Connexxion laat onbemande shuttles rijden
Het is niet de eerste keer dat de shuttles tussen Rotterdam en Capelle rijden. Eind jaren negentig werd er gedurende drie jaar een proef uitgevoerd met de peoplemover. Het experiment kende destijds echter de nodige kinderziektes. Het voertuig stopte bijvoorbeeld voor alles wat bewoog, van een overstekend konijn tot een rondvliegend boterhamzakje. Daarbij pasten er slechts acht personen in een shuttle.
Volgens woordvoerder Opmeer van Connexxion is er de afgelopen jaren hard gewerkt aan verbeteringen. De nieuwe shuttles zullen dan ook geen experiment meer zijn. "Het wordt gewoon een permanente manier van openbaar vervoer", aldus Opmeer. Het voertuig heeft met 34 km per uur een hogere snelheid dan vroeger, en bevat twintig zit- en staanplaatsen. Ook is het traject verder uitgebreid. Opmeer sluit niet uit dat er in de toekomst meer trajecten komen in Nederland. "Het is een kwestie van meegroeien. Als er uitbreiding nodig is, dan spelen we daar op in. Introductie van de shuttles op andere locaties behoort daar ook toe."