praktisch alle passagiers van de trein in min- of meerdere mate verwond zijn geraakt. Verschillende Spaanse sites melden 37 doden.

Getallen van het aantal passagiers verschillen per Spaanse site: de aantallen 218, 220, 235, 238 en 240 worden genoemd. Een aanslag wordt inmiddels uitgesloten.

Update 00.16 uur
Na de oproep van autoriteiten om bloed te komen doneren staat er bij een ziekenhuis in Santiago de Compostela een lange rij aan Spanjaarden die gehoor gaven aan de oproep. Een foto is hier te zien.

Inmiddels geven autoriteiten aan dat het dodental tot 40 is gestegen en naar verwachting tot minstens 45 zal oplopen. Er zijn tot nu toe twintig zwaargewonden naar ziekenhuizen overgebracht.

ABC meldt dat de trein volgens haar bronnen minstens twee keer de op het baanstuk toegestane snelheid reed. 80 kilometer per uur is de normale maximumsnelheid, dus zou de trein 160 of sneller hebben gereden. 

Doordat lokale klinieken vol zitten worden lichtgewonden overgebracht naar een ziekenhuis in de naburige stad Pontevedra. Een commissie is inmiddels haar onderzoek begonnen naar de oorzaak van het incident.

Update 00.32 uur 
Beide treinmachinisten hebben het ongeluk overleefd. Eén van hen is slechts lichtgewond en herhaalt machteloos op de Spaanse telefonisch de woorden 'Ontspoord! Wat kan ik doen, wat moet ik doen?' De conducteur geeft aan dat het ongeluk is gebeurd naar aanleiding van 'een menselijke fout.'

Verschillende Spaanse sites en de Spaanstalige Wikipedia melden inmiddels 45 doden. Het aantal gemelde gewonden is naar minstens 100 gestegen. Daarnaast is het aantal passagiers vastgesteld op 218. Ook meldt Wiki het precieze tijdstip van de crash, namelijk 20.41 uur.

De nationale feestdag van Galicië zou morgen in Santiago worden gehouden, maar is afgelast.

Update 00.54 uur
De Spaanse ABC en El Economista citeren de regionale president van Galicië Alberto Núñez Feijoo, die stelt dat het dodental inmiddels is opgelopen tot 50. Het identificeren van de slachtoffers is al begonnen.

De Portugezen hebben hun samenwerking op gebied van logistiek en hulpwerkzaamheden aangeboden. De Portugese en Spaanse ministers van Binnenlandse Zaken hebben al contact met elkaar gehad om overeen te stemmen welke hulp waarheen wordt gestuurd.

Ook de EU heeft steun betuigd. De EU-commissaris voor Transport en vicepresident van de Europese Commissie Siim Kallas omschreef de gebeurtenis als 'tragisch' en zegt dat zijn gedachten 'bij de slachtoffers en hun families' zijn.

De Belgische minister van BuZa Didier Reynders en de Belgische premier Elio Di Rupo geven tevens via Twitter hun condoleances door.

Update 01.09 uur
Inmiddels zijn er 60 doden te betreuren volgens ABC en andere media. President van het Hof van Justitie in Galicië Miguel Ángel Cadenas: "We hebben al 56 lijken geborgen en één volle wagon is nog niet bereikt." 

Voornoemde wagon is onder het gewicht van andere wagons en de klap van de crash ingestort en volledig uitgebrand. De president noemt 'het beeld ervan erg schokkend. Eén wagon wordt door een ander gevangen gehouden. De hulpdiensten kunnen er nog niet bij.'

Update 01.50 uur
Het aantal gewonden ligt inmiddels op 126, stelt El Mundo. Zes specialisten zijn door de nationale politie van Madrid naar Santiago gestuurd om te helpen bij het identificeren van de lichamen.

De trein reed op een gedeelte waar het Europese beveiligingssysteem ERTMS-niveau 1 nét niet meer van kracht was. In plaats daarvan werd de beveiliging van de treinen geregeld met het oudere ASFA-systeem. FOK!user remcoP legt desgevraagd uit:

"Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden."

"ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan."

Spoorwegmaatschappij Renfe heeft inmiddels een alternatieve route bedacht wegens het uitvallen van de lijn Madrid-Santiago. 

Update 02.17 uur
Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geïdentificeerd.

Paus Franciscus is inmiddels geïnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk.

Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren.

Update 03.06 uur
Volgens El Mundo reed de trein 220 kilometer per uur waar 80 is toegestaan. 

Een heel aantal jongeren is bij elkaar gekomen op een plein in Santiago om hun medeleven te betuigen, schrijft ABC. 

Ook José Manuel rey Varela, de burgemeester van eindbestemming van de trein Ferrol, is rond half drie 's nachts aangekomen om 'om deze tragische gebeurtenis te rouwen de steun van de mensen van Ferrol over te brengen.'

De vereniging van hotels in Santiago heeft aangegeven kamers open te stellen voor familieleden van getroffenen. 

Ook FOK! gaat (net als de Spaanse media) een keer slapen. Daarom later vandaag meer.

Update 10.22 uur
Het dodental is tot 78 opgelopen en er zijn 140 gewonden geteld. Twee gewonden en drie overledenen zijn nog niet geïdentificeerd. Ook zijn vier zwaargewonden sinds gisteravond komen te overlijden.

De lichamen worden momenteel met twee lijkwagens naar het Universitair Medisch Centrum van Santiago de Compostela overgebracht voor autopsie.

De hele avond, nacht en ochtend zijn meer dan 200 hulpverleners aan de slag geweest met reddingswerkzaamheden.

Update 10.42 uur
Eén van de twee machinisten zou vlak voor het ongeluk moederbedrijf Renfe hebben gecontacteerd: "[Ik rijd] 190 kilometer per uur en ik ga ontsporen! We zijn (slechts) mensen, we zijn (slechts) mensen. Ik hoop dat er geen doden vallen want die heb ik op mijn geweten." Zoals eerder gemeld mag op het stuk, vier kilometer van het station van Santiago verwijderd, maximaal 80 gereden km/u worden.

Rond 7.00 uur vanochtend begonnen twee hijskranen met het wegtakelen van de bovenste wagons, om de zwaar toegetakelde wagons eronder te kunnen bereiken. De restauratiewagon bleek één verwrongen massa staal te en gebroken glas te zijn.

Een aantal stellen ligt op een helling en dreigt naar beneden te zakken bij de reddingswerkzaamheden. Vrachtwagens met grind en stenen rijden daarom af en aan om materiaal onder de treinstellen te kunnen leggen.

Naast de zes experts van de nationale politie die vannacht al zijn gestuurd om te helpen met de identificatie van slachtoffers, stuurde Madrid in de ochtend nog eens drie andere vakkundigen naar de rampplek.