Hearthstone: Saviors of Uldum - Twee maanden later
3. Tombs of Terror & Arena
Naast de traditionele gameplay, is er ook nieuwe singleplayer-content geïntroduceerd. Tombs of Terror behoudt de gameplay die we kennen van Dungeon Runs, maar wel weer met nieuwe twists. Zo is het dit keer een 'Dual Class' ervaring, waarin je kaarten kan draften van twee klassen. Dit betekent nieuwe combinaties en diversere speelstijlen. Het enige wat ik echt jammer vond is dat je niet zelf kon kiezen welke twee klassen je kon combineren. Deze stonden helaas vast, in tegenstelling tot de huidige Dual Class Arena's. In een toekomstige versie zou ik dat, mocht dit terugkeren, graag anders zien.
Ook zijn er weer gekkere schatten te gebruiken. Mijn lievelingstreasure verbeterde Bob's Tavern, waardoor ik meer mana had en met meer opties mijn deck kon aanpassen. Uiteraard koos ik ervoor om een deck van Bob te gebruiken, die me vervolgens een deck vol Pogo Hoppers gaf. EZ WIN. Nieuw aan Tombs of Terror is dat je een klasse-specifieke schat moet kiezen voor je run begint. Deze schat bepaalt in grote mate je speelstijl, omdat je er andere kaarten voor moet kiezen. Je kiest immers andere kaarten voor Lei Flamepaw (cast een spell twee keer) dan wanneer je kiest voor Sr. Tomb Diver (wanneer je drie secrets speelt, wordt je hero power 'Discover a Treasure').
Variatie staat wat dat betreft centraal in Tombs of Terror, nog meer dan eerder. De Roguelike-speelervaring wordt hier alleen maar door bekrachtigd, wat de formule telkens weer meer kracht geeft. Ik zie steeds meer het gevoel online dat men wel klaar is met deze speelervaring, maar zelf heb ik dat nog niet. Wel zie ik graag een grotere update of een manier om de modi te combineren tot giga-run, want het zijn wel stapjes die steeds worden genomen in plaats van grote passen. Hoe dan ook een geslaagde singleplayer-ervaring die ik nog steeds af en toe opstart.
Momenteel is er ook een Dual Class Arena bezig, weer moet ik zeggen, waar ik sowieso een shoutout naar wil gooien. Dual Class Arena is altijd tof en Blizzard heeft ook hier aangetoond actie te kunnen ondernemen. Sets in arena roteren nu twee keer per uitbreiding, omdat de draft en speelbare kaarten steeds anders te maken, maar ook de omstreden buckets zijn verwijderd. Kaarten zijn nu dus weer puur random, waardoor Blizzard microaanpassingen kan maken. Dit hebben ze met de Dual Class Arena's meteen gedaan, na klachten dat klasse kaarten te weinig voorkwamen.
Al met al is Blizzard goed bezig met Hearthstone, in ieder geval met de kern die er is. Meta's worden interessant gehouden met steeds nieuwe manieren om dit te doen en ook Arena krijgt liefde. Het enige dat overblijft is de terechte klacht dat er te weinig content is buiten de uitbreidingen om. Wie weet behandelen ze dit wel tijdens Blizzcon.