LAKS noemt eindexamens 'opvallend slordig'

Onderwijs • Geschreven door ANP op 22-05-2008 @ 02:54
print 
Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) vindt de eindexamens tot nu toe opvallend onnauwkeurig opgesteld. Daardoor zijn ze onduidelijk, onjuist of multi-interpretabel. Dat heeft het LAKS gisteren, op de derde dag van de eindexamens gezegd.

Na drie dagen is de klachtenteller ruim over de 25.000 klachten. ''Eindexamenkandidaten klagen voornamelijk over de onjuistheid van correctiemodellen en onduidelijke vraagstelling. Daarnaast spelen er veel organisatorische problemen'', aldus het LAKS.

''Bepaalde vragen in de examens Duits (vwo) en Engels (havo) waren zo onlogisch, dat het voor examenkandidaten onduidelijk was wat het goede antwoord was. Hiernaast valt op dat er in bijna alle examens inmiddels spelfouten, rekenfouten, onlogische vragen en andere slordige foutjes zitten.''

Bron: ANP


Lees ook:

» 06/02 Duitse school verbiedt 'hallo' en 'doei'47
» 03/02 Schooldirecteur veroordeeld voor stalken lerares9
» 01/02 Scholen hebben nog veel geld in kas24
» 30/01 Vertrouwen in Van Bijsterveldt weggevaagd22


delen | eKudos nujij

8004 views / 34 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1
Harder leren, mietjes!
userIcon
Ik vind alle examens tot nu toe moeilijker dan waarmee ik heb zitten oefenen, het is fucking onmogelijk.
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 02:55 schreef rutgermuller het volgende:
Harder leren, mietjes!
Wie? De leerlingen of de opstellers van de examens?
Dat...is toch elk jaar zo ^_^?
lekker klagen zodat het gemiddelde omlaag gaat en iedereen het haalt
userIcon
Is multi-interpretabel wel een correct Nederlands woord?
userIcon
De fouten in de eindexamens toont het failliet van het onderwijssysteem in Nederland aan.
Als ik ergens een schurft hekel aan had vroeger dan waren het vragen die multi-interpretabel waren.
Kijk, als ik iets niet geleerd heb en ik weet het antwoord gewoon niet: mijn fout had ik beter moeten leren.
Maar als ik 2 goede antwoorden kan bedenken bij 1 vraag, ben ik extra tijd kwijt om te schrijven:
Als jullie dit bedoelen met de vraag is het antwoord zus, en als jullie dat bedoelen met de vraag is het antwoord zo.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 03:32 schreef Dragonwizard het volgende:
De fouten in de eindexamens toont het failliet van het onderwijssysteem in Nederland aan.
Of de luiheid....
userIcon
Klagers zijn studentjes die niet voldoende hebben gestudeerd.
Ah, de verpaupering van het onderwijs dringt nu ook door bij de makers van de examens. Op zich wel ok, dan valt die verpaupering weer een tijdje minder op.
Die examens zijn dan misschien gemaakt door PABO-studenten.

Maar elk jaar is er wel wat te zeiken over de examens. Ga gewoon leren voor het volgend examen ipv je ontzettend druk te maken over het examen wat je net hebt gemaakt.
Hebben die gasten nu altijd wat te zeiken?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 06:44 schreef woessie het volgende:
Klagers zijn studentjes die niet voldoende hebben gestudeerd.
Als er een fout zit in het Geschiedenis examen door een verkeerde vraag(die nu dus ook niet meetelt) ben je dus mooi genaaid.
Straks heb je er een hele tijd op zitten concentreren en dan is het dus een foute vraag.
Er mogen gewoon geen fouten in een eindexamen zitten, dat hoort toch 10x nagekeken te worden ofzo.
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 03:09 schreef hardstylesage het volgende:
lekker klagen zodat het gemiddelde omlaag gaat en iedereen het haalt
Kijk jij snapt het maar sommige dingen moeten ook echt over worden geklaagd. Ik noem als voorbeeld even het niet kloppen van een antwoordmodel.
userIcon
spelfouten en rekenfouten, ok nog.....

Maar onduidelijke vraagstelling of niet weten hoe je het moet interpreteren.....dan heb je niet goed geleerd volgens mij......
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 07:51 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Als er een fout zit in het Geschiedenis examen door een verkeerde vraag(die nu dus ook niet meetelt) ben je dus mooi genaaid.
Straks heb je er een hele tijd op zitten concentreren en dan is het dus een foute vraag.
Er mogen gewoon geen fouten in een eindexamen zitten, dat hoort toch 10x nagekeken te worden ofzo.
Geef jij dan ook altijd het juiste antwoord?
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 08:19 schreef MetalHead_Roy het volgende:
spelfouten en rekenfouten, ok nog.....

Maar onduidelijke vraagstelling of niet weten hoe je het moet interpreteren.....dan heb je niet goed geleerd volgens mij......
Ben ik het niet mee eens. Als jij bij een vraag 4 antwoorden kan verzinnen die allemaal goed zijn, terwijl het antwoordmodel slechts een van die antwoorden als goed telt, dan had de vraag duidelijker moeten zijn.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 03:07 schreef Stephan23 het volgende:
Dat...is toch elk jaar zo ^_^?
Ja, inderdaad. Toen ik eindexamen deed zeikte ook iedereen over van alles, maar kom op zeg, take a break

En wat betreft onduidelijke vraagstelling: haha, ik schreef dan gewoon alle antwoorden op. Zo van 'Ja, ik vind de vraag heel onduidelijk gesteld dus er zijn meerdere antwoorden mogelijk. In het geval dat de vraag geinterpreteerd moet worden als [bladiebla], dan is het antwoord zus. Moet de vraag geinterpreteerd worden als [anders] dan is het antwoord zo.'
Beetje stom.. maar het heeft wel geholpen.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 08:45 schreef alledagenheeldruk het volgende:

[..]

Ja, inderdaad. Toen ik eindexamen deed zeikte ook iedereen over van alles, maar kom op zeg, take a break

En wat betreft onduidelijke vraagstelling: haha, ik schreef dan gewoon alle antwoorden op. Zo van 'Ja, ik vind de vraag heel onduidelijk gesteld dus er zijn meerdere antwoorden mogelijk. In het geval dat de vraag geinterpreteerd moet worden als [bladiebla], dan is het antwoord zus. Moet de vraag geinterpreteerd worden als [anders] dan is het antwoord zo.'
Beetje stom.. maar het heeft wel geholpen.
Dat is alleen een beetje lastig met meerkeuzevragen waar je alleen het goede antwoord maar hoeft aan te kruisen.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 08:19 schreef MetalHead_Roy het volgende:
spelfouten en rekenfouten, ok nog.....

Maar onduidelijke vraagstelling of niet weten hoe je het moet interpreteren.....dan heb je niet goed geleerd volgens mij......
En als je een woord met 2 (of meer) betekenissen hebt, en die kunnen alle twee ook nog van toepassing zijn op de vraag, is het dan de fout van de examenkandidaat als maar een van die twee betekenissen wordt goedgerekend? Dat lijkt me toch zeker niet.
mijn geschiedenisleraar is van mening dat het geschiedenis examen even moeilijk is, zo niet moeilijker is dan dat van VWO. ook opvallend is dat HAVO en VWO 4 van dezelfde opgaves kregen in het geschiedenis examen. bedoel ik ben er mee eens dat het niveau wat omhoog wordt gehaald maar... dan moet het niveau van VWO ook omhoog lijkt me.

verder leerexamens, my ass
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 03:00 schreef Syb-rund. het volgende:
Ik vind alle examens tot nu toe moeilijker dan waarmee ik heb zitten oefenen, het is fucking onmogelijk.
lol examens zijn zoals gewoonlijk veel te makkelijk. gemiddeld een 7 halen is echt een eitje. Met een beetje leren zit je al gelijk boven de 8
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 07:25 schreef NFSU2 het volgende:
Die examens zijn dan misschien gemaakt door PABO-studenten.

Maar elk jaar is er wel wat te zeiken over de examens. Ga gewoon leren voor het volgend examen ipv je ontzettend druk te maken over het examen wat je net hebt gemaakt.
Dag geen zeiken, da's kwaliteitscontrole.
userIcon
Op het aantal klachten moet niet gelet worden er zijn al klachten voordat het examen is gemaakt :x
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 03:00 schreef Syb-rund. het volgende:
Ik vind alle examens tot nu toe moeilijker dan waarmee ik heb zitten oefenen, het is fucking onmogelijk.
Wacht maar tot je eenmaal tentamens hebt.
userIcon
Nederlands was gewoon echt kut, die vragen Krijg je tien woorden om een argument tegen jagen te formuleren dat je uit een alinea moest halen. In de alinea alleen al staan zo'n 5 argumenten tegen jagen, moet je gaan elimineren en kijken wat het beste zou passen omdat je maar tien woorden hebt. Doe dan gewoon duidelijk.

Engels was ook pittig, maar omdat ik 2 jaar WoW deed heb ik daar nooit echt problemen mee Sta nu nog 'n 9.

Zometeen Eco 1,2 dat is dan weer wel een potje mentale verkrachting.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 09:38 schreef Syheriat het volgende:
Nederlands was gewoon echt kut, die vragen Krijg je tien woorden om een argument tegen jagen te formuleren dat je uit een alinea moest halen. In de alinea alleen al staan zo'n 5 argumenten tegen jagen, moet je gaan elimineren en kijken wat het beste zou passen omdat je maar tien woorden hebt. Doe dan gewoon duidelijk.

Engels was ook pittig, maar omdat ik 2 jaar WoW deed heb ik daar nooit echt problemen mee Sta nu nog 'n 9.

Zometeen Eco 1,2 dat is dan weer wel een potje mentale verkrachting.
veel succes,zo te zien een E/M profiel...

en voor al die zeikmensen...get a life...de meeste die hier zeiken over examen leerlingen hebben 10 jaar geleden een examen gehad of een vmbo examen achter de rug OF boekwormen die er 24/7 achter zitten en alles extreem makkelijk vinden ....

veel succes examen leerlingen
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 09:20 schreef ImMaxa het volgende:

[..]

Wacht maar tot je eenmaal tentamens hebt.
Daar heeft zeiken geen zin haha heb het zelf ervaren.. als je begint met zeiken, beginnen ze keihard terug te zeiken en wordt je meteen de rest van het jaar keihard afgestraft op alles wat je niet goed doet
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 03:00 schreef Syb-rund. het volgende:
Ik vind alle examens tot nu toe moeilijker dan waarmee ik heb zitten oefenen, het is fucking onmogelijk.
Zo hé, ben je zo lang blijven zitten?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 @ 08:22 schreef ruffian het volgende:

[..]

Geef jij dan ook altijd het juiste antwoord?
Wat een onzin-argument is dit zeg. Hoe kun je die twee dingen nu met elkaar in verband brengen. Een examen is iets waar heel veel vanaf hangt. Die dingen moeten in ieder geval foutloos zijn. Wat een leerling er verder dan aan leert en op het examen mee doet, is een tweede en zijn eigen probleem. Een foutloos examen hoort er altijd te zijn.
Kan er nou eens keer iets gewoon goed gaan hierzo ?? Zoveel geld dat erin omgaat, wij maar lappen .. maar zoiets simpels als dit, wat al jaaaren gebeurd lijkt toch erg moeilijk te zijn *zucht*

(ben blij dat ik hier al lang en breeduit mee klaar ben ghehe)
Eigenlijk best logisch... de kwaliteit van het onderwijs gaat al jaren omlaag. De mensen worden steeds slechter in taal, en gaan dan ook nog eens aan het werk als examenmakers. Tjah dan is het wachten op problemen he
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06/02 Duitse school verbiedt 'hallo' en 'doei'47
» 03/02 Schooldirecteur veroordeeld voor stalken lerares9
» 01/02 Scholen hebben nog veel geld in kas24
» 30/01 Vertrouwen in Van Bijsterveldt weggevaagd22


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden