1000 gevangenen Abu Ghraib gevangenis vrij

Irak • Geschreven door Jorrit (Flem) op 26-09-2005 @ 14:42
print 
In de Iraakse hoofdstad Baghdad zijn Amerikaanse militairen vandaag begonnen met het vrijlaten van duizend gevangenen uit de beruchte Abu Ghraib-gevangenis. Reden hiervoor is de Ramadan, die volgende week begint. Vandaag zijn de eerste vijfhonderd gevangenen vrijgelaten, in de loop van de week zullen de anderen volgen.

De vrijlatingen gebeuren op aanvraag van het Iraakse parlement. In Arabische landen gebeurt het vaak dat niet-gewelddadige gevangenen pardon verleend wordt bij het begin van de Ramadan. De Amerikanen stellen in dit geval dat alleen gevangenen die niet worden verdacht van zware misdaden, zoals bijvoorbeeld bomaanslagen, vrij zullen komen.

Het is nog maar de vraag of het geweld in Irak zal stoppen als de Ramadan begint. Vanochtend bijvoorbeeld kwamen bij een zelfmoordaanslag met een bomauto in Baghdad zeker zes mensen om het leven. Onder hen medewerkers van het Iraakse ministerie van Olie.

Bron: MSNBC


Lees ook:

» 24/10 Bomaanslagen op hotels Bagdad eisen tien levens60
» 21/10 Ontvoerde advocaat proces Saddam vermoord49
» 20/10 Ontvoerde Ierse journalist Bagdad vrijgelaten50
» 19/10 Ierse journalist ontvoerd in Bagdad24


delen | eKudos nujij

6113 views / 20 reacties
Reacties op dit bericht
20  van 20 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
quote:
Vanochtend bijvoorbeeld kwamen bij een zelfmoordaanslag met een bomauto in Baghdad zeker zes mensen om het leven. [b]Onder hen medewerkers van het Iraakse ministerie van Olie.[.b]
Zouden de Amerikanen zelf achter deze aanslagen zitten?

Ik vraag me trouwens af of dat wel zo'n slim idee is. Duizend criminelen los laten in een toch al wankele maatschappij. Erg snugger..
quote:
Onder hen medewerkers van het Iraakse ministerie van Olie.............
Ik ruik alweer een heel smerig luchtje .....
userIcon
quote:
Op maandag 26 september 2005 14:46 schreef unnetsoep het volgende:

[..]

Zouden de Amerikanen zelf achter deze aanslagen zitten?

Ik vraag me trouwens af of dat wel zo'n slim idee is. Duizend criminelen los laten in een toch al wankele maatschappij. Erg snugger..
Noem je dat een maatschappij dan? Als ze proberen Britten vast te houden komt het Britse leger en haalt ze uit het gevang.
Dan kunnen die 1000 draaideurtjes ook nog wel erbij, lijkt me zo.
userIcon
quote:
Onder hen medewerkers van het Iraakse ministerie van Olie.
He he .
userIcon
quote:
...De Amerikanen stellen in dit geval dat alleen gevangenen die niet worden verdacht van zware misdaden, zoals bijvoorbeeld bomaanslagen, vrij zullen komen...
Ja godver waarom hebben ze er dan uberhaupt gezeten??
userIcon
Mensen die wel verdacht worden van bomaanslagen e.d. mogen gerust nog een paar jaar zonder proces blijven zitten...
userIcon
quote:
Op maandag 26 september 2005 14:56 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Mensen die wel verdacht worden van bomaanslagen e.d. mogen gerust nog een paar jaar zonder proces blijven zitten...
goede zaak
ik vind het een goede zaak, zo krijgt Amerika een beter aanzien in Irak en vallen er misschien een paar minder doden per dag.

waarom staat er eigenlijk bahgdad?? We zijn tog geen engelsen ofzo?
of zie ik dat verkeert?
quote:
Op maandag 26 september 2005 14:56 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Mensen die wel verdacht worden van bomaanslagen e.d. mogen gerust nog een paar jaar zonder proces blijven zitten...
Whoopsiee....overhaaste reactie......

Zullen de Amerikanen ook de islamitische gevangenen in Guantanamo Bay tijdens de Ramadan vrijlaten?
quote:
Op maandag 26 september 2005 15:18 schreef Feniks1980 het volgende:

[..]

Ik verdenk jou van racisme. Zal ik je ook anders maar even een paar jaar zonder enige vorm van bewijsvoering gevangen houden in mijn kelder?
Volgens mij was die reactie zwaar sarcastisch...
quote:
Op maandag 26 september 2005 15:21 schreef romancrovatto het volgende:

Volgens mij was die reactie zwaar sarcastisch...
Klopt. Ik ben inmiddels zo gewend aan discriminerende uitspattingen hier dat ik overhaast reageerde.

Ik BuGraib het verschil soms niet...
userIcon
quote:
Op maandag 26 september 2005 15:40 schreef Feniks1980 het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben inmiddels zo gewend aan discriminerende uitspattingen hier dat ik overhaast reageerde.

Ik BuGraib het verschil soms niet...
Lieverd, ik ben SP-stemmert hoor

Maareh, met mijn reactie doelde ik op het feit dat de Amerikaanse overheid er onder erbarmelijke omstandigheden heel veel mensen vasthoudt zonder dat ze (in de nabije toekomst) een proces krijgen of hebben gekregen. Da's gewoon fout, ook al zijn het terroristen.
quote:
Op maandag 26 september 2005 15:58 schreef Sorcerer8472 het volgende:

Lieverd, ik ben SP-stemmert hoor

Maareh, met mijn reactie doelde ik op het feit dat de Amerikaanse overheid er onder erbarmelijke omstandigheden heel veel mensen vasthoudt zonder dat ze (in de nabije toekomst) een proces krijgen of hebben gekregen. Da's gewoon fout, ook al zijn het terroristen.
Ik begrijp de gedachte helemaal en vandaar dat mijn eerste reactie dan ook overhaast was.

Na het uitgelekte onderzoek een tijd geleden over de breedgedragen anti-Amerikaanse sentimenten in de wereld is dit wellicht een tegenwicht van de Amerikaanse regering.
Belachelijk dat die mensen vrij komen. Je zit niet voor niets in het gevang en daar hoor je te blijven zitten tótdat je een proces hebt gehad
quote:
Op maandag 26 september 2005 16:17 schreef bastiaan_smeding het volgende:
Belachelijk dat die mensen vrij komen. Je zit niet voor niets in het gevang en daar hoor je te blijven zitten tótdat je een proces hebt gehad
Het blijkt nou juist, dat de Amerikanen zowel in het verleden als in het heden wel degelijk onschuldige gevangenen hebben vastgehouden zonder enige vorm van juridische verantwoordelijkheid.

Het gaat zelfs verder. In Abu Ghraib zijn ook onschuldige gevangenen gemarteld.

Zelf ben ik ook niet voor deze lachwekkende manier van gerechtelijkheid. Een gevangene moet enkel en alleen de gevangenis in na een veroordeling van de rechter en enkel en alleen vrijkomen na het uitzitten van zijn of haar straf.
van 1000 mannen vernederd tot 1000 dieren en nu vrij als 1000 amerika haters waarvan een (groot?) deel wraak neemt tegen de amerikaanse bezetters
quote:
Op maandag 26 september 2005 16:27 schreef 123RiK het volgende:
van 1000 mannen vernederd tot 1000 dieren en nu vrij als 1000 amerika haters waarvan een (groot?) deel wraak neemt tegen de amerikaanse bezetters
Het zou zomaar kunnen ja!
userIcon
quote:
Op maandag 26 september 2005 16:23 schreef Feniks1980 het volgende:

[..]

Het blijkt nou juist, dat de Amerikanen zowel in het verleden als in het heden wel degelijk onschuldige gevangenen hebben vastgehouden zonder enige vorm van juridische verantwoordelijkheid.

Het gaat zelfs verder. In Abu Ghraib zijn ook onschuldige gevangenen gemarteld.

Zelf ben ik ook niet voor deze lachwekkende manier van gerechtelijkheid. Een gevangene moet enkel en alleen de gevangenis in na een veroordeling van de rechter en enkel en alleen vrijkomen na het uitzitten van zijn of haar straf.
De gevangenen die worden vrijgelaten zaten niet vast vanwege terroristische activiteiten, maar vanwege andere misdaden.
userIcon
quote:
Op maandag 26 september 2005 14:59 schreef Radjesh het volgende:

[..]

goede zaak
En als je daar onschuldig zit, is het dan ook zo'n goede zaak?
20  van 20 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/10 Bomaanslagen op hotels Bagdad eisen tien levens60
» 21/10 Ontvoerde advocaat proces Saddam vermoord49
» 20/10 Ontvoerde Ierse journalist Bagdad vrijgelaten50
» 19/10 Ierse journalist ontvoerd in Bagdad24


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden