Ombudsman wil snellere afhandeling letselzaken

80 procent van de slachtoffers van een ongeval met blijvend letsel is meer dan drie jaar bezig om schade vergoed te krijgen. De slachtoffers worden 'vermalen' in medische discussies over hun letsel en 'getouwtrek' tussen advocaat en verzekeraar over de hoogte van de schadevergoeding. Dat meldt Stichting De Ombudsman maandag na onderzoek.

Aan het onderzoek werkten 739 letselschadeslachtoffers mee. De onderzochte zaken gingen vooral om verkeers- en bedrijfsongevallen. In 88 procent was hierbij sprake van blijvend letsel, bij 11 procent was dit nog onzeker. Van hen heeft 84 procent naast een zware revalidatie te maken met arbeidsongeschiktheid en inkomstenderving.

Volgens De Ombudsman worden deze mensen door de jarenlange strijd voor de tweede keer slachtoffer. De uitkomsten vindt de stichting ook schokkend, aangezien in 2006 de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) na eerder onderzoek van De Ombudsman is ingevoerd. Met de code hadden wantoestanden in de letselschadepraktijk tot het verleden moeten behoren.

De Ombudsman stelt dat de praktijk nu uitwijst dat de code te vrijblijvend is en pleit ervoor de GBL een wettelijke basis te geven. Daarnaast vindt De Ombudsman dat letselschadezaken na tweeënhalf jaar aan een onafhankelijke bemiddelaar moeten worden voorgelegd.