'Beheerder .nl-adressen maakt misbruik van monopolie'

Digital & Games • Geschreven door DAG op 06-03-2009 @ 11:51
print 

SIDN, de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor de uitgifte van internetdomeinen eindigend op .nl, wordt beschuldigd misbruik te maken van haar monopoliepositie. Een groep kleinere 'hosters', bedrijven die websites beheren, heeft een klacht ingediend bij toezichthouder NMa.

Het probleem heeft te maken met een korting die SIDN verleent aan grote hosters. Wie meer dan tienduizend internetadressen eindigend op .nl (zoals fok.nl) heeft geregistreerd, krijgt over elk volgend webadres een korting van 2 procent. De korting kan oplopen tot 8 procent bij meer dan honderdduizend .nl-adressen.

Deze korting schaadt de positie van kleine hosters, zegt Berrie Pelser van belangenvereniging ISPBelang. "Wij worden hierdoor uit de markt gedrukt." Doordat SIDN de enige partij is die internetadressen mag uitgeven die eindigen op .nl, kunnen hostingbedrijven niet overstappen naar een concurrent, zegt Pelser. "De functie van SIDN is een goed beheer van het Nederlandse deel van internet. Ze moeten zich dus niet bezighouden met marktwerking."

ISPBelang heeft daarom een klacht ingediend bij de NMa wegens machtsmisbruik. Pelser zegt dat een kwart van de Nederlandse hostingbedrijven hun actie ondersteunt. "Daar zitten ook grotere partijen bij, die het niet eens zijn met de gang van zaken."

Helpdesk

SIDN stelt dat grotere hostingbedrijven recht hebben op een korting omdat zij veel efficiënter werken. "Kleine partijen maken bijvoorbeeld relatief vaak gebruik van onze helpdesk en veroorzaken daardoor meer kosten", zegt een woordvoerster. "Bovendien is de verleende korting zeer beperkt."

SIDN heeft de reductie met terugwerkende kracht tot 1 januari vorig jaar terugbetaald. Volgens Pelser heeft de grootste hoster daardoor 80 duizend euro teruggekregen. "Spreek dan nog maar eens van eerlijke concurrentie."

De NMa zegt nog niet te kunnen reageren omdat ze de aanklacht nog niet ontvangen heeft.


Bron: DAG


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

15377 views / 29 reacties
Reacties op dit bericht
29  van 29 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Daar hebben ze een punt.
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 11:52 schreef Longmen het volgende:
Daar hebben ze een punt.
NL
userIcon
Iedere ondernemer krijgt meer korting bij een leverancier als hij groot inkoopt.
De NMa zou pas een zaak hebben als er geen bulkkorting werd gegeven
userIcon
Onzin dit.. Als je in een groothandel een partij artikelen koopt, krijg je ook korting. Al zou je 10 auto's gaan kopen bij een dealer, krijg je ook korting. Dus terecht dat als je 10.000+ .nl-adressen koopt, dat je korting krijgt.
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 11:55 schreef DiRadical het volgende:
Iedere ondernemer krijgt meer korting bij een leverancier als hij groot inkoopt.
De NMa zou pas een zaak hebben als er geen bulkkorting werd gegeven
Precies, vindt het namelijk maar een domme reden. Grootte bedrijven korting lans ik, tja dat is toch overal. Bij enkele webshops als ik daar van 10 HDD's ga bestellen krijg ik iets van ¤ 50 korting dan dat ik er 10 los zou pakken.
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 11:56 schreef michail8 het volgende:
Onzin dit.. Als je in een groothandel een partij artikelen koopt, krijg je ook korting. Al zou je 10 auto's gaan kopen bij een dealer, krijg je ook korting. Dus terecht dat als je 10.000+ .nl-adressen koopt, dat je korting krijgt.
Daar ligt dus net het probleem. Als je als onderneming te weinig korting krijgt, ga je naar een andere groothandel.

Bij SIDN gaat dit niet omdat ze het alleenrecht hebben op de uitgifte van het .nl-domein. Dus je kan hierbij NIET kiezen voor een andere leverancier. Hier zit dus het hele probleem.
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 11:55 schreef DiRadical het volgende:
Iedere ondernemer krijgt meer korting bij een leverancier als hij groot inkoopt.
De NMa zou pas een zaak hebben als er geen bulkkorting werd gegeven
Met het verschil dat je van groothandel kunt wijzigen als het je niet bevalt.

SIDN is echter de enige die .nl domeinnamen uitgeeft.
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 11:54 schreef johnnyd het volgende:

[..]

NL
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 11:52 schreef Longmen het volgende:
Daar hebben ze een punt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 12:07 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Nee, maar snap je hem ook? Zit op zich best een goeie gedachtengang achter.
userIcon
Daar ben ik het mee eens, maar ze moeten echt eens aandacht besteden aan inactieve domeinnamen, dat is een last.
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 11:52 schreef Longmen het volgende:
Daar hebben ze een punt nl
HAHAHAHAHAHAHAHAHAH!
userIcon
2% korting?Volgens mij zijn de tarieven van SIDN pas aangepast en is het registreren van namen gratis voor deelnemers. Je moet wel betalen om deelnemer te kunnen zijn.
alsikopmehoogte.com
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 12:19 schreef OuweBaas het volgende:
alsikopmehoogte.com
Wacht maar, tot ik in je.com
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 12:19 schreef Light het volgende:
2% korting?Volgens mij zijn de tarieven van SIDN pas aangepast en is het registreren van namen gratis voor deelnemers. Je moet wel betalen om deelnemer te kunnen zijn.
Dus niet he.

0.92 euro per kwartaal. En dan zijn er bij SIDN het eerste jaar ook nog eens 5 kwartalen die worden berekend
Enerzijds hebben ze een punt, anderzijds is kwantumkorting natuurlijk niets vreemds in deze wereld.
Sorry, maar het gaat soms om max 6 euro per jaar. Stelletje jankers.
quote:

"Wij worden hierdoor uit de markt gedrukt."
Hahahahahahaha, kortom, je kunt niet genoeg extra services bieden aan je klanten. Flikker toch op zeg.
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 14:02 schreef 666-Iblies het volgende:

[..]

Maar hun hebben geen monopolie positie want er zijn meer groothandels EN is er slechts 1 beheerder van .nl adressen !!!

En uit het oogpunt van concurrentie is dat niet goed te praten !!!
Het gaat er niet om of ze wel of niet een monopoliepositie hebben. Die hebben ze en dat is niet het probleem.

Waar het om gaat is of ze misbruik maken van die monopoliepositie. En dat doen ze niet.
userIcon
Ik snap het niet zo. Alsof zij meer kosten oid hebben aan een kleine hostingpartij ofzo. En die bedrijven nemen alleen maar domeinnamen voor klanten af enzo.

gewoon afschaffen die korting.
ik dacht dat SIDN een non-profit organisatie was... Blijkbaar toch niet...
userIcon
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat SIDN de .nl-adressen verkoopt? Hoe is dat ooit ontstaan zo?
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 12:19 schreef OuweBaas het volgende:
alsikopmehoogte.com
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 12:24 schreef Kinz het volgende:

[..]

Wacht maar, tot ik in je.com
http://kijkmeaanalsik.com/
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 @ 18:17 schreef Svensational het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat SIDN de .nl-adressen verkoopt? Hoe is dat ooit ontstaan zo?
http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,26,,,,Geschiedenis.html
userIcon
Ze hebben inderdaad een punt.
userIcon
ze hebben een punt want het is oneerlijk en ze kunnen niet zomaar even hun onvrede uitte en naar de concurrent gaan
29  van 29 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden