Sinterklaas komt Limburgse kerk niet in

Opmerkelijk • Geschreven door Rob (R@b) op 01-11-2004 @ 19:31
print 
IcoonSinterklaas is persona non grata in de katholieke kerk in het Limburgse Well (onderdeel van de gemeente Bergen). Pastoor B. Clemens heeft de traditionele sinterklaasviering in zijn parochiekerk verboden, omdat volgens hem de kerk alleen nog maar voor kerkelijke zaken gebruikt mag worden. Sinterklaas valt daar volgens meneer pastoor niet onder.

Veel inwoners van Well vinden dat de pastoor hiermee veel te ver is gegaan. Als de pastoor meer van dit soort beslissingen neemt, komt er binnenkort geen ouder, laat staan een kind, nog in de kerk, waarschuwt één van de verontwaardigde inwoners in een plaatselijk weekblad.

Pastoor Celemens staat te boek als oerconservatief. Volgens een inwoner van Well die het kan weten, leeft de pastoor nog vijftig jaar geleden. ''Hij schrijft het parochieblad vol met pagina's over heiligen van wie nog nooit iemand gehoord heeft. Zijn kerk is bijna leeg, mensen komen er niet meer. Wat hij nu met sinterklaas doet, begrijpt niemand, iedereen is behoorlijk geïrriteerd''.

Omdat in Well buiten de kerk geen enkele ruimte groot genoeg is om de grote toeloop die Sint Nicolaas teweeg brengt te kunnen herbergen, wijkt de goedheiligman nu uit naar drie kleinere locaties.

Pastoor Clemens zelf weigert ieder commentaar. Hij wenst niet via de media te communiceren met zijn parochianen. Ook wil hij geen reactie geven op de onrust onder zijn parochianen.


Niet welkom in kerk te Well



Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

9817 views / 56 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Turken horen in de moskee
userIcon
In de moskee met die turk
userIcon
wat een sukkel is die pastoor...
religie is verleden tijd.
userIcon
De pastoor kan beter Piet-Hein donner op de thee vragen, die leeft ook in de middeleeuwen.
userIcon
De pastoor heeft toch helemaal nix te maken met het kerkgebouw? Dat is zaak van de kerkraad en de koster (tenminste bij hervormd)
userIcon
Echt een mafkees die gast. Je zou die stukken eens moeten lezen. Het dorpskrantje hier staat vol met van die onzin verhalen over hoe belangrijk de kerk wel niet is.
userIcon
En weer discriminatie van de turken.
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:34 schreef Punkerdude het volgende:
wat een sukkel is die pastoor...
religie is verleden tijd.
Het eerste is waar, het tweede natuurlijk onzin.
alleen kerkelijke dingen? Sinterklaas is een heiligman!
userIcon
Lekker tolerant weer. Rare pastoor
rare vent ... komt er eens een bekende heiligman naar zijn kerk mag hij er niet in
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:41 schreef erikthevikingg het volgende:
alleen kerkelijke dingen? Sinterklaas is een heiligman!


Alleen is hij volgens mij al ge-excommuniceert.
userIcon
St. Nicolaus, daar komt de naam Sinterklaas vanaf.
Die gast heeft zelfs een kruis op zijn mijter staan!!! (euh, Christelijk kruis that is )

Dat mijn Limboland weer op zo'n manier in het nieuws moet komen.
Weer een stukje Nederlandse traditie om zeep geholpen.
Schaf dan de kerst ook maar af want de kerstman schijnt ook al niet te bestaan.
userIcon
Leuk feit is dat ie van oorsprong een Duitser is (die pastoor dan)
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:46 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

[afbeelding]

Alleen is hij volgens mij al ge-excommuniceert.
Ach, die pastoor communiceert ook niet
quote:
Zijn kerk is bijna leeg, mensen komen er niet meer.
Het probleem lost zichzelf dus op
hebben ze daar dan geen dorpshuis of ander gemeenschappelijke ruimte voor dat sinterklaasfeest. ik ben het wel met die pastoor eens, het is gewoon een leuk kinderfeest, wat heeft dat in de kerk te zoeken, dat is toch nergens.
userIcon
hahaha
de kerk wordt geboycot
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:51 schreef Aveon het volgende:
hebben ze daar dan geen dorpshuis of ander gemeenschappelijke ruimte voor dat sinterklaasfeest. ik ben het wel met die pastoor eens, het is gewoon een leuk kinderfeest, wat heeft dat in de kerk te zoeken, dat is toch nergens.
Blijkbaar niet he...
userIcon
Misschien moet die pastoor nu wel mee in de zak naar Spanje
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:51 schreef Aveon het volgende:
hebben ze daar dan geen dorpshuis of ander gemeenschappelijke ruimte voor dat sinterklaasfeest. ik ben het wel met die pastoor eens, het is gewoon een leuk kinderfeest, wat heeft dat in de kerk te zoeken, dat is toch nergens.
Tja wat heeft een heidens feest als Kerstmis eigenlijk met de kerk te maken?
Of al die poespas rondom Pasen?

Limburg is overwegend katholiek, ik neem aan dat dit ook een katholieke kerk is. Volgens mij heeft Luther een paar euewen terug al heel keurig opgeschreven wat binnen het katholieke tradities niet tot de kerkelijke zaken behoord, deze pastoor kan gewoon beter een andere religie kiezen.
Ehhhmmmmm, was/is Sint-Nicolaas geen (heilige) bisschop?

Bischoppen en heiligen horen bij de Katholieke kerk, dus ik begrijp de pastoor niet...keurt hij straks carnaval (een bij uitstek Katholiek feest) ook af?
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:51 schreef Me_Wesley het volgende:
hahaha
de kerk wordt geboycot
welke niet
userIcon
Haha , een roomse fundi !!
Mensen, de heer Clemens in vogelvlucht:

Ik heb zelf BIJNA de 1e heilige communie bij de beste man moeten doen.... Hij is op t laatste moment weggezet omdat wij van hem in de kerk de middelvinger op moesten steken... Zijn bijnaam is "De Duitse Herder"en de beste man mist een paar chromosoompjes, dit verbaast me he-le-maal nix!!!!
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:39 schreef longinus het volgende:
En weer discriminatie van de turken.
ROFL. Misschien moet je even opzoeken waar Sinterklaas vandaan komt. (en nee, hij komt niet uit Spanje. )
userIcon
Ach, dit is niet erg origineel hoor. Ik heb de twijfelachtige eer om uit Hardinxveld-Giessendam te komen van oorsprong. Daar zijn ze over het algemeen flink gereformeerd.
Een aantal jaar geleden kregen ze daar een SGP burgemeester. Een van de eerste dingen die hij deed was het verbieden van de intocht van Sinterklaas. Dat was namelijk verheiliging van iemand anders dan God. Vervolgens heeft de winkeliersvereniging alles maar geregeld en bekostigd. Die doen dat nu nog steeds. Je moet die fundamentalistische gasten gewoon omzeilen en negeren.
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:53 schreef -Rick het volgende:
Misschien moet die pastoor nu wel mee in de zak naar Spanje
Ja of krijgt ie een roe in zn reet
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:32 schreef DrWolffenstein het volgende:
In de moskee met die turk
Geef 'm wat credit. Dit is een speciale Turk. Hij komt iets brengen.

Ach, die pastoor draait wel bij als hij straks in een lege kerk staat te prevelen. Of als hij in de carnavalsoptocht het mikpunt van spot is.
Bovendien begrijp ik 'm niet helemaal: Sinterklaas is doorgaans een Katholiek, net als andere bisschoppen. Hoezo heeft het feest dan niets met de Kerk te maken?
wat een racist is die sinterklaas ook, een of andere oude blanke man die naar nederland komt met zijn boot vol zwarte slaven
Whehehe

Blijkbaar duldt deze Wellse 'geestelijke die zich graag over kinderen ontfermt' geen concurrentie.

Laat niklaas maar uitkijken, straks wordt zn stoomboot naar goed limburgs gebruik sail-by style gekelderd.
userIcon
Is die pastoor stiekum Jehova's getuige?
userIcon
Nicolaas werd geboren in het jaar 270 in Lycië. Dat is een streek in het zuiden vaan Turkije. Turkije heette toen anders. Nicolaas was het enige kind van rijke ouders, die heel jong stierven. De jonge Nicolaas erfde alles. Het geld hield hij niet voor zichzelf. Hij deelde het uit aan arme mensen. Nicolaas werd bisschop van de stad Myra. Een bisschop is het hoofd van de katholieken in een bepaald gebied. In die tijd waren in het land waar Nicolaas leefde, veel katholiek. Nicolaas stierf op 6 december, waarschijnlijk in het jaar 342. Hij is waarschijnlijk 82 jaar geworden. Dat is niet precies bekend. We vieren dus niet zijn verjaardag maar zijn sterfdag! Na zijn dood werd Nicolaas heilig verklaard. Vanaf toen heette hij Sint-Nicolaas. In de loop der eeuwen is het Sinterklaas geworden. Hij werd begraven in de stad Myra.

Het graf verhuisde

In 1071 veroverden Turkse moslims het land waar Sint - Nicolaas begraven lag. Zij hadden een andere cultuur, ze leefden anders dan de katholieken. De moslims hadden geen enkele band met het graf van Sint - Nicolaas. Dus waren de katholieken bang dat het graf verwaarloosd zou worden. In 1087 reisden daarom 47 Italiaanse mannen naar Myra. Zij namen de botten van Sint - Nicolaas mee en legden ze in de Italiaanse stad Bari in een nieuw graf.


Zo,dat weten we dan ook al weer
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:31 schreef dp81 het volgende:
Turken horen in de moskee
Je bedoelt in Turkije
userIcon
Ja, alweer nieuws van vorige week uit de Limburgse pers...... Wel schandalig dat een katholieke heilige en oud-kerkleider (was immers bisschop) nu door een pastoor geweigerd wordt....
userIcon
Ik zou opkomst van de commerciele Kerstman doen als ik hem was. Kerstgedachte?... VRETEN OP AARDE!!
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:22 schreef sjengsjepers het volgende:
Ja, alweer nieuws van vorige week uit de Limburgse pers...... Wel schandalig dat een katholieke heilige en oud-kerkleider (was immers bisschop) nu door een pastoor geweigerd wordt....
Dat bedoel ik
userIcon
Die kerstman moeten we sowieso verbannen, het is gewoon de Nederlandse Sinterklaas die we meenamen naar Nieuw Amsterdam en hij werd door de jaren daar Santa Claus en kreeg een nieuwe verpakking, woonplaats en andere hulpjes...., waarom zouden we niet bij de oer traditie blijven en gewoon 1 keer St Nicolaas vieren, dus niet met kerst nog eens, daar heeft de man niks mee temaken...
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 20:36 schreef Dskedar het volgende:
wat een racist is die sinterklaas ook, een of andere oude blanke man die naar nederland komt met zijn boot vol zwarte slaven
*O* en kadootjes *O*

Afzetten die gast, als je zo weinig respect hebt voor de tradities van je parochie ben je niet geschikt voor die baan
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:34 schreef Punkerdude het volgende:
wat een sukkel is die pastoor...
religie is verleden tijd.
Nee, religie is niet verleden tijd. De oude vorm van starre kerkdienst wel. Daar moeten de kerken iets aan doen. Ik zit zelf in het moderamen (dagelijks bestuur) van een protestantse wijkgemeente in Utrecht en we zijn nu juist bezig met de vraag over ons kerk-zijn; hoe stel je je open op in een maatschappij die weliswaar steeds meer individualistisch wordt, maar waarin mensen wel degelijk zoeken naar houvast.

Deze pastoor snapt er dan ook he-le-maal niets van; hij trekt zich terug in de oude leer en in de wetten die de paus voorschrijft (want dit verbod past in de verpauselijking van de katholieke kerk) en dat stoot de mensen juist af. Heel schadelijk voor het imago van de kerk... :'(
userIcon
Sinterklaas die komt niet binnen met zijn kecht!!!
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:32 schreef DrWolffenstein het volgende:
In de moskee met die turk
De Turken bouwen jullie kerken om tot moskee, dus geen gek idee.
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:34 schreef Punkerdude het volgende:
wat een sukkel is die pastoor...
religie is verleden tijd.
Als religie verleden tijd was zou er een stuk minder oorlog op deze wereld zijn, minder aids-slachtoffers en juist veel meer nuchter-denkenden.
Religie is helaas nog volop aan de gang in deze wereld, en is, tot mijn spijt, absoluut nog geen verleden tijd.

Maar ontopic:
Voor een pastoor is het niet slim om zich zo conservatief op te stellen.
In Nederland is de populariteit van de kerk erg laag, en als ze hier iets aan willen doen zullen ze juist wat losser en sowieso moderner moeten worden.
userIcon
Het probleem is dat hij het eerst wel toegelaten heeft. Nu ineens kan het niet meer. Er is wel een andere optie, een gemeenschapshuis, maar het aantal kinderen is te groot. Dus het kan niet iedereen herbergen. Althans dat is wat ik ervan meegekregen heb.
Hij is in ieder geval stom. Juist als je jonge mensen de kerk in wilt is het juist om te laten zien dat de sint welkom is en daarbij ook de kinderen.
Wat ben jij een enorme idioot. Als je niet weet wat ze bedoelen met "de moskee in met die turk" moet je er maar niet op reageren lijkt me zo.

In de tijd waar jij op doelt was Turkije nog een cristelijk land.

Belachelijk, bovendien kan hij dit zeer zeker niet op eigen initatief beslissen; dit soort dingen worden beslist door een kerkraad oid, en zeker niet door één persoon. Afgezien daarvan is óók het christelijk/katholiek (één pot nat) geloof niet meer van deze tijd en hopeloos overbodig geworden.

Het Katholiek is cristelijk, net als de stromingen van Luther en Calvijn.
Zelf de Koraan is gebaseerd op de bijbel. Alleen kwam er geen Jezus maar een Mochammed, die een gewoon mens was, een geen kind van Allah. Allah is gewoon het Arabische woord voor God.

Het is wel raar dat een Rooms-katholieke kerk dit verbied. Van een protestante of een gerovormeerde kerk mag je zoits verwachten aangzien die niemand anders vereren dan God, en geen andere heiligen.

die dominee mag met de zak mee!
zeker vroeger vaak overgeslagen met sinterklaasavond, en nu maar wraak nemen...
userIcon
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:50 schreef dancing het volgende:

[..]

Nee, religie is niet verleden tijd. De oude vorm van starre kerkdienst wel. Daar moeten de kerken iets aan doen. Ik zit zelf in het moderamen (dagelijks bestuur) van een protestantse wijkgemeente in Utrecht en we zijn nu juist bezig met de vraag over ons kerk-zijn; hoe stel je je open op in een maatschappij die weliswaar steeds meer individualistisch wordt, maar waarin mensen wel degelijk zoeken naar houvast.

Deze pastoor snapt er dan ook he-le-maal niets van; hij trekt zich terug in de oude leer en in de wetten die de paus voorschrijft (want dit verbod past in de verpauselijking van de katholieke kerk) en dat stoot de mensen juist af. Heel schadelijk voor het imago van de kerk... :'(
Ik denk dat de kerk zich open moet stellen voor discussie en zélf het goede voorbeeld moet geven.

Op die manier kan de kerk zich onder het volk begeven in plaats van erboven, dát kan in deze tijd niet meer. Waarom zouden er geen mensen in de kerk mogen komen die niet gelovig zijn? Op die manier denk ik dat meer mensen zich zullen verdiepen in waar een godsdienst voor staat (of hoort te staan).

Datzelfde geldt voor deze pastoor Clemens, weet wat er leeft, begeef je onder het volk (Misschien ook een ideetje voor de politiek ?), organiséér een Sinterklaasfeest, misschien wint-ie nog wat zieltjes op die manier.

Ikzelf ken een jezuit waarvan ik jaren niet heb geweten dat hij er een was, maar hij doet prachtige dingen, toen ik daarachter kwam vond ik het heel boeiend naar z'n verhaal te luisteren, ikzelf ben dan misschien atheist, maar ik dacht wel, zó hoort het.
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden