Goeiemoggel
Van: SunChaser
Betreft: Goeiemoggel
Nou Danny, we hebben het voor elkaar hoor met zijn allen. Het duurde nog geen drie a vier weken en de opvolger van Crediteuren Debiteuren ‘Goeiesmorges deze smorgen mijnheer Jos’ is een nationale hype. Heel Nederland bestelt bij de visboer een kliklo inktvip en snel want het is een sproetje. En ik geef toe, ook ik heb me bezondigd op kantoor aan de hype door tegen onze vrouwelijke office manager te zeggen: ‘Geef maar hoer, ik roggel het wiel.’
Het is fascinerend en eng tegelijk hoe iets massaal kan uitgroeien tot een hype. Tienduizenden mensen zien een reclame die ze leuk vinden en praten het na op het werk. Alsof het een flashmob is. Weet jij overigens wat een flashmob inhoudt? Dan spreek je met een hele grote groep mensen af om tegelijk iets geks te doen in het openbaar om daarna weer in de mensenmassa te verdwijnen.
Voorbeeld: je spreekt via het internet af om op een bepaald tijdstip op de Dam te zijn. Het is hoogzomer en 35 graden maar je neemt allemaal een zwarte paraplu mee. Op de dam zijn duizend nietsvermoedende toeristen die ineens het volgende tafereel zien: honderd mensen die een paraplu openklappen en ‘I am singing in the rain’ inzetten. Na 1 couplet klappen ze de paraplu weer dicht en gaan naar huis. Ze blijven dus niet plakken op de Dam. Ik geloof dat FOK!kers ook een keer zoiets hebben gedaan door met een groep mensen voor een Albert Heijn af te spreken en daar ineens mensen die naar buiten kwamen met hun boodschappen te fotograferen alsof ze bekende filmsterren waren. 15 seconden later was het afgelopen.
Ikzelf vind flashmobs reuze kinderachtig. Het is niet mijn humor, net zoals ik de Lama’s verschrikkelijk vind. Ik weet, ze trekken een miljoen kijkers, mijn vriendin ligt wekelijks dubbel en ik kan een geeuw niet onderdrukken. Zo is het ook met flashmobs. Stad en land afreizen om kinderachtig mensen voor de gek te houden. Zelfs Ralph Inbar draait zich om in zijn graf.
Hetzelfde soort mensen dat flashmobs leuk vinden en de Lama’s met veel plezier kijken hebben besloten om de ‘Goeiemoggel’ hype uit te melken. In een week tijd zijn er namelijk al minstens vier singles verschenen waarin ‘Goeiemoggel’ wordt misbruikt. Je hebt een houseversie, een carnavalsversie, een jumpversie en een Nederlandstalige feestversie. Alleen de deathmetalversie is er nog niet, maar dat kan niet lang meer duren.
En de KPN maar lachen, want elke goeiemoggel doet mensen denken aan een telefoon. Hoewel, het kan natuurlijk ook dat de hype zo zijn doel voorbijschiet. Ik denk bij goeiemoggel eerder aan inktvis dan aan telefoons. Net zoals ik aan koeien denk als iemand ‘Ik had je nog zo gezegd, géén bommetje’ roept, terwijl de reclame ging over melkproducten. En bij ‘Foutje Bedankt’ zie ik die kop van Rijk de Gooijer voor me die een verzekeringsmaatschappij wil oplichten zonder dat ik weet welke maatschappij dat was.
Daarom heb ik goede hoop dat de KPN de reclame snel van de televisie gaat halen omdat niemand meer denkt aan telefoons maar aan vis en luie mannen in stofjassen. Maandagochtend tijdens de vergadering bij KPN zal het hoofd van de marketing afdeling zeggen: ‘we moeten een nieuwe reclame hebben’, waarna een grappenmaker zal roepen: ‘geef maar hoer, ik roggel het wiel.’
Helaas komt het carnaval er aan en zal heel Brabant en Limburg zich hullen in blauwe stofjassen waarop staat: ’goeiemoggel, drie bier. ’ Ik ben ook bang dat tot zeker eind februari de remixen en carnavalsplaten met deze kreet ons om de oren vliegen. Het is om knetterbek van te worden.