Uitslag 24 uur van Le Mans

Audi heeft de 24 uur van Le Mans gewonnen. Het Duitse merk behaalde de bovenste drie plaatsen in de eindrangschikking en liet Timo Bernhard na 24 uur in de #9 auto als eerste over de streep komen. Grote concurrent Peugeot beschikte over de snellere bolides, maar geen enkele auto van het Franse team zag de eindstreep.

Peugeot mocht van de eerste vier plaatsen vertrekken, terwijl de Audi's erachter stonden. In de eerste uren wisselden de Peugeots vooraan enkele malen. De eerste uitvaller aan Franse zijde was de auto met startnummer drie van Sébastien Bourdais, Pedro Lamy en Simon Pagenaud. Het trio kampte met problemen met de wielophanging en viel hierdoor voortijdig uit.

Hierna ging de auto met startnummer 1 aan de leiding, maar een spin van Anthony Davidson zorgde ervoor dat deze bolide de pits op moest zoeken voor reparaties. Dit gaf de eerste plaats aan de Peugeot met startnummer twee, maar deze bolide zou de finish niet zien, want na ruim twee derde van de wedstrijd maakte een motorisch probleem een einde aan de race van Franck Montagny, Nicolas Minassian en Stephane Sarrazin. Ook de nummer 1 Peugeot en die van Team Oreca leken met hetzelfde euvel te kampen en moesten diep in de race opgeven.

Dit maakte de weg vrij voor Audi om een triplezege te behalen. Het Duitse team loste met de overwinning van Timo Bernhard, Mike Rockenfeller en Romain Dumas haar grote concurrent weer af. De auto met startnummer negen reed liefst 397 ronden op het Franse circuit, wat een nieuw afstandsrecord betekende. Dit was sinds 1971 in handen van Helmut Marko en Gijs van Lennep in een Porsche 917K.

Tweede werd de nummer acht bolide van André Lotterer, Marcel Fässler en Benoît Tréluyer. De derde plaats was weggelegd voor de veelvoudig winnaars Tom Kristensen, Allan McNish en Rinaldo Capello. Verder lagen in de LMP1-klasse beide Kolles Audi's met onder meer Christijan Albers na problemen uit de race. Ook Beechdean Mansell zag de finish na een zware crash van Nigel Mansell niet. Hij werd naar het ziekenhuis afgevoerd en liep uiteindelijk een hersenschudding op.

De LMP2-klasse werd uiteindelijk een prooi voor Strakka Racing dat met Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane als vijfde overall over de streep kwam. De bolide reed uiteindelijk 367 ronden en bleef hiermee de OAK Racing-bolide van Matthieu Lahaye, Guillaume Moreau en Jan Charouz ruim voor. Derde in de klasse werd RML met Mike Newton, Thomas Erdos en Andy Wallace achter het stuur.

De winst in de GT1-klasse was voor Larbre Compétition dat met Roland Bervillé, Julien Canal en Gabriele Gardel de Saleen 331 keer over het circuit wist te krijgen. De tweede plaats was voor Luc Alphand Aventures met de coureurs Stéphane Grégoire, Jérôme Policand en de Nederlander David Hart. Ver daarachter werd de met problemen kampende equipe van Young Driver AMR met Tomáš Enge, Christoffer Nygaard en de Nederlander Peter Kox uiteindelijk derde.

De GT2-klasse tenslotte werd gewonnen door Team Felbermayr-Proton dat de Porsche 997.338 keer langs start/finish zag komen. Marc Lieb, Richard Lietz en Wolf Henzler bleven de Hankook Team Farnbacher van Dominik Farnbacher, Allan Simonsen en Leh Keen twee ronden voor. De derde plaats was voor de BMS Scuderia Italia SpA Porsche van Marco Holzer, Richard Westbrook en Timo Scheider.

Naast de al genoemde Nederlanders kwamen voor Prospeed Competition Paul van Splunteren en Niek Hommerson in actie. Zij werden samen met de Belg Louis Machiels met 317 ronden 21e in het algemeen klassement. Ook de Spyker van Tom Coronel en Jeroen Bleekemolen zag de finish. Peter Dumbreck crashte met de Nederlandse bolide midden in de nacht, waardoor het team veel tijd verloor en zo niet verder kwam dan plaats 27. Xavier Maassen tenslotte zag de finishvlag niet.

De uitslag van de race vind je hier.