Peres: Iraniërs en Israëliërs geen vijanden

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 08-02-2012 @ 22:52
print 

De Israëlische president Shimon Peres heeft woensdag een boodschap van vrede uitgesproken aan het adres van de Iraanse bevolking. Hij riep de Iraniërs op verder te kijken dan de huidige crisis.

"We zijn niet geboren als elkaars vijanden en er is geen noodzaak om als vijanden door het leven te gaan. Sta niet toe dat de vaandels van vijandelijkheid een donkere schaduw over jullie historische erfenis werpen", zei Peres. "Jullie volk is een gevoelig volk dat streeft naar vriendschap en vrede en niet naar conflicten en oorlogen."

Peres sprak minder vredelievend over de Iraanse regering. "Iran is niet alleen een bedreiging voor Israël, maar het vormt een reëel gevaar voor de mensheid als geheel", zei hij. "Het huidige Iraanse regime hunkert naar imperialisme en wil de hoogste leider in de regio zijn."

Israël en Iran onderhielden voor de Islamitische Revolutie in Iran in 1979 nauwe betrekkingen. De 88-jarige Peres bracht voor de revolutie een aantal keer een bezoek aan Iran en bewaart daar volgens zijn woordvoerster warme herinneringen aan.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 03/02 Iran steunt ieder land tegen 'kankergezwel' Israël82
» 02/02 Israël: militaire actie tegen Iran wellicht nodig67
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk3
» 09:45 Concert Lady Gaga afgelast wegens dreigement4


delen | eKudos nujij

2909 views / 20 reacties
Reacties op dit bericht
20  van 20 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
Nee, Israel en Iran waren toe Iran nog Perzië echte vrinden, maar de religieuze regering die het van de Sjah overnam haatte andere religies en dat is nog steeds zo. Je heb nog maar weinig zo'n gruwelijk felle haat tegen westers gedrag en zaken gezien als toen die ayatolla Khomeiny aantrad.
Ik kan nog niet begrijpen dan mensen die religie een podium geven of nog blijven aanhangen.
Als er iemand is die Israel legitimiteit verschaft voor haar repressieve en oorlogszuchtige gedrag zijn het die laffe Iraniers en hun hezbollah vriendjes wel. Twee handen op 1 buik. Vandaar waarschijnlijk deze warme bewoordingen.
userIcon
Is het misschien gek om te stellen, dat het er een stuk vrediger aan toeging toen de dictators er nog waren?
Of trap ik nou iemand op zijn baard?
userIcon
Ik vraag me af of de Israeli's wel goed nagedacht hebben over een aanval op Iran. De laatste keer dat Israël een oorlog begon, werden ze vernederd en verdreven door de Hezbollah in Libanon. Na deze overwinning kreeg Hezbollah duizenden rekruten erbij en cadeau's van Iran in de vorm van duizenden raketten. Hezbollah is nu sterker dan ooit.
Mooi gesproken Shimon, maar hoe moet het Iraanse volk zich ontdoen van die machtswellustige mono archie?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 23:39 schreef takkenschurft het volgende:
Is het misschien gek om te stellen, dat het er een stuk vrediger aan toeging toen de dictators er nog waren?
Of trap ik nou iemand op zijn baard?
Dat klopt wel. Zodra de zweep in de kast verdwijnt komt het barbaarse in de mens weer tot leven, vaak op religieuze grondslag.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 23:52 schreef Marlan het volgende:
Ik vraag me af of de Israeli's wel goed nagedacht hebben over een aanval op Iran. De laatste keer dat Israël een oorlog begon, werden ze vernederd en verdreven door de Hezbollah in Libanon. Na deze overwinning kreeg Hezbollah duizenden rekruten erbij en cadeau's van Iran in de vorm van duizenden raketten. Hezbollah is nu sterker dan ooit.
dat komt omdat Israel is afgezwakt wegens gebrek aan oorlog. Het is meer een bezettingsmacht geworden. En Hezbollah zelf is beter geworden in de tussentijd.
Dus een oorlog beginnen is vrij tricky voor Israel, en ze weten het.
Ik denk dat ze dus liever blijven vasthouden aan hun tactiek van inlichtingendiensten en gerichte liquidaties.

En als reactie op andere posts: uiteindelijk is het in het Midden Oosten beter om een klein aantal dictaturen te hebben (uiteraard zolang die de bevolking een beetje netjes behandelen) dan overal de westerse democratie. Want het werkt gewoon niet in die landen. Teveel clans, teveel stammen, teveel groeperingen die elkaar niet kunnen luchten of zien.
We zien het in Irak, we zien het in Afghanistan, we zagen het in Libie. Op het moment dat de dictator weg is, versplintert het land zich direct weer in al die losse stammen en willen ze allemaal de macht grijpen.
Het is maar net wat je wilt natuurlijk als 'bevrijdingsmacht'.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 22:59 schreef suizebol het volgende:
Nee, Israel en Iran waren toe Iran nog Perzië echte vrinden, maar de religieuze regering die het van de Sjah overnam haatte andere religies en dat is nog steeds zo. Je heb nog maar weinig zo'n gruwelijk felle haat tegen westers gedrag en zaken gezien als toen die ayatolla Khomeiny aantrad.
Ik kan nog niet begrijpen dan mensen die religie een podium geven of nog blijven aanhangen.
De sjah was dan wel pro-westers, maar was zelf ook een tiran.
Direct toegegeven; die geestelijken onder Khomeini die de macht overnamen waren nog veel wreder.

Maar de doorsnee Iraniër is niet wreed... maar goed, de doorsnee Iraniër die niet gewelddadig is... is niet interessant voor de media en dus krijgt deze geen podium.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 23:39 schreef takkenschurft het volgende:
Is het misschien gek om te stellen, dat het er een stuk vrediger aan toeging toen de dictators er nog waren?
Of trap ik nou iemand op zijn baard?
Het leek in elk geval vrediger voor ons westerlingen. Die dictators waren onze bondgenoten... en over misdaden van bondgenoten bericht je minder dan die van de vijanden.
En dictators zijn natuurlijk ook meesters in het verhullen van hun misdaden.
En daarnaast had men toen nog geen twitter, internet.... nog maar 2 TV netten, en iets van drie radiozenders (en nog helemaal geen commerciële zenders). Mja radio Veronica, maar die was illegaal en richtte zich alleen op popmuziek.

Dus ja... wat hoorde je nu eigenlijk uit landen die onze bondgenoten waren??? En zeker in een tijd dat de Koude oorlog nog speelde... objectief berichten van misdaden van onze bondgenoten, werd toen nog als een soort verraad gezien, omdat het de aanhangers van het communisme (als in de USSR) een podium gaf.

Niet dat ik per definitie het met je oneens ben... Ik wil alleen maar zeggen; wat wisten wij destijds over Iran? En wat weten we nu uberhaupt over de sjah? En ook... wat weten we eigenlijk over onze andere islamitische vrienden... en wat weten we over de 'islamitische vijanden'... en wat weten we uberhaupt over de geo-politiek van welke vrienden en vijanden dan ook?

Dus nee, ik dicteer geen antwoord, ik stel alleen wat vragen die je jezelf kunt stellen. Ik hoef geen antwoord, ik heb zelf ook geen antwoord.
iraans regering probeert met anti-israel, anti-amerika retoriek populair te blijven bij eigen volk.
ze zijn bang dat de "arabische lente" overslaat naar iran
userIcon
Het is dan ook altijd Netanyahu die ophitsende oorlogstaal uit.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 23:52 schreef Marlan het volgende:
Ik vraag me af of de Israeli's wel goed nagedacht hebben over een aanval op Iran. De laatste keer dat Israël een oorlog begon, werden ze vernederd en verdreven door de Hezbollah in Libanon. Na deze overwinning kreeg Hezbollah duizenden rekruten erbij en cadeau's van Iran in de vorm van duizenden raketten. Hezbollah is nu sterker dan ooit.
De Moeder aller Hezbollehse Veldslagen!

De islamitische wereld heeft zo'n behoefte aan een overwinning dat ze zelfs de gestaakte strijd tegen Hezbollah als een spectaculaire victorie beschouwen. Ach gut, arme islamitische wereld...
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 22:59 schreef suizebol het volgende:
Nee, Israel en Iran waren toe Iran nog Perzië echte vrinden, maar de religieuze regering die het van de Sjah overnam haatte andere religies en dat is nog steeds zo. Je heb nog maar weinig zo'n gruwelijk felle haat tegen westers gedrag en zaken gezien als toen die ayatolla Khomeiny aantrad.
Ik kan nog niet begrijpen dan mensen die religie een podium geven of nog blijven aanhangen.
Als Iranier ben ik het helemaal met je eens. Peres heeft helemaal gelijk. Tijdens de Shah waren we vrienden. Ik hoop dat die tijd nog eens aanbreekt.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 22:59 schreef suizebol het volgende:
Nee, Israel en Iran waren toe Iran nog Perzië echte vrinden, maar de religieuze regering die het van de Sjah overnam haatte andere religies en dat is nog steeds zo. Je heb nog maar weinig zo'n gruwelijk felle haat tegen westers gedrag en zaken gezien als toen die ayatolla Khomeiny aantrad.
Ik kan nog niet begrijpen dan mensen die religie een podium geven of nog blijven aanhangen.

Vertel mij eens waarom er in Iran de grootste gemeenschap van Joden buiten Israël in het Midden-Oosten wonen, en dat ze gwoon hun geloof kunnen geloven.

En dat ze na verschillende verzoeken van Israël om daar te komen wonen op Palestijns grondgebied hebben afgeslagen omdat ze het in Iran gewoon goed hebben.

Peace.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2012 @ 02:45 schreef Mytho het volgende:
iraans regering probeert met anti-israel, anti-amerika retoriek populair te blijven bij eigen volk.
ze zijn bang dat de "arabische lente" overslaat naar iran
ik denk dat Peres in principe gelijk heeft. de gemiddelde Iraniër heeft geen enkel probleem met de gemiddelde inwoner van Israël. In Iran hebben ze indertijd een aantal terroristen aangevoerd door relifundi's (die zichzelf bijkans als heiligen hebben uitgeroepen) aan het bewind gekregen. En die weten dat wanneer er in Syrië de arabische lente uitbreekt zij de bok zijn.
20  van 20 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 03/02 Iran steunt ieder land tegen 'kankergezwel' Israël82
» 02/02 Israël: militaire actie tegen Iran wellicht nodig67
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk3
» 09:45 Concert Lady Gaga afgelast wegens dreigement4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden