Onderzoek naar risico steenmarterurine in klas

Nederland • 08-09-2011 @ 23:11 •  Redactie
print 

De GGD Gelderland-Midden is een onderzoek begonnen naar de gezondheidsrisico's die leerlingen en leerkrachten van een basisschool in Tolkamer lopen doordat er beschermde steenmarters in het plafond van de school wonen. De kinderen zitten volgens burgemeester van Rijnwaarden Mark Slinkman uren per dag onder bergen uitwerpselen en kadavers van prooidieren. "Urine lekt de klassen in."

De burgemeester heeft de GGD gevraagd het onderzoek bij de school de Overlaat in te stellen. De school was dinsdag en woensdag nog dicht vanwege de bestrijding van een grote vlooienplaag die werd veroorzaakt door de steenmarterfamilie.

Doordat steenmarters beschermde dieren zijn, kunnen de school en de gemeente weinig tegen de dieren ondernemen. Slinkman zegt steenmarters mooie dieren te vinden, maar de gezondheid van kinderen is in zijn ogen belangrijker.

Voor schooldirecteur Sandra van Diessen is het genoeg geweest. "Dit mag de kinderen en leerkrachten niet langer worden aangedaan. De Overlaat moet steenmartervrij worden."


Bron: Novum


5805 views / 42 reacties
Reacties op dit bericht
42  van 42 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
FLikker toch een end op met je beschermde diersoort. Afplakken en uitroken die handel
userIcon
Hehe. Piss off.
userIcon


Geinige beestjes
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:13 schreef MaGNeT het volgende:
[afbeelding]

Geinige beestjes
Tot je ontdekt dat je auto niet start, omdat de kabels zijn doorgevreten
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 08-09-2011 @ 23:15 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:12 schreef Innisdemon het volgende:
FLikker toch een end op met je beschermde diersoort. Afplakken en uitroken die handel
Loop niet zo te zeiken.

Anders moeten we jou ook afplakken.
userIcon
Gewoon hun nest onder pissen.
Dat zal ze leren !
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:15 schreef MarcusViridis het volgende:
[..]

Loop niet zo te zeiken.

Anders moeten we jou ook afplakken.
inderdaad, wat een gezeik weer...

afplakken?
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 08-09-2011 @ 23:20 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:15 schreef RedNeck.nl het volgende:
Gewoon hun nest onder pissen.
Dat zal ze leren !
quote:
in het plafond van de school
De nesten boven heeft meer zin.
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 08-09-2011 @ 23:24 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:18 schreef maily het volgende:
[..]

inderdaad, wat een gezeik weer...

afplakken?
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:12 schreef Innisdemon het volgende:
FLikker toch een end op met je beschermde diersoort. Afplakken en uitroken die handel
Afplakken.
userIcon
Steenmarters?! Dat zijn toch die beesten waarvan de uitwerpselen zo godsgruwelijk stinken? En daar mag je niks tegen doen. Dit verzin je toch niet.
zelfs als ze beschermt zijn, dan kan je ze toch wel vangen en op een geschiktere plek vrijlaten?
userIcon
plas in de klas is nooit grappig
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:31 schreef emwoud het volgende:
zelfs als ze beschermt zijn, dan kan je ze toch wel vangen en op een geschiktere plek vrijlaten?
Voor veel dieren kan dat genoeg stress opleveren dat ze er aan sterven dus ik denk dat het daarom niet mag.
userIcon
Gadverdamme! Ik zou mijn kinderen thuishouden. En hoe gaat die GGD dat meten dan? Hebben die steenmarterurinegevaarlijkheidsproeven? Nee toch zeker.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:14 schreef gewoonmeppen het volgende:
[..]


Tot je ontdekt dat je auto niet start, omdat de kabels zijn doorgevreten
Dan sterft m'n auto als een martelaar... ehm... marteraar...
Dan gaan die groene, linkse krakers, maar in dat krot wonen en betalen ze een nieuw schoolgebouw!
joh misschien gewoon alles afmaken wat is nu belangrijk kids of en beest

zodra is niet meer in natuur/ bos zitten is het helaas

zelfde met reigers en aalscholvers we slaan echt te veel door hier
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:36 schreef Onverlaatje het volgende:
Gadverdamme! Ik zou mijn kinderen thuishouden. En hoe gaat die GGD dat meten dan? Hebben die steenmarterurinegevaarlijkheidsproeven? Nee toch zeker.
Dat is gewoon een kwestie van de urine onderzoeken op stoffen/ ziektweverwekkers die een gevaar opleveren voor de gezondheid. Zo moeilijk is dat niet hoor.

Verder is het natuurlijk schandalig dat een schoolgebouw op deze manier onbruikbaar wordt gemaakt zonder dat er iets aan gedaan mag worden. Wat een raar land is Nederland toch af en toe.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:14 schreef gewoonmeppen het volgende:
[..]


Tot je ontdekt dat je auto niet start, omdat de kabels zijn doorgevreten
dan heb je een auto waar visprodukten in verwerkt zijn....
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:12 schreef Innisdemon het volgende:
FLikker toch een end op met je beschermde diersoort. Afplakken en uitroken die handel
kattenkooi klaar
userIcon
quote:
Op vrijdag 9 september 2011 @ 00:14 schreef Renni het volgende:
joh misschien gewoon alles afmaken wat is nu belangrijk kids of en beest

zodra is niet meer in natuur/ bos zitten is het helaas

zelfde met reigers en aalscholvers we slaan echt te veel door hier
ook meteen alle criminelen al steel je een mars
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:31 schreef emwoud het volgende:
zelfs als ze beschermt zijn, dan kan je ze toch wel vangen en op een geschiktere plek vrijlaten?
jup maar zo komen ze in het nieuws gratis reclame ofzo
userIcon
quote:
Op vrijdag 9 september 2011 @ 00:17 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]


Dat is gewoon een kwestie van de urine onderzoeken op stoffen/ ziektweverwekkers die een gevaar opleveren voor de gezondheid. Zo moeilijk is dat niet hoor.

Verder is het natuurlijk schandalig dat een schoolgebouw op deze manier onbruikbaar wordt gemaakt zonder dat er iets aan gedaan mag worden. Wat een raar land is Nederland toch af en toe.
ze kunnen dan beter de ontlasting onderzoeken op schadelijke stoffen. urine stinkt vaak wel maar is eigenlijk steriel. En zitten minder bacterien etc in dan in poep.
userIcon
quote:
Op vrijdag 9 september 2011 @ 00:14 schreef Renni het volgende:
joh misschien gewoon alles afmaken wat is nu belangrijk kids of en beest

zodra is niet meer in natuur/ bos zitten is het helaas

zelfde met reigers en aalscholvers we slaan echt te veel door hier
eigenlijk stel je de vraag welke we belangrijker vinden, kinderen of de marters en dan de groep waar het minste voor gekozen wordt af te maken ?

Maar goed, levend vangen kan prima met steenmarters ! En dan elders uitzetten in een bos ofzo.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:46 schreef Beardy het volgende:
OOOOH! Sorry! Wat DOM van mij! Als jullie je kinderen thuis houden ...... krijgen jullie een SPIJBEL INSPECTEUR op bezoek die per kind per dag 30 Euro boete kan heffen.

Nee logisch, de gezondheid van je kinderen of 30 Euro per dag PLUS zelf iets met je kinderen moeten doen, dat is een heel makkelijke keuze.
userIcon
Ze zijn zeker lief, maar ik vraag me af of ze het ergens anders (beschermd natuurgebied bijv) niet meer naar hun zin zouden hebben?
userIcon
Wat een pauper-reacties weer, ja je kunt ze vangen en weer uitzetten. Nee ze vreten niet door je kabels heen omdat ze honger hebben maar omdat hun tanden doorgroeien zoals bij muizen en ratten. Ja urine en uitwerpselen zijn schadelijk ivm de schimmels en bacteriŽn die een gemiddelde AASETER bij zich draagt. Deze school is nu ongeveer al onbewoonbaar door de microbiologische cultuur die ongestoord zich kan vermeerderen in de muren en andere holtes in het gebouw.

Strikken en verwijderen, school desinfecteren en de 3 PvdD hippies die hier tegen protesteren oppakken en voor de muur zetten of ondersmeren in de uitwerpselen. (troll alert!)
Give me my shotgun
userIcon
quote:
Op donderdag 8 september 2011 @ 23:46 schreef Beardy het volgende:
OOOOH! Sorry! Wat DOM van mij! Als jullie je kinderen thuis houden ...... krijgen jullie een SPIJBEL INSPECTEUR op bezoek die per kind per dag 30 Euro boete kan heffen.

Nee logisch, de gezondheid van je kinderen of 30 Euro per dag PLUS zelf iets met je kinderen moeten doen, dat is een heel makkelijke keuze.
Alleen met de eerste 6 woorden van je post ben ik het eens. Dramamaker.
userIcon
quote:
Op vrijdag 9 september 2011 @ 07:52 schreef ReNero het volgende:
Wat een pauper-reacties weer, ja je kunt ze vangen en weer uitzetten. Nee ze vreten niet door je kabels heen omdat ze honger hebben maar omdat hun tanden doorgroeien zoals bij muizen en ratten. Ja urine en uitwerpselen zijn schadelijk ivm de schimmels en bacteriŽn die een gemiddelde AASETER bij zich draagt. Deze school is nu ongeveer al onbewoonbaar door de microbiologische cultuur die ongestoord zich kan vermeerderen in de muren en andere holtes in het gebouw.

Strikken en verwijderen, school desinfecteren en de 3 PvdD hippies die hier tegen protesteren oppakken en voor de muur zetten of ondersmeren in de uitwerpselen. (troll alert!)
Dat zou dan drol alert moeten zijn.
userIcon
quote:
Op vrijdag 9 september 2011 @ 08:02 schreef muppetshow het volgende:
Give me my shotgun
Pak het zelf.
Het lijkt me een voldongen feit dat uitwerpselen en urine van dit soort dieren schadelijk is voor de gezondheid.

Die dieren dienen gewoon verwijderd te worden, ongeacht of ze beschermd zijn of niet. De gezondheid van mensen is nog immer belangrijker dan dat van dieren.
userIcon
quote:
Doordat steenmarters beschermde dieren zijn, kunnen de school en de gemeente weinig tegen de dieren ondernemen.
Er mist iets aan deze zin...

'Doordat steenmarters beschermde dieren zijn, en de betrokkenen weinig fantasie hebben, kunnen de school en de gemeente weinig tegen de dieren ondernemen.'

Als die dieren beschermd zijn kun je ze toch nog wel vangen en verplaatsen? Je moet alleen even die intelligentie gebruiken. Je hebt toch wel intelligentie als je leraar of gemeenteambtenaar bent? Tenslotte roep je dat de hele tijd zelf.

Tsk. Leraren en gemeenteambtenaren die gillend in paniek rondjes rennen omdat ze zich door hun zelfgemaakte regeltjes laten tegenhouden.

Waar wachten ze op? Totdat 'het publiek' hen toestemming geeft om die marters dood te schieten? Ik dacht niet dat je dat soort toestemming nodig had als Burgemeester. Wees een leider, Burgemeester, nu is je kans om leiderschap te tonen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 9 september 2011 @ 08:57 schreef RetepV het volgende:

Als die dieren beschermd zijn kun je ze toch nog wel vangen en verplaatsen? Je moet alleen even die intelligentie gebruiken. Je hebt toch wel intelligentie als je leraar of gemeenteambtenaar bent? Tenslotte roep je dat de hele tijd zelf.
Destatus voorziet erin dat deze dieren niet gestoord mogen worden in hun normale gang van zaken. Hen uit hun nest halen is dus verboden.
userIcon
Gewoon die kinders in een ander hok zetten en het probleem is opgelost lijkt me.
userIcon
er lagen ook dode steenmarters in het gebouw, en er waren zelfs beelden van lichtbakken waar urine in was gelopen....

dus als de mensen daar niet onwel worden van de stank, komt er wel kortsluiting...
nou kunnen we als mens bergen verplaatsten....
Maar niet een nestje van die mooie beestjes.
Of voor mij part de hele school.
userIcon
We gaan nix afplakken
Vangen en elders opnieuw uitzetten
Voor de mensen die bang zijn voor hun autotje en deze beestjes.... gewoon wat motteballen onder je motorkap en ze kruipen er niet onder. Anijsballen kunnen ook. Dat geeft namelijk een stank waar ze niet goed tegen kunnen, en dan zoeken ze een ander plekje .