In Nederland wonende Turken met een verblijfsvergunning zijn niet verplicht om een integratiecursus te volgen. Volgens de rechtbank is een inburgeringsplicht in strijd met een verdrag dat Turkije heeft afgesloten met de Europese Unie.
Twee Turkse immigranten waren de rechtszaak begonnen. Zij zijn tegen de Nieuwe Wet Inburgering uit 2007 die bepaalt dat immigranten met een verblijfsvergunning verplicht een inburgeringsexamen moeten afleggen. Onderdanen uit EU-landen zijn daarvan vrijgesteld. De rechter meent dat dit ook geldt voor Turken. In de associatieovereenkomst die de EU en Turkije zijn aangegaan staat ook een non-discriminatiebepaling. Daarin staat dat Turken niet meer hoeven te dokken voor een verblijfsvergunning dan mensen uit de EU, terwijl Turken het inburgeringsexamen zelf moeten betalen.
Verder hebben de EU-lidstaten in 1980 met Turkije afgesproken dat er geen regels mogen worden opgelegd die ervoor zorgen dat Turkse werknemers op de arbeidsmarkt worden gehinderd. Dat zou wel het geval zijn bij een verplicht integratie-examen. Mensen die hiervoor zakken krijgen geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd wat ervoor zorgt dat het voor Turken lastig is een lening te krijgen.
quote:Het is niet zozeer een strijd tussen landsbelangen en EU belangen, maar politieke beslissingen die tegen het landsbelang en het belang van de EU in gaan. De politiek handelt veel vaker, tegen beter weten in, regelrecht tegen de belangen van de eigen bevolking in.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:01 schreef Drakire het volgende:
Ja en dit somt wel een beetje de strijd op tussen belangen van de EU en aan de andere kant landsbelangen.
quote:Laten we dus maar zo snel mogelijk uit de EU stappen.Volgens de rechtbank is een inburgeringsplicht in strijd met een verdrag dat Turkije heeft afgesloten met de Europese Unie.
quote:Want alleen PVV'ers zouden hier moeite mee hebben?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:59 schreef realmhl het volgende:
W T F?
edit: *zit nu al te wachten op pvv reacties*
quote:Wat hindert er nou meer, zo'n examen of het feit dat ze volledig ongeschikt zijn voor een baan door nul kennis van de Nederlandse taal, gewoontes en normen en waarden?Verder hebben de EU-lidstaten in 1980 met Turkije afgesproken dat er geen regels mogen worden opgelegd die ervoor zorgen dat Turkse werknemers op de arbeidsmarkt worden gehinderd.
quote:Heeft ons inderdaad veel goede dingen gebracht, maar begint steeds meer op een dictatuur te lijken, zoals met de onderhandelingen over toetreding van Turkije tot de EU.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:04 schreef Bushmaster het volgende:
Ja de EU heeft ons veel goeds gebracht.
quote:java of c-syntax gebruiken in je postsOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:05 schreef ADQ het volgende:
Geen inburgeringsplicht != geen nederlands kunnen leren.
quote:Mwoah... Als ze alleen even snel geld komen verdienen en met een jaar of wat weer weg zijn, dan lijkt een inburgeringscursus me nogal zinloos.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:07 schreef thetruthmayhurt het volgende:
die instelling van die turken alleen al!! wtf.
een inburgeringsexamen moet geen verplichting zijn, maar iets wat je kunt gebruiken om betrokken te worden bij je nieuwe land.
toch?
quote:Eh... Volgens mij zijn Turken die geen verblijfsvergunning hebben maar wel in Nederland wonen gewoon illegaal. Ook geen inburgeringscursus dus.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:09 schreef BasOne het volgende:
oh gut het begint al....
STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOP STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOPPPPPPP
Geen inburgerings plicht voor Turken die al een verblijfsvergunning hebben..
Turken die geen verblijfsvergunning hebben zijn wel verplicht de cursus te doen....
quote:als dit het geval is moeten ze vooral wegblijven, het weigeren van een inburgeringstest lijkt me dan een goede reden om ze te weigeren!Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mwoah... Als ze alleen even snel geld komen verdienen en met een jaar of wat weer weg zijn, dan lijkt een inburgeringscursus me nogal zinloos.
quote:Juist, maar illegalen worden per definitie het land uit geknikkerd als ze gepakt wordenOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh... Volgens mij zijn Turken die geen verblijfsvergunning hebben maar wel in Nederland wonen gewoon illegaal. Ook geen inburgeringscursus dus.
quote:Over welke mensen heb je het dan wel?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:12 schreef BasOne het volgende:
[..]
Juist, maar illegalen worden per definitie het land uit geknikkerd als ze gepakt worden
quote:Hij IS racistisch O.oOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:11 schreef PietPossum het volgende:
Iemand zou er tegenop moeten treden! O wacht er is iemand die dat doet maar die wordt door de meerderheid uitgespuugd omdat-ie dan racistisch is.
quote:Mensen die alleen even een paar jaar komen werken hebben we juist hard nodig. Ook omdat onze eigen uitkeringstrekkers geen zin hebben in dat soort werk.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:11 schreef thetruthmayhurt het volgende:
[..]
als dit het geval is moeten ze vooral wegblijven, het weigeren van een inburgeringstest lijkt me dan een goede reden om ze te weigeren!
quote:Al dat geklaag over zionisten is dus racistisch? Grappig...Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:13 schreef BasOne het volgende:
[..]
Hij IS racistisch O.o
"elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven"
Racisme..
quote:Waarom ? in die tussentijd moet zon persoon toch ook levenOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mwoah... Als ze alleen even snel geld komen verdienen en met een jaar of wat weer weg zijn, dan lijkt een inburgeringscursus me nogal zinloos.
quote:Wat dacht je van Engels of Duits?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:14 schreef Ollin het volgende:
Maar als ze geen Nederlands spreken, dan hoe communiceren we met hen?
en viceversa?
quote:Je hebt meerdere soorten vergunningen, een werk vergunning - geen inburgering, verblijf vergunning = emigratie wel inburgering.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Over welke mensen heb je het dan wel?
quote:Wat wil je dat mensen die hier een paar jaar lang komen werken toevoegen aan ons land? De tomaten moeten de kas uit, de asperges moeten uit de grond, de muur moet gestukadoord worden, de badkamer betegeld, enzovoort. Of moeten ze ook per se naar SBS6 en de Tros kijken?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:15 schreef WoundedGuerilla het volgende:
[..]
Waarom ? in die tussentijd moet zon persoon toch ook leven
en dient hij de normen en waarden binnen onze maatschappij te respecteren.
Als je je niet wilt verdiepen in een land dan is de kans dat je wat toe voegd aan dat land ook klein.
quote:Yup, omdat men nog steeds zit in het oude vastgeroeste 'x = geen ras' terwijl de term racisme al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren veel uitgebreider is.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Al dat geklaag over zionisten is dus racistisch? Grappig...
quote:dus omdat uitkeringstrekkers zich hier te goed voelen om minder fijn werk te doen omdat ze niet gekwalificeerd zijn voor beter werk, moeten we maar mensen uit het buitenland halen??Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mensen die alleen even een paar jaar komen werken hebben we juist hard nodig. Ook omdat onze eigen uitkeringstrekkers geen zin hebben in dat soort werk.
quote:Dat is geen racisme, maar discriminatieOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:19 schreef BasOne het volgende:
[..]
Yup, omdat men nog steeds zit in het oude vastgeroeste 'x = geen ras' terwijl de term racisme al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren veel uitgebreider is.
Dat was trouwens wel de wettelijke definitie, de enige die imho geld want die word ook tijdens rechtszaken gebruikt.
Een opmerking als 'de grenzen sluiten voor mensen uit moslim landen' is dus racistisch, uitsluiting op basis van Nationale of Etnische afkomst
quote:Ik ben in het verleden bij veel Turken over de vloer geweest maar mama of papa sprak meestal niet of nauwelijks Nederlands en Engels begrijpen ze ook niet... Maar gelukkig heeft menig Turk wel een x aantal kinderen die het voor mama of papa kan vertolken...Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat dacht je van Engels of Duits?
quote:Yeah, goed idee! En ook weer de gulden terug!Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:04 schreef KingKai het volgende:
[..]
Laten we dus maar zo snel mogelijk uit de EU stappen.
Economische samenwerking? Oké!
Europese superstaat? Liever niet!
Nederland kan zowel qua democratie als houding t.o.v. de EU nog heel wat leren van bijvoorbeeld Zwitserland.
quote:Racisme is ook maar een afkorting als het ware, de volledige term is Raciale DiscriminatieOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat is geen racisme, maar discriminatie. maakt het niet minder erg overigens.
quote:In het artikel staat het iets anders:Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:16 schreef BasOne het volgende:
[..]
Je hebt meerdere soorten vergunningen, een werk vergunning - geen inburgering, verblijf vergunning = emigratie wel inburgering.
Tenzij je voor 2007 voor de verandering van de regels al een verblijfs vergunning had, dan weer niet.
Ti's niet 'Turken hoeven niet in te burgeren', het ligt iets complexer.
quote:Nee, een verblijfsvergunning kan ook voor bepaalde tijd zijn.Werk vergunning is voor bepaalde tijd, verblijfs vergunning is voor onbepaalde tijd.
quote:Een religie is toch geen nationaliteit of etniciteit?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:19 schreef BasOne het volgende:
[..]
Yup, omdat men nog steeds zit in het oude vastgeroeste 'x = geen ras' terwijl de term racisme al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren veel uitgebreider is.
Dat was trouwens wel de wettelijke definitie, de enige die imho geld want die word ook tijdens rechtszaken gebruikt.
Een opmerking als 'de grenzen sluiten voor mensen uit moslim landen' is dus racistisch, uitsluiting op basis van Nationale of Etnische afkomst
quote:Precies, dus iemand weigeren op basis van het niet meewerken aan inburgering, is geen racisme, maar gewoon gezond verstand..Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:13 schreef BasOne het volgende:
[..]
Hij IS racistisch O.o
"elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven"
Racisme..
quote:Het is niet alleen de wil, wat Nederlanders veelal vergeten omdat we er mee opgegroeid zijn is dat Nederlands 1 van de moeilijkste talen ter wereld is om te leren.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:22 schreef Mabuya het volgende:
[..]
Ik ben in het verleden bij veel Turken over de vloer geweest maar mama of papa sprak meestal niet of nauwelijks Nederlands en Engels begrijpen ze ook niet... Maar gelukkig heeft menig Turk wel een x aantal kinderen die het voor mama of papa kan vertolken...
De integratie cursus geeft ze trouwens ook alleen maar gebrekkig, nauwelijks begrijpbaar Nederlands mee... De wil moet er wel zijn om te leren natuurlijk.
quote:Waar zeg ik dat hij racistisch is op het punt van religie, daarop is het gewoon regelrechte discriminatieOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een religie is toch geen nationaliteit of etniciteit?
quote:Je doet het verkeerde vet drukkenOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In het artikel staat het iets anders:
"Zij zijn tegen de Nieuwe Wet Inburgering uit 2007 die bepaalt dat immigranten met een verblijfsvergunning verplicht een inburgeringsexamen moeten afleggen. Onderdanen uit EU-landen zijn daarvan vrijgesteld. De rechter meent dat dit ook geldt voor Turken."
[..]
Nee, een verblijfsvergunning kan ook voor bepaalde tijd zijn.
quote:Da's ook weer heel kort door de bocht. De klanken van het Nederlands zijn verre van uniek. Bovendien is de zinsopbouw van het Nederlands vergelijkbaar met die van een heel aantal andere Europese talen. Eén van de weinige dingen die het Nederlands wat lastig maakt is dat we heel veel uitdrukkingen, gezegdes, vergelijkingen, metaforen, hyperbolen en eufemismen gebruiken. Maar goed, daar snapt 90% van de Fokkers ook geen reet van.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:26 schreef BasOne het volgende:
[..]
Het is niet alleen de wil, wat Nederlanders veelal vergeten omdat we er mee opgegroeid zijn is dat Nederlands 1 van de moeilijkste talen ter wereld is om te leren.
Wij gebruiken klanken die in vrijwel geen enkele andere taal voorkomen, onze zinsopbouw is ook vrij uniek.
Japans, Russisch, Frans, Mandarijns zijn makkelijker om te leren dan Nederlands.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:30 schreef BasOne het volgende:
[..]
Je doet het verkeerde vet drukken
" immigranten met een verblijfsvergunning"
Immigranten zonder verblijfsvergunning moeten dus gewoon inburgeren
quote:Ik zie daar toch echt niets over ideologie instaan. "Moslim" is geen ras, voor zover mij bekend.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:13 schreef BasOne het volgende:
[..]
Hij IS racistisch O.o
"elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven"
Racisme..
quote:Als je Nederland letterlijk naar het Engels, Frans, Duits, Italiaans vertaald is onze zinsopbouw toch heel anders.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Da's ook weer heel kort door de bocht. De klanken van het Nederlands zijn verre van uniek. Bovendien is de zinsopbouw van het Nederlands vergelijkbaar met die van een heel aantal andere Europese talen. Eén van de weinige dingen die het Nederlands wat lastig maakt is dat we heel veel uitdrukkingen, gezegdes, vergelijkingen, metaforen, hyperbolen en eufemismen gebruiken. Maar goed, daar snapt 90% van de Fokkers ook geen reet van.
quote:Wat voor klanken dan? Wij hebben geen glottisslag zoals semitische talen, geen klik-klanken zoals sommige Afrikaanse talen, woordtoon is in onze taal grotendeels onbelangrijk.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:26 schreef BasOne het volgende:
[..]
Het is niet alleen de wil, wat Nederlanders veelal vergeten omdat we er mee opgegroeid zijn is dat Nederlands 1 van de moeilijkste talen ter wereld is om te leren.
Wij gebruiken klanken die in vrijwel geen enkele andere taal voorkomen, onze zinsopbouw is ook vrij uniek.
Japans, Russisch, Frans, Mandarijns zijn makkelijker om te leren dan Nederlands.
quote:Oh ja, "moslimlanden". Ik dacht even dat je het over moslims had. Mijn fout.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:28 schreef BasOne het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat hij racistisch is op het punt van religie, daarop is het gewoon regelrechte discriminatie
quote:Nee hoor handje ophouden is genoegOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:02 schreef panjaboy het volgende:
Achjaa en dan straks janken bij de rechtbank dat ze niet worden aangenomen want ze spreken geen nederlands
quote:Waarvan akte. :-)Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:34 schreef BasOne het volgende:
[..]
Als je Nederland letterlijk naar het Engels, Frans, Duits, Italiaans vertaald is onze zinsopbouw toch heel anders.
En Nederlands word internationaal erkent als 1 van de moeilijkste talen om te leren.
quote:Heb je daar ook een bron voor?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:34 schreef BasOne het volgende:
[..]
Als je Nederland letterlijk naar het Engels, Frans, Duits, Italiaans vertaald is onze zinsopbouw toch heel anders.
En Nederlands word internationaal erkent als 1 van de moeilijkste talen om te leren.
quote:Voor mensen MET een verblijfsvergunning... zo lees ik het tenminste...Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De rechter meent dat dit ook geldt voor Turken. 'Dit' verwijst naar de vrijstelling van de inburgeringsplicht.
quote:De 'ui' en de harde g worden in deze context veel genoemd. Ook is het onderscheid tussen de o-klanken in "bol" en "vol" lastig.
quote:FoK! is een mooie bron om te zien hoe moeilijk onze taal isOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb je daar ook een bron voor?
En zinsopbouw is in het Nederlands geen groot probleem bij de communicatie, zolang je het onderwerp en lijdend voorwerp op de juiste plaats zet. Grammatica en woordkennis zijn de belangrijkste elementen om een taal te spreken.
quote:De plaats van het gezegde in de zin is bepalend voor wat we als opbouw van de zin ervaren. In veel talen, ook in het Nederlands, staat de persoonsvorm in standaardzinnen op de tweede plaats. We vervoegen de persoonsvorm aan de hand van de tijd van de zin en het getal van het onderwerp. Naamvallen hebben we amper, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Duits. Voor de rest gebeurt er wat betreft grammatica vrij weinig in een Nederlandse zin. Pas bij verschillen tussen hen en hun, jij en jou of als en dan gaat het fout, maar daar gaan we weer: dat doen autochtonen ook bijzonder vaak verkeerd.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:34 schreef BasOne het volgende:
[..]
Als je Nederland letterlijk naar het Engels, Frans, Duits, Italiaans vertaald is onze zinsopbouw toch heel anders.
quote:Dat geloven we zelf graag, maar dat is niet zo.En Nederlands word internationaal erkent als 1 van de moeilijkste talen om te leren.
quote:Tja, net als 'Westerse landen' 'Oostblok landen' 'Aziatische landen' refereert het naar afkomst, en die staat weer in de wettelijke definitie van Racisme...Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oh ja, "moslimlanden". Ik dacht even dat je het over moslims had. Mijn fout.
quote:Hoe je het leest moet jij weten, maar het staat er niet.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:37 schreef BasOne het volgende:
[..]
Voor mensen MET een verblijfsvergunning... zo lees ik het tenminste...
quote:Dus als je tegen de buitenlandse politiek van Amerika bent is dat racistisch?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:41 schreef BasOne het volgende:
[..]
Tja, net als 'Westerse landen' 'Oostblok landen' 'Aziatische landen' refereert het naar afkomst, en die staat weer in de wettelijke definitie van Racisme...
Ik verzin het ook niet
quote:SCH klank,, ScheveningenOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
De 'ui' en de harde g worden in deze context veel genoemd. Ook is het onderscheid tussen de o-klanken in "bol" en "vol" lastig.
Het woordje "er" is al voorbijgekomen.
quote:Gelukkig is de harde g geen foneem. Als een buitenlander een zachte g gebruikt ontstaan er ook geen misverstanden.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
De 'ui' en de harde g worden in deze context veel genoemd. Ook is het onderscheid tussen de o-klanken in "bol" en "vol" lastig.
Het woordje "er" is al voorbijgekomen.
quote:Hou je wel van he, compleet irrelevante dingen aanhalenOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:43 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dus als je tegen de buitenlandse politiek van Amerika bent is dat racistisch?
Sjonge. Je leert nog eens wat hier.
Kunnen we nu ook alle anti-westerse vlagverbranders in 't Midden-Oosten aanklagen?
quote:Als die zaken zo ook onder racisme vallen, dan klopt de definitie dus niet.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:50 schreef BasOne het volgende:
[..]
Hou je wel van he, compleet irrelevante dingen aanhalen
Misschien moet je de definitie even lezen, jezelf nog een keer de vraag stellen en dan jezelf vragen of je opmerking misschien niet heel erg misplaatst is
quote:Jij hoort / maakt daar geen onderscheid tussen? Geinig.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En wat is het verschil tussen de 'o' in vol en de 'o' in bol?
quote:En wat als ze geen van beide spreken?...Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat dacht je van Engels of Duits?
quote:Slaap lekker verder.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:12 schreef BasOne het volgende:
[..]
Juist, maar illegalen worden per definitie het land uit geknikkerd als ze gepakt worden
quote:...tot op de dag van vandaag het aantal illegale vreemdelingen dat vrijwillig of onder dwang vertrekt betrekkelijk
gering is. Van degenen die de overheid in een uitzetcentrum of huis van bewaring vastzet ter voorbereiding van hun uitzetting kan in de praktijk maar 35%-40% daadwerkelijk worden uitgezet. De overigen worden, bij gebrek aan terugkeerperspectief, weer vrijgelaten en keren weer terug in de illegaliteit.
quote:Als je de definitie leest zie je dat kritiek hebben niet onder de definitie valt.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als die zaken zo ook onder racisme vallen, dan klopt de definitie dus niet.
quote:Ik zal zeker lekker slapen
quote:Uiteraard. Al noem ik het zelf liever een reductio ad absurdum. :-)Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:50 schreef BasOne het volgende:
[..]
Hou je wel van he, compleet irrelevante dingen aanhalen
quote:Nou... nee. Als onderscheid maken naar afkomst tegenwoordig klaarblijkelijk ook al racisme is, dan is mijn opmerking volkomen terecht.
Misschien moet je de definitie even lezen, jezelf nog een keer de vraag stellen en dan jezelf vragen of je opmerking misschien niet heel erg misplaatst is
quote:Het was toch een idee van de PvdA die Verdonk moest uitvoeren?Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:57 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ik zal zeker lekker slapen
Nu nog niet hoor, het is nog vroeg
Oeh, was dat niet Verdonk die dat hele zooitje toen in elkaar heeft gepleurd
quote:Die het weer doorgeschoven had gekregen van de LPF naar ik meen.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:59 schreef Aka-Zigor het volgende:
[..]
Het was toch een idee van de PvdA die Verdonk moest uitvoeren?
quote:Dan heb je toch een verkeerd bron. De enige twee open klinkers in het Nederlands zijn de [a.] als in praat, en de [a] als in mat. De <o> in zowel vol als bol lijkt mij dezelfde foneem [o].Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:54 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Jij hoort / maakt daar geen onderscheid tussen? Geinig.
Deze twee staat in de fonologie bekend als respectievelijk open en gesloten. Verder heb je ook nog de enkelvoudig - korte o in bv. 'hok'.
quote:"elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven"Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:59 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Uiteraard. Al noem ik het zelf liever een reductio ad absurdum. :-)
[..]
Nou... nee. Als onderscheid maken naar afkomst tegenwoordig klaarblijkelijk ook al racisme is, dan is mijn opmerking volkomen terecht.
quote:Absurd is het in ieder geval welOp vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:43 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dus als je tegen de buitenlandse politiek van Amerika bent is dat racistisch?
quote:Hm. Ik zal er dan thuis m'n oude fonologieboeken maar weer 's bijpakken, het is alweer enige tijd geleden.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan heb je toch een verkeerd bron. De enige twee open klinkers in het Nederlands zijn de [a.] als in praat, en de [?] als in mat. De <o> in zowel vol als bol lijkt mij dezelfde foneem [?].
quote:In die context zijn er zoveel dingen te benoemen als racisme. Dat het feit dat jij Wilders als een racist ziet eerder komt van jou persoonlijke overtuiging en niet op basis van gelijkwaardigheid van mensenrechten etc.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:13 schreef BasOne het volgende:
[..]
Hij IS racistisch O.o
"elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven"
Racisme..
quote:We doen het graag. :-)Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:02 schreef BasOne het volgende:
[..]
Absurd is het in ieder geval wel
quote:Die wet was opgesteld door Job Cohen, en was door een meerderheid, dus ook de PvdA, van het parlement aangenomen.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:00 schreef BasOne het volgende:
[..]
Die het weer doorgeschoven had gekregen van de LPF naar ik meen.
(die het weer van, die het weer van) politiek
quote:Die vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op - volgens mij (maar ik laat me, zoals altijd, graag corrigeren als ik ernaast zit) geldt de inburgeringsplicht niet uitsluitend voor mensen uit moslimlanden.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:04 schreef Loomen20 het volgende:
[..]
Een voorstel zoals immigratiestop uit moslimlanden is per definitie even racistisch als ze verplichten een inburgeringscursus laten volgen.
quote::-)Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:45 schreef BasOne het volgende:
[..]
Kan je nagaan, en dan loopt er nog de Firefox spellchecker mee
quote:Wel voor immigranten toch? daarmee maak je een precies dezelfde vergelijking volgens de gegeven context.Op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:13 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op - volgens mij (maar ik laat me, zoals altijd, graag corrigeren als ik ernaast zit) geldt de inburgeringsplicht niet uitsluitend voor mensen uit moslimlanden.