Interview met Michael Wilton (Queensrÿche)
Het afgelopen weekend was de Amerikaanse progmetalband Queensrÿche een van de hoofdacts op het CityRock Festival in het prachtige Rengerspark in Leeuwarden. Een zeer geschikt moment dus om de veteraan snarenplukker en mede-bandoprichter Michael Wilton een aantal vragen te gaan stellen. Dekatophetspek sprong op zijn fiets en ging naar het oude groene hart van de Friese hoofdstad om aldaar op de namiddag een goed gesprek te hebben met deze pionier in de progmetalwereld.
Michael Wilton op CityRock
FOK!: Zou je de lezers van FOK! voor kunnen stellen aan de huidige bezetting van Queensrÿche?
M.W: Ik ben Michael Wilton, ik ben de gitarist van Queensrÿche. De band bestaat verder uit Scott Rockenfield op drums, Eddie Jackson op basgitaar, Todd Latore op zang en Parker Lundgren op de andere gitaar.
Hoe gaat het momenteel met de band?
Het gaat geweldig met de band. 2016 was tot nu toe een behoorlijk druk jaar voor de band. We touren veel en hebben dit jaar al zo'n 100 concerten gedaan. We vinden het geweldig om terug te zijn in Europa. Terug in Nederland waar veel mensen zijn die van onze muziek houden. We vinden het echt super om hier te zijn.
Het optreden op CityRock is het 24e optreden van Queensrÿche in Nederland. Wat is voor jou het meest memorabele optreden dat je ooit in Nederland gaf?
Weet je, we hebben zoveel geweldige optredens in Nederland gedaan. Ook op grote festivals. Dit festival (CityRock) lijkt mij ook een geweldig festival om te mogen spelen. Ik vind ze allemaal leuk om te doen maar kijk vooral uit naar het optreden van vanavond.
Bij het voorbereiden van dit interview wierp ik een blik op de website van setlist.com om te zien wat voor nummers jullie mogelijk gingen doen. Hierbij viel het mij op dat jullie vooral veel ouder werk spelen. Waarom spelen jullie niet meer materiaal van de laatste albums die met deze line-up van Queensrÿche werden opgenomen?
Dat is meer een kwestie van balans. Als we optreden spelen we voor zowel diehard fans als doorsnee metalfans en die laatste groep wil vooral graag de hits van Queensrÿche horen. Met andere woorden, zoals je zelf ook al aangaf, materiaal van de eerste zes of zeven albums van de band. Daarnaast spelen we een aantal tracks van ons meest recente album Condition Hüman en het voorgaande titelloze album voor zover dat mogelijk is. Hier op CityRock spelen we een set van 55 minuten, maar bij een regulier optreden spelen we materiaal van acht albums. Op die manier krijg je een goede balans op een setlijst.
Wie besluit er eigenlijk welke tracks er op de setlist komen te staan?
Dat is een combinatie van zaken. We luisteren uiteraard naar de wensen van onze fans via sociale media zoals Facebook. En dan zijn er natuurlijk de favoriete nummers die het altijd goed doen. De nummers waarvan wij weten dat er een goeie reactie op komt van het publiek. Daar voegen wij dan nog een paar wat obscuurdere tracks aan toe voor de balans en niet vergeten wat nieuw materiaal ter promotie van onze laatste platen. Ieder bandlid komt met zijn ideëen en daar maken we dan een lijst van. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan trouwens.
Maar je hebt zoveel materiaal om uit te kiezen...
Klopt. We hebben een discografie van al meer dan dertig jaar en dat zijn heel wat platen met liedjes om uit te kunnen kiezen.
Het verraste mij enigszins dat jullie voor de opnames van Condition Hüman niet hebben gewerkt met jullie vaste producer James Barton. Wat was daar de reden voor?
Dat had vooral te maken met inplanning. Daarnaast hadden we het gevoel dat producer Zeuss (Christopher Harris) meer grip had op ons nieuwe materiaal. Ook had hij goed voor ogen hoe hij de beste prestaties van ons als muzikanten kon bereiken. Hij was er klaar voor en had een goede invloed op onze demo's. Het was erg fijn om met Zeuss te werken, hij is een eersteklas producer en technicus. Een jonge gast met goede oren.
Klopt het dat er op Condition Hüman een aantal tracks staan die eigenlijk al zouden worden uitgebracht op het vorige album Queensrÿche?
In de vroegere jaren van Queensrÿche werden tracks soms niet gebruikt omdat er was besloten dat we met andere tekstschrijvers aan de slag moesten. De creativiteit binnen de band raakte op zulke momenten wel eens verstikt. Dus ja, we hebben harde schijven vol met ongebruikte tracks waar we gebruik van kunnen maken als dat nodig zou zijn. Momenteel heerst er een geweldige chemie en dynamiek in de band en dan is het gewoon beter om met verse plannen te komen en vanaf nul te beginnen. Maar nogmaals, als het nodig is kunnen we gebruik maken van oudere onuitgebrachte demo's.
Maar jullie namen wel meer demo's op dan dat er uiteindelijk tracks op de plaat zouden komen te staan?
Ik denk dat zo ongeveer elke band dat doet. Je wil als band het liefst een keuze kunnen maken uit zo'n 20 tot 25 tracks. Daarna besluit je met de hele band welke tracks uiteindelijk op de cd komen te staan. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid tijd op een cd en je moet ook nog eens samen met de platenmaatschappij overleggen hoeveel materiaal hun op je nieuwe album willen zien. Dus ja, er zijn altijd tracks die de plaat niet halen. Daarnaast zijn er ook tracks die op speciale edities worden uitgebracht als bonusmateriaal. Zo gaat dat in deze tijd.
Michael, je speelt in een band die al 35 jaar bestaat. Wat zie je als de hoogtepunten van al die jaren?
Weet je, er zijn zo ontzettend veel hoogtepunten geweest in al die jaren. Wat sowieso een hoogtepunt was, was toen we begonnen met 'Queen Of The Reich', dat onze demo een vette recensie kreeg in Kerrang Magazine. Ik was toen 20 jaar oud. Bij elke nieuwe plaat ontdekten we meer van onszelf en de progressie in de muziek. Aan het begin van de jaren negentig zaten we aan de top en waren we regelmatig te zien op MTV en VH1. Andere mijlpalen die we hebben bereikt zijn het winnen van de Viewers Choice Award op MTV, het beeld van de maanman, dat was ontzettend cool. Optreden bij en genomineerd zijn voor een Grammy Award, dat hebben we zo'n 3 a 4 keer meegemaakt. Optreden bij de Billboard Music Awards. Spelen op Rock In Rio voor zo'n 130.000 mensen. Er zijn zoveel mooie dingen gebeurd in al die jaren. Ik ben zo dankbaar dat ik dat allemaal heb mogen meemaken. Vorig jaar stonden we op Wacken voor meer dan 100.000 mensen te spelen. Dat was uniek. Queensrÿche had niet eerder voor zulke grote hoeveelheden publiek gestaan. Dat was geweldig om te doen.
Ik kan me niet eens voorstellen hoe het is om voor zo'n enorm groot publiek te moeten staan...
Voor je eerste gevoel overrompelt het je. Je moet jezelf dan ook onder controle houden. Het geeft je evenwel ook meer energie dan wat dan ook.
Jullie sloten gisteren in Denemarken een concert af met het nummer 'Eyes Of A Stranger'. Wist je dat dit de 1230ste keer was dat jullie die track vertolkten?
Dat nummer is een hoofdbestanddeel van een goede set van de band. Het nummer doet het altijd goed en de fans zijn er gek op. Ons optreden gisteren was ouderwets fijn. We waren tenslotte al een tijd niet meer in Denemarken geweest. Een fijn publiek is altijd fijn om naar terug te keren.
Wordt je het dan nooit eens zat om steeds maar weer dezelfde tracks te moeten spelen? Ik kan me voorstellen dat je na duizend keer een liedje te hebben gespeeld wel eens wat anders wilt spelen bij een concert.
Ik kijk bij een optreden nooit naar de losse tracks maar meer naar een optreden als een geheel. Voor mij is het vooral van belang om er plezier aan te kunnen beleven. Zolang ik dit nog met plezier kan doen blijf ik dit doen.
Het is simpelweg onmogelijk om alle bands te benoemen waarmee jullie als Queensrÿche het podium hebben mogen delen, maar aan welke bands koester je de mooiste herinneringen?
Toen we nog jonger waren mochten we optreden met helden als Dio en Iron Maiden, gingen we op tournee met Metallica tijdens de And Justice For All-tour, AC/DC, Def Leppard. Er waren zo ontzettend veel verschillende bands. Wij hebben het geluk dat we een band zijn die veel tourt en die zo een behoorlijke sterke groep volgers heeft gekregen. En dat is onder meer waarom we vandaag in Leeuwarden kunnen optreden.
De laatste vraag alweer. Toekomstplannen?
Na de tournee door Europa doen we een aantal festivals in de Verenigde Staten en daarna gaan we voor een aantal concerten naar Japan en doen we een tournee door Australië. Daarna keren we weer terug naar Amerika waar we een najaarstour gaan doen met Armored Saint en die tour zal duren tot 16 december van dit jaar. Dat is het einde van een drukbezet Condition Hüman-jaar voor Queensrÿche.
Dat wordt dus nog de nodige kilometers maken...
Ja dat zijn heel wat kilometers.