'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Uit tot nu toe onbekende stukken die de Telegraaf in handen heeft gekregen, blijkt dat de NS een aantal jaar geleden veel te veel geld heeft betaald aan de staat voor de hogesnelheidslijn (Hsl) naar Parijs. Daarnaast is een verkeerde schatting van de opbrengsten gemaakt.

Het spoorbedrijf betaalde destijds 168 miljoen euro, zeventig procent meer dan dat Arriva/Deutsche Bahn bereid was te betalen. Deze investering zou zich volgens verwachting op den duur terugverdienen, maar niets wijst daar vooralsnog op. De beoogde winst zou na 2015 tachtig miljoen euro per jaar bedragen, maar vorig jaar werd er tien miljoen euro verlies genoteerd.

Voor de invoering van de dienstregeling ging het financieel al niet goed; de overheid moest bijspringen om een faillissement af te wenden. De NS moest dan wel op de koop toenemen dat het beveiligingssysteem later werd opgeleverd en mocht daarvoor geen claim indienen.

Veranderende marktomstandigheden, onder andere veroorzaakt door prijsvechters in de luchtvaart, worden door de NS als oorzaak genoemd voor de tegenvallende resultaten.