Mario & Luigi Superstar Saga + Bowser's Minions

Bij de aankondiging van Mario & Luigi Superstar Saga + Bowser's Minions was ik redelijk skeptisch. Ik snapte de noodzaak van de remake niet en wat mij betreft was de nieuwe stijl niet optimaal voor één van mijn favoriete games op de Gameboy Advance. Gelukkig had ik het mis.

Mario & Luigi Superstar Saga 1

De remake is eigenlijk vrij simpel te verklaren. Het is natuurlijk nog even één keer gebruik maken van de 3DS-engine voordat, ongetwijfeld, wordt overgestapt naar een nieuwe engine voor Nintendo Switch. De tweede reden is voor mij een stuk aantrekkelijker: elk deel in de Mario & Luigi-serie is met deze release speelbaar op Nintendo 3DS. De console is immers backwards compatible met Nintendo DS-games en met uitzondering van Superstar Saga kwam elk deel uit voor Nintendo DS of 3DS. Ideaal dus.

Toch bleef de stijl knagen. Wat mij betreft is Superstar Saga voor GBA prima verouderd en blijft de speelse stijl nog steeds één van de betere. Een remake waarin de modellen, animaties en omgevingen worden aangepast is dus niet meteen aantrekkelijk te noemen. Toch was ik na een aantal uurtjes om. Zowel de graphics als de gameplay zijn flink verbeterd, iets wat ik vooraf niet had verwacht. Vooral de modellen van de personages zijn een stuk aantrekkelijker om naar te kijken. Ze springen er meer uit, voelen niet als onderdeel van de wereld waar je naar kijkt, maar echt als losstaande elementen. De details en animaties zijn van een hoger niveau, wat de presentatie van de game enkel goed doet.

Mario & Lguigi Superstar Saga 2

Voor wie het overigens niet weet: in Superstar Saga strijd je in de BeanBean Kingdom om de gestolen stem van Prinses Peach terug te halen. Haar stem is gekozen door Cackletta en handlanger Fawful (I HAVE FURY!) en dus begint een reis waarin Mario en Luigi samen moeten werken in een reis vol gekkigheid, herkenning en diverse vaardigheden. Uiteraard zijn er de normale sprongen en hamers, maar er zijn ook speciale combinaties. Denk aan een High Jump of een manier om Mario kleiner te slaan. Iedereen die de GBA-versie heeft gespeeld, weet dat het best vervelend kon zijn om telkens te moeten wisselen van combinatie. Mario of Luigi voorop, normale jump of een speciale move. Vervolgens weer terugwisselen en weer een andere combinatie erbij halen. In de remake is dit aangepast: elke move die je vrijspeelt is te vinden op het touchscreen. Een simpele druk op het scherm en voila: je zit in de goede positie. Het is nog steeds mogelijk handmatig te wisselen, maar dit maakt het proces een stuk soepeler.

Ook combat is overhoop gegooid en maakt gebruik van de 3DS-engine. Dit wil zeggen dat de damage hoger ligt, maar er ook meer moves zijn. Vroeger had je slechts één aanval die je kon uitvoeren en dat was het. In de 3DS-versie kun je met een basisaanval al twee keer aanvallen (mits je de juiste input geeft) en zijn combi-aanvallen van Mario en Luigi ook een stuk sterker geworden. Het zorgt voor een korte wenperiode met flink wat inflatie in de cijfers die je ziet, maar het dynamieke aan de 3DS-engiine voelt uiteindelijk een stuk natuurlijker aan dan ooit het geval was op GBA. Wel is de combat iets trager geworden en iets minder strak, maar wat we hebben voelt op de andere vlakken een stuk beter aan.

 Bowser's Minions 2 het begin

Verder het je nog gewoon dezelfde toffe RPG met humor, een diversiteit een omgevingen en een geweldige cast aan personages. Van Fawful tot Birdo en van Bowser tot zijn minions, alles is nog steeds aanwezig en het is nog steeds te voelen waarom dit een klassieker is en het begin betekende van een franchise. Over Bowser en zijn minions gesproken, er is een nieuwe modus toegevoegd aan de game die meer informatie geeft over het verhaal achter de schermen en belangrijker: het geeft een andere soort gameplay. In deze modus speel je als de minions van Bowser, die op zoek zijn naar hun geliefde meester. Je begint als een Goomba, maar gaanderweg recruit je Koopa's, Shy Guy's, Lakitu's en noem maar op. Ook hier zit de humor natuurlijk flink in verwerkt en het is grappig om te zien hoe evenementen die plaatsvinden in de maingame tot stand zijn gekomen.

Bowser's Minions combat

De gameplay is zoals gezegd iets anders. Je verkent niet de wereld, maar kiest een level waarna je een aantal gevechten meemaakt. Deze vinden automatisch plaats, met als enige input van spelers het uitvoeren van sterkere aanvallen (klik met de juiste timing op A) of het geven van Captain Commands. Denk hierbij aan het geven van een bonus aan je units of het tegenhouden van een aanval van de tegenstander. De gevechten zijn niet heel diep. Er is wel een rock-paper-scissors systeem zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld Fire Emblem en je moet dus een goede squad samenstellen om jouw tegenstanders te neutraliseren, maar het is uiteindelijk bedoelt als leuke bonus. De maingame geeft je veel meer content, maar wil je even iets anders doen kun je gerust Bowser's Minions opstarten en even wat potjes spelen.

Uiteindelijk is Mario & Luigi Superstar Saga + Bowser's Minions een prima remake geworden die ik niet had willen missen. Echte negatieve punten heb ik niet kunnen ontdekken, het is nog steeds dezelfde prima game als vroeger, en de toevoeging van Bowser's Minions is leuk. Wil je het begin meemaken van de franchise of gewoon oude tijden herleven is dit de game waar je wellicht wel op hebt zitten wachten.

Pluspunten
Minpunten
  • Gameplay verbeterd
  • Modellen zijn top
  • In de kern nog steeds dezelfde klassieker
  • Combat iets minder strak
Exclusief beschikbaar voor Nintendo 3DS.