MySpace stapt in online muziek-verkoop

Icoon InternetDe populaire website MySpace gaat bands en artiesten zonder platencontract de kans geven online hun muziek te verkopen. Hoeveel voor een nummer betaald moet worden, laat MySpace door de artiesten zelf bepalen. MySpace hoopt hiermee uit te groeien tot één van de grootste online muziekwinkels ter wereld, zo werd vrijdag bekendgemaakt.

In tegenstelling tot veel andere online muziekwinkels, beschikt MySpace bij aanvang al over een enorm aantal artiesten die hun muziek aan de man kunnen brengen. Naar schatting drie miljoen bands maken reeds gebruik van de online community om hun naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast hoeft MySpace met ruim 106 miljoen gebruikers niet ver te zoeken voor een afzetmarkt.

De bestanden zullen aangeboden worden in MP3-formaat zonder copyright. Hierdoor zal de muziek op nagenoeg alle digitale spelers beluisterd kunnen worden, waaronder de iPod van Apple. MySpace hoopt hierdoor de concurrentie met marktleider iTunes aan te kunnen gaan.

Naast de bands zelf, wil MySpace het tevens mogelijk maken dat nummers via fanpagina's verkocht worden. Om het hele ondernemen te kunnen financieren, brengt MySpace de bands een klein bedrag in rekening voor distributiekosten. De eindverantwoordelijkheid voor de nieuwe service ligt bij het bedrijf Snocap, dat werd opgericht door de grote man achter Napster, Shawn Fanning.