Ajax-supporters beboet voor '1312' op t-shirt

NederlandOpmerkelijk • 06-01-2011 @ 20:33 •  Redactie
print 

Drie Ajax-supporters hebben een boete van 330 euro gekregen omdat ze een T-shirt droegen met de cijfers '1312'. Dit staat voor ACAB, ofwel All Cops Are Bastards. De straf komt overeen met de eis van justitie.

De politierechter in Amsterdam sprak de veroordelingen dinsdag uit, meldt het Openbaar Ministerie donderdag. Het OM had de mannen ter verantwoording geroepen wegens belediging. De drie mannen droegen het shirt bij de wedstrijd Ajax - Heracles van 18 april.

Het is voor het eerst dat mensen zijn veroordeeld voor het dragen van de cijfers 1312. Het gerechtshof in Den Haag veroordeelde in 2009 wel iemand die op de openbare weg een bomberjack droeg met de opdruk ACAB.

Het OM verwacht dat de verdachten op grond van de veroordeling van dinsdag een stadionverbod krijgen opgelegd.


Submitter: SugarEvans  -   Bron: Novum


19731 views / 143 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 143 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
holy shit dus als je kleding hebt met getallen erop moet je nu eerst gaan puzzelen of er geen beledigende tekst van gemaakt kan worden?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:33 schreef Schepseltje het volgende:
holy shit dus als je kleding hebt met getallen erop moet je nu eerst gaan puzzelen of er geen beledigende tekst van gemaakt kan worden?
Ja, draai het om

Edit: dit zal écht geen willekeurig puzzeltje zijn hoor. Terecht dat dit soort randfiguren gewoon eens terecht worden gewezen.
userIcon
ik wist iet eens wat het betekende. triest.
userIcon
Stoer hoor zo'n T-shirt.
userIcon
Ik wou een shirt gaan kopen met mijn geboortejaar er op, laat nu maar zitten
userIcon
Een stadionverbod voor het dragen van een shirt?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:33 schreef Schepseltje het volgende:
holy shit dus als je kleding hebt met getallen erop moet je nu eerst gaan puzzelen of er geen beledigende tekst van gemaakt kan worden?
Ik ben ervoor dat Helly Hansen verboden wordt hun afkorting op hun jas te zetten.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:34 schreef Kriegel het volgende:
Een stadionverbod voor het dragen van een shirt?
Wat denk je zelf?
userIcon
Wat is dan het nummer van de politie:
0900-8844 oftewel 0900-TUIG.
Waar slaat dat nou weer op Als er nou racistische teksten naar om te leiden waren..ok, maar dit is wel erg ver gezocht om moeilijk over te doen
userIcon
En wat denken ze te gaan doen met al die mensen in de zomer die dan hun tattoo showen? ook bekeuren net zoals die Groninger een tijd geleden.

Gaat mij te ver om dit te gaan bekeuren, ACAB gaat al terug naar zeker de jaren '80

Tuurlijk Agenten hoeven zeker niet alles over zich heen te laten komen, maar zoiets algemeens daar horen ze gewoon immuun gedrag tegenover te stellen.
userIcon
Jullie hierboven snappen het gewoon echt niet he? Het gaat er niet om dat er 'getallen' op staan, maar dat er heel bewust een beledigende opdruk op staat, volledig terechte actie van de politie dus.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:36 schreef swoopie het volgende:
Jullie hierboven snappen het gewoon echt niet he? Het gaat er niet om dat er 'getallen' op staan, maar dat er heel bewust een beledigende opdruk op staat, volledig terechte actie van de politie dus.
Juist.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:35 schreef groenbladje het volgende:
[..]


Ik ben ervoor dat Helly Hansen verboden wordt hun afkorting op hun jas te zetten.
Ik ben voor een verbod op albert heijn vanwege hun beledigende initialen
userIcon
Ajax Can't Able Balls
userIcon
Hier zit vast Korpschef Welten achter..
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:36 schreef swoopie het volgende:
Jullie hierboven snappen het gewoon echt niet he? Het gaat er niet om dat er 'getallen' op staan, maar dat er heel bewust een beledigende opdruk op staat, volledig terechte actie van de politie dus.
Volgens mij snap jij het niet helemaal
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:36 schreef grindfreakje het volgende:
En wat denken ze te gaan doen met al die mensen in de zomer die dan hun tattoo showen? ook bekeuren net zoals die Groninger een tijd geleden.

Gaat mij te ver om dit te gaan bekeuren, ACAB gaat al terug naar zeker de jaren '80

Tuurlijk Agenten hoeven zeker niet alles over zich heen te laten komen, maar zoiets algemeens daar horen ze gewoon immuun gedrag tegenover te stellen.
Dit soort eencellige lui vráágt toch letterlijk om een tegenreactie? Waarom doe je zo'n shirt aan? Omdat je het zo mooi vindt? Nee, het is gewoon precies te vergelijken met gedrag van een kind van 3.
wat ?? ik heb vaker shirts gezien met 'fuck the police' mag dat niet dan ?

gaat echt de verkeerde kant op zo ...
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:37 schreef porsche1 het volgende:
[afbeelding]

Staat gewoon voor Acht Cola Acht Bier hoor.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:37 schreef porsche1 het volgende:
[afbeelding]

Staat gewoon voor Acht Cola Acht Bier hoor.
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:38 schreef ruudpuntenel het volgende:
2855748
BHEEGDH ?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:39 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]


Dit soort eencellige lui vráágt toch letterlijk om een tegenreactie? Waarom doe je zo'n shirt aan? Omdat je het zo mooi vindt? Nee, het is gewoon precies te vergelijken met gedrag van een kind van 3.
Je moest eens weten hoeveel duizenden mensen in Nederland zo'n tattoo hebben, en nee dat zijn echt niet allemaal ééncellige tokkies.

Als de politie meer steun wil van de hedendaagse jeugd dan zullen ze echt op moeten houden met dit soort kinderachtig gezeik om niets.
userIcon
1312

Da's gewoon M L.
Helegaar geen ACAB
userIcon
Of Aso Cunt Ajax Biaaaatches.
man RvLaak (Redactie Frontpage) 06-01-2011 @ 20:42 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:36 schreef swoopie het volgende:
Jullie hierboven snappen het gewoon echt niet he? Het gaat er niet om dat er 'getallen' op staan, maar dat er heel bewust een beledigende opdruk op staat, volledig terechte actie van de politie dus.
Zo kun je ook wel alle mensen met '666' op hun shirt veroordelen. Dat is immers ook beledigend voor een gedeelte van de bevolking (met name onze poldertaliban).

Getallen zijn enkel getallen, niets meer. De betekenis die er aan gegeven wordt is puur subjectief. Dat jij je beledigt voelt door een paar getallen, zal nooit en te nimmer mijn probleem moeten zijn.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:39 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]


Dit soort eencellige lui vráágt toch letterlijk om een tegenreactie? Waarom doe je zo'n shirt aan? Omdat je het zo mooi vindt? Nee, het is gewoon precies te vergelijken met gedrag van een kind van 3.
Waarom je tijd verdoen met zulke onzin? Van elke cijfer of lettercombinatie kan je wel een beledigende zin maken als je die intentie hebt.

Wat mij betreft zetten ze er boven "Mijn mening is" en trekken ze dat shirt aan Dit gedoe staat voor mij op hetzelfde niveau als dat verneukte politielogo, hoop gehuil om niks, groeien de meeste personen die het dragen wel overheen.
userIcon
almere muziekwijk jonguh!
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:41 schreef Brainfrz het volgende:
[..]

BHEEGDH ?
BULLSHIT
userIcon
Anything Can Ajax Beat.
userIcon
Nee even serieus. Het staat voor. All Criminal Ajax Bastards.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:41 schreef grindfreakje het volgende:
[..]


Je moest eens weten hoeveel duizenden mensen in Nederland zo'n tattoo hebben, en nee dat zijn echt niet allemaal ééncellige tokkies.

Als de politie meer steun wil van de hedendaagse jeugd dan zullen ze echt op moeten houden met dit soort kinderachtig gezeik om niets.
De politie moet helemaal geen 'steun' willen. Daar is de politie niet voor bedoeld. De politie moet (gezond) gezag hebben en uitstralen en dat houdt in dat je dit soort praktijken ook niet moet tolereren.
userIcon
Gezien de aard van de overtreding neem ik aan dat de verdachten minderjarig zijn
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:37 schreef porsche1 het volgende:
[afbeelding]

Staat gewoon voor Acht Cola Acht Bier hoor.

Die & klopt niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:46 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]


De politie moet helemaal geen 'steun' willen. Daar is de politie niet voor bedoeld. De politie moet (gezond) gezag hebben en uitstralen en dat houdt in dat je dit soort praktijken ook niet moet tolereren.
Dat gezag en die uitstraling zijn ze in de jaren negentig al verloren. Politie van tegenwoordig kan ook een klein meisje van 20 zijn die mij met een verlegen stemmetje vertelt dat het verboden is om schuin over te steken, ook al is er geen overig verkeer. Echt ze moeten meer van dit soort dingen doen en de steun voor de politie als geheel zal nog meer afbrokkelen.
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 06-01-2011 @ 20:50 fotoboek no homepage
userIcon
Buitengewoon belachelijk.
Daar staan we dan met onze grote bek van "vrijheid van meningsuiting". Een amoebe trekt een shirt aan met een boodschap die hij pas na drie weken cursus begreep en vervolgens gaat die vrijheid van meningsuiting op de schop.
Het gaat schijnbaar alleen op wanneer je een mening hebt die de meerderheid van de bevolking bevalt.

Hetzelfde geldt trouwens voor die post van die arabier die is opgepakt omdat ie een "beledigende" tekst droeg op een shirt.

Wat willen we nou? Vrijheid van meningsuiting-lite?
Oh man dan ben je een held met zo'n t-shirt. Zielige volk .
userIcon
Belachelijk dit. Zometeen mag ik zeker ook niet meer naar een Feyenoord wedstrijd met mijn t-shirt met 10-0 erop gedrukt
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:50 schreef MarcusViridis het volgende:
Buitengewoon belachelijk.
Daar staan we dan met onze grote bek van "vrijheid van meningsuiting". Een amoebe trekt een shirt aan met een boodschap die hij pas na drie weken cursus begreep en vervolgens gaat die vrijheid van meningsuiting op de schop.
Het gaat schijnbaar alleen op wanneer je een mening hebt die de meerderheid van de bevolking bevalt.

Hetzelfde geldt trouwens voor die post van die arabier die is opgepakt omdat ie een "beledigende" tekst droeg op een shirt.

Wat willen we nou? Vrijheid van meningsuiting-lite?
Dit heeft niet met vrijheid van meningsuiting te maken. Dit is puur provoceren.
Toch vind ik het belachelijk dat hier zo moeilijk over gedaan wordt.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:50 schreef grindfreakje het volgende:
[..]


Dat gezag en die uitstraling zijn ze in de jaren negentig al verloren. Politie van tegenwoordig kan ook een klein meisje van 20 zijn die mij met een verlegen stemmetje vertelt dat het verboden is om schuin over te steken, ook al is er geen overig verkeer. Echt ze moeten meer van dit soort dingen doen en de steun voor de politie als geheel zal nog meer afbrokkelen.
Je haalt steun en gezag door elkaar. Steun is voor een politicus belangrijk. Voor politie is gezag belangrijk. Daarbij hoort inderdaad ook dat je autoriteit moet uitstralen, natuurlijk overwicht moet hebben. Dus wat dat meisje betreft heb je een punt.

Maar juist het keihard handhaven van de wet zoals het bestraffen van het beledigen van een ambtenaar in functie (ik neem aan dat ze daarvoor beboet zijn) vind ik tekenend voor consequent zijn en niet met je laten sollen.

Dat ze gezag kwijt zijn geraakt in de jaren 80/90 is nog geen reden om dan maar soft de oogjes toe te knijpen als een stel debielen je recht voor je neus uit zit te dagen.
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:34 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]


Ja, draai het om

Edit: dit zal écht geen willekeurig puzzeltje zijn hoor. Terecht dat dit soort randfiguren gewoon eens terecht worden gewezen.
Dit zijn bepaald geen randfiguren , maar jongens van Vak410 De shirts werden gedragen als ''reactie'' op het feit dat er een onaanvaardbaar aantal aantal onrechtvaardige politie optredens was. Vak410 botst sowieso vanwege afwijkende denkbeelden over supporten met de politie.


Natuurlijk wisten ze dat het voor ACAB staat , maar hoe ver moet de vrijheid worden ingeperkt ? dit gaat veel te ver. Ik vind je voor ACAB mensen mag straffen , voor zo'n shirt met corrupt en een politie logo mag je ook gestraft worden maar als 1312 verdwijnt komt er weer wat nieuws, tot hoever wil je gaan om de codetaal aantepakken. Agenten horen betere dingen te doen hebben dan mensen met t-shirts met code taal op te pakken.
userIcon
Vrijheid van meningsuiting?
userIcon
Gewoon een gemiddelde Ajax supporter dus
userIcon
Wat voor straf zou je dan krijgen bij de cijfers 1488?
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 06-01-2011 @ 20:57 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:52 schreef Wiebeldak het volgende:
[..]


Dit heeft niet met vrijheid van meningsuiting te maken. Dit is puur provoceren.
Toch vind ik het belachelijk dat hier zo moeilijk over gedaan wordt.
Het schept een gevaarlijk precedent.
Wat volgt hierna? Kan je opgepakt worden omdat je een visje op je auto hebt staan die wordt opgeslokt door een grotere vis?
Mag je in elkaar gebeukt worden wanneer je een tekening van Kurt Westergaard als T-Shirt draagt?
Mogen leuzen tegen de (semi)overheid tijdens een demostratie nog wel? Waar houdt het op?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 @ 20:57 schreef MarcusViridis het volgende:
[..]

Het schept een gevaarlijk precedent.
Wat volgt hierna? Kan je opgepakt worden omdat je een visje op je auto hebt staan die wordt opgeslokt door een grotere vis?
Mag je in elkaar gebeukt worden wanneer je een tekening van Kurt Westergaard als T-Shirt draagt?
Mogen leuzen tegen de (semi)overheid tijdens een demostratie nog wel? Waar houdt het op?
Als het aan vele Fokkers ligt houd het voorlopig nog niet op, totdat FOK! dichtgegooid word omdat er best veel beledigende berichten op staan. En dan lopen ze ineens te janken dat ze het niet wisten.