Drie games die je gespeeld moet hebben op je mobiel

Nederland kreeg in de vorm van Lara Croft: Relic Run een primeur. Wij mochten namelijk als eerste ter wereld aan de slag met deze Temple Run-achtige game. Uitgever Square Enix belooft echter meer dan de standaard Temple Run, waaronder een aantal gevechten tegen grote bazen, waaronder een T-rex. Verbazingwekkend genoeg is de game nog leuk ook.

Lara Croft: Relic Run banner

Bij het downloaden van de game dacht ik aan mijn vorige ervaringen met Temple Run-titels. Het constante naar voren rennen en obstakels ontwijken, hebben we dat niet genoeg gezien? Ik dacht van wel. Wat kun je precies nog verbeteren of innoveren in deze simpele opzet? Lara Croft: Relic Run laat zien hoe dat moet. Door bijvoorbeeld tegen muren op te rennen, op een quad rond te rijden en langs een muur te ‘klimmen’ brengt de game genoeg innovatie mee ten opzichte van andere titels in het genre. Het houdt het geheel vermakelijk voor langer dan normaal.

Ook wordt het rennen soms onderbroken door gevechten tegen vijanden of grote bazen. Hier komen Lara’s vertrouwde wapens weer naar boven. Door te klikken op vijanden schiet je ze neer, terwijl zij jou ook onder schot nemen. De T-rex is nog wel het leukst. Dit grote prehistorische wezen verandert het terrein waar je rent en valt je bovendien ook aan. Bijten, slaan met zijn staart of je verpletteren onder zijn machtige poot: snelle reacties zijn vereist.

Lara Croft Relic Run wall

Helaas kent de game ook mindere kanten. Het blijft een free to play titel, dus microtransacties zijn aanwezig. Op zich niet erg, ware het niet dat het erg lastig is om de upgrades en andere items te kopen zonder geld uit te geven. Een nieuw kostuum voor Lara kost bijvoorbeeld vijftig diamanten. Na de game lang te hebben gespeeld, had ik nog maar 40 diamanten. Dit komt omdat ze tijdens het spelen erg zeldzaam zijn. Elke zes uur krijg je wel een krat met spullen erin, waarin 10 diamanten kunnen zitten. Helaas kunnen hier ook ankhs inzitten (waarmee je Lara terug tot leven kunt brengen tijdens het spelen) of goud, wat helaas veel vaker voorkomt dan diamanten. Extra content vrijspelen gaat dus erg moeizaam.

Ook het vrijspelen van een nieuw gebied vereist veel spelen en geduld. Door een bepaald aantal relikwieën te vinden tijdens het spelen, speel je een nieuw gebied vrij. Helaas lijkt dit vrij willekeurig te gebeuren. Zo heb ik een keer 4000 meter gerend en kwam ik niets tegen, terwijl de andere keer ik na 500 meter al een reliek vond. Uiteraard kun je het volgende gebied ook kopen, maar dat is niet haalbaar zonder geld uit te geven, gezien de prijs van 500 diamanten.

Al met al is Lara Croft: Relic Run een vermakelijke game die nieuw leven blaast in het Temple Run-genre. Helaas wordt de kwaliteit tegengehouden door het freemium-principe, maar als game is het zeker een van de betere in het genre. Speel je genoeg dan kom je ook steeds verder, dus wat dat betreft kun je zeker wat uren vermaak halen uit Lara Croft: Relic Run.