Kredietcrisis en vakantiegedrag

De financiële crisis? We zijn allemaal wat voorzichtiger geworden én weten ons voordeel te pakken

De financiële crisis werkt overal in door. Ook in ons vakantie- en boekingsgedrag. Het zal geen verbazing wekken dat we allemaal wat voorzichtiger zijn geworden én dat we ons voordeel pakken. Een paar tendensen.

Om te beginnen gaan we minder naar het buitenland. Het boeken van verre reizen staat op dit moment merkbaar onder druk: bij diverse toeroperators valt het aantal boekingen op het moment lager uit dan vorig jaar rond deze tijd. Dat betekent een voordeel voor de recreatiesector in ons eigen land. Zo meldt Landal GreenParks dat het aantal boekingen van bungalowvakanties met tien procent gestegen is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De eerste winterboekingen zijn binnen bij de touroperators, maar de reisbranche constateert dat de consument bepaald terughoudend is. Als redenen worden naast de hoge brandstofprijzen en de soms fikse vliegbelasting ook het dalende consumentenvertrouwen genoemd: de economische situatie werkt voorzichtigheid in de hand. Nu al winterse zon- of sneeuwvakanties boeken, daar schrikt een aantal mensen kennelijk toch voor terug. Volgens de ANVR valt er slechts een teleurstellende marktgroei van 1 procent te constateren in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De dollar staat op een dieptepunt tegenover de euro, en dat maakt dat Europeanen graag naar de Verenigde Staten afreizen. In Amerika is je euro anderhalve dollar waard, en dat zorgt voor aanzienlijk meer boekingen naar de VS. Hetzelfde voordeel valt te halen voor landen die hun munteenheid aan de dollar hebben gekoppeld.

Kredietcrisis en vakantiegedrag  (foto: DAG)