Giga elektra-nota was 'klokje rond' fout

OpmerkelijkDe rekening van ruim 2 miljoen euro die energiebedrijf Eneco vorige week aan een 45-jarige klant uit Pijnacker stuurde, blijkt te zijn gebaseerd op een meter die 'klokje rond' had gedraaid. De man had de woning net twee maanden en kreeg toen het verzoek om de meterstanden door te geven. ''De standen die hij doorgaf waren identiek aan de standen die wij hadden vóór hij er ging wonen. Ons systeem is er automatisch vanuit gegaan dat de meter in die twee maanden de klok rond is geweest. Zodat hij weer op dezelfde stand uitkwam'', aldus een woordvoerder van Eneco in het AD.

Het resultaat was een rekening van 2.144.607,90 euro voor het verbruik van 20.000.000 kilowattuur elektriciteit en 102.284 kubieke meter gas. De meterstanden die de man had doorgegeven klopten overigens wel, omdat hij nog niet in de woning woonde.

Eneco schaamt zich overigens de oren van het hoofd voor de reactie van een callcenter-medewerker. Die zei doodleuk dat de man eerst de miljoenen moest betalen en dat er daarna naar zijn klacht zou worden gekeken. Er kon wel een betalingsregeling getroffen worden, zo werd ook nog medegedeeld.

Volgens Eneco moest het ook voor de callcenter-medewerker overduidelijk zijn dat iemand nooit zo veel stroom in twee maanden kon hebben verbruikt. Zelfs niet met een giga-hennepkwekerij, als je die al in zo'n woning zou kunnen herbergen. Bovendien zouden bij een dergelijke stroomafname de kabels uit de muur en de grond zijn gefikt.

Met dank aan el_godi voor de submit.