Game Of The Year 2011 - 3: Deus Ex: Human Revolution

Het is lang geleden dat ik weer gegrepen ben door een spel. Eidos Montreal, de makers van Deus Ex: Human Revolution kregen precies dat voor elkaar. De intro is meteen de tutorial om je wegwijs te maken in de basis van het spel, maar zuigt je al mee in het verhaal. Wie zijn die gasten die het laboratorium van Sarif Industries uitmoorden? Waarom?

De operatie die Adam Jensen daarna ondergaat geeft me kippenvel. Sfeer, muziek, ik word weggeblazen. En dat is ook meteen de tendens die Deus Ex: Human Revolution vasthoudt: sfeer. Adam Jensen, het hoofdpersonage, wordt cybernetisch aangepast, waardoor hij sterker en beter wordt naarmate het spel vordert. Die augmentaties, zoals de Icarus Landing, die je lichtgevende vleugels geven zodat je altijd zachtjes landt, de Typhoon, een wapen dat in een straal om je heen iedereen doodt of de instant takedown, geven je als speler een gevoel dat je inderdaad veel sterker bent dan welk ander individu.

Deus Ex: Human Revolution

Het is dan ook niet vreemd dat je niet als Rambo door de levels kan rennen anders zou de game een eitje zijn. De tegenstander is ver in de meerderheid en hoewel je sterk bent, kun je geen kogels ontwijken als Neo in de Matrix. Het is dus nadenken geblazen om verder te geraken. Hier laat het spel nog een sterk punt naar voren komen: er zijn veel manieren om opdrachten tot een goed eind te brengen. Niet alleen door je keuze van augmentaties, maar ook door gesprekken en daarmee overredingskracht. Als jij ervoor kiest om hoger te kunnen springen kun je misschien wel een weg over het dak vinden om ergens naar binnen te komen. Maar als jij een vlotte babbelaar bent kun je het gewoon ook bij de portier proberen.

Deus Ex: Human Revolution

Het enige waar deze keuzevrijheid niet opgaat zijn de bazen. Er is geen probleem als je verbeteringen gekozen hebt om meer schade te kunnen verdragen, maar als jij als ultieme hacker tegenover een supersnelle bitch staat heb je een probleem. De eerste baas gaat nog wel, daar hoef je geen kogel voor te lossen, maar de overigen zijn van een heel ander kaliber. Gelukkig is er de Typhoon die in elke situatie ook de bazen op de knieën kan krijgen. Maar het is geen keuze, eerder een noodzaak.

Het hacken in het spel is al een game op zich waard. Ik heb uren computers van alles en iedereen zitten hacken, gewoon omdat het kan en het zo leuk is om het van de computer te winnen. Er zitten lastige hackpuzzels bij, maar hoe lastiger hoe groter de voldoening wordt. Door hack-augmentaties kun je zorgen dat de computer jouw pogingen slechter detecteert, en dat acties die door de computer gedaan worden als je eenmaal gedetecteerd bent, veel langer duren. Hierdoor kun je vaak in een poging of twee desbetreffende pc wel kraken. Heb je de verbeteringen (nog) niet, dan is er speciale hacksoftware die je kunt kopen of verdienen om de computer te misleiden.

Deus Ex: Human Revolution

De steden die je bezoekt zien er schitterend uit. Wederom ademen ze sfeer van een chaotische tijd waar mensen demonstreren tegen augmentaties. De steden nodigen ook uit tot het ontdekken van allerlei geheime doorgangen, het hacken van garages waarin wapens of upgrades liggen of het helpen van inwoners met hun problemen. Nergens heb je tijdsdruk om het hoofdverhaal te volgen, als je de stad beter wil verkennen dan kan dat. En er is genoeg te ontdekken. Uiteindelijk helpen deze missies door extra ervaringspunten te verdienen en daarmee ook extra augmentaties.

Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution zit heel goed in elkaar. De grafische pracht, de muziek en het verhaal geven een ongelofelijke sfeer. Door alle keuzes die je krijgt tijdens het spreken en tijdens het oplossen van problemen doen er ook toe en dwingen je ook na te denken over de gevolgen. Bijna iedereen die het spel gespeeld heeft weet wel waar ik het over heb als ik zeg dat ik spijt had van een bepaalde upgrade die bij een latere baas niet zo erg handig bleek... Het spel laat je spelen zoals jij wil en dat maakt het dat het uitnodigt het na de eerste keer nog eens te spelen, om te kijken hoe het je vergaat als je het anders aanpakt. Wie heeft er multiplayer nodig als je zo'n singleplayer-ervaring kan krijgen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De komende anderhalf week maakt de FOK!-crew bekend wat wij de beste games van het jaar vonden. Voor de user-GotY-lijst kun je hier (10-6) en hier (5-1) terecht.

Crew GotY-lijst tot nu toe:
Game of the Year 2011 - 3: Deus Ex: Human Revolution
Game of the Year 2011 - 4: Portal 2
Game of the Year 2011 - 5: Saints Row: The Third
Game of the Year 2011 - 6: The Legend of Zelda: Skyward Sword
Game of the Year 2011 - 7: Xenoblade Chronicles
Game of the Year 2011 - 8: Battlefield 3
Game of the Year 2011 - 9: Uncharted 3
Game of the Year 2011 - 10: Batman: Arkham City