Assassin's Creed Syndicate
Vorig jaar kreeg Assassin’s Creed Unity klappen van veel pers en gamers. Zelf had ik geen last van de framerate-dalingen en glitches en later bleek dat dat kwam omdat de netwerkcode een van de problemen was. Die deed het bij mij sowieso niet, dat was pas opgelost in patch nummer drie of vier. Daarna begon het framerate-feest bij mij duidelijker zichtbaar te worden. Iedereen was dan ook erg benieuwd of Ubisoft in een jaar tijd geleerd heeft van de fouten. En eigenlijk nog belangrijker, of Assassin’s Creed Syndicate deze problemen niet meer heeft. Nu is het probleem dat mij vorig jaar meteen parten speelde erg subtiel opgelost: er is geen multiplayer meer. Geen PvP en geen co-op, dus problemen met netwerkcode is zo goed als onmogelijk. Jammer van de co-op missies, maar goed, de ontwikkelaars hebben des te meer focus op singleplayer gehad, toch?
Assassin’s Creed Syndicate speelt zich af in Londen zo rond 1868 tijdens de industriële revolutie. We spelen dit keer niet met één hoofdpersoon, het verhaal volgt de tweeling Jacob en Evie Frye die vechten tegen de gevestigde orde, die volledig door de Tempeliers gecontroleerd wordt. Je gaat veel bekende personages tegenkomen. Charles Darwin, Karl Marx en Charles Dickens zijn onder andere mensen die jou extra missies geven. Deze missies geven je of nieuwe items of nieuwe bouwplannen om verbeterde wapens of inventaris te geven. Ik blijf het apart vinden, een bouwplan krijgen om te bedenken hoe je meer bommen kunt dragen. Een grotere bommenzak maken lijkt me niet zo heel ingewikkeld.
Daarnaast zijn er nog georganiseerde vechttoernooien en races. Veel icoontjes dus op de map van Londen, maar heel veel variatie is er dus niet. Assassin’s Creed Unity had nog de missies waarin je als een CSI-agent een partij moorden moest oplossen, maar nu is er helemaal weinig. De kistjes worden tegenwoordig niet eens meer bewaakt, er zijn weer collectables in de vorm van Helix-shards en om een bijzonder item te krijgen moeten we op zoek naar muziekdoosjes. Deze breng je naar een ondergrondse geheime plek waar een kring van pilaren staat. Geen puzzels, niets, je moet gewoon het doosje in de aangegeven pilaar doen. Waar is de Assassin’s Creed met prachtig uitgedokterde platformpuzzels om verder in een gebouw te komen?
Grafisch is Assassin’s Creed Syndicate ongelofelijk mooi. Rondrennen in de stad is dan ook helemaal geen straf, het ziet er schitterend uit, en dit keer zijn er geen framedrops te bekennnen. Als je dan over de daken rent in deze sombere stad, terwijl je de rook van de fabrieken naar boven ziet opstijgen, terwijl de drukte in de straten met koetsen en wandelaars je het idee geeft dat deze stad echt leeft. Sfeer met indrukwekkende graphics dus, iets dat we verwachten van de reeks.
Goed, glitches dan. Ja, ze zijn er. Dat er eens iemand tegen een kistje staat te drammen in plaats van er voorbij te lopen kan ik nog vergeven, maar als er in een cutscene een onzichtbare Jacob staat, je ziet alleen zijn pistool zweven, dan vraag ik me af wie het spel ooit in zijn geheel heeft gespeeld daar bij Ubisoft. Erger wordt het als je er last van krijgt bij missies. Het komt vaker voor dat NPC’s opeens vergeten zijn dat ze iets moeten doen. Zo moest ik iemand volgen in een koets zodat ik wanneer hij uitstapte, hem ongezien kon kidnappen. Tja, als meneer dan stopt op zijn bestemming en maar blijft zitten… Restart dan maar weer, na drie pogingen sprong hij wel uit de koets en kon ik mijn missie voltooien.
De besturing is ook niet heel handig gekozen dit keer. Alle contextgevoelige acties zijn op één knop gemapt. Op zich makkelijk te onthouden dus, maar het wordt lastig als je iemand uit cover vermoordt, er een tweede tegenstander aankomt en in plaats van nog eens een verrassingsaanval te doen, je het eerste lijk oppakt. Dat betekent dus onnodig knokken, iets dat voor een stealthy game jammer te noemen is. Dat zou nog niet het ergst zijn als het vechten nog uitdagend en leuk zou zijn.
Het vechtsysteem doet me denken aan een mislukte poging om de Batman Arkham-games te evenaren. Dit keer zijn er skilltrees waarin je punten kunt stoppen om speciale bonussen te krijgen. Veel van die perks hebben te maken met stealth en vechten. Er zijn nu namelijk combo’s te maken, en je krijgt allerlei perks om te zorgen dat je sneller mensen de genadeklap geeft. Maar combo’s betekenen in Assassin’s Creed Syndicate eenvoudigweg op de slaan-knop bashen. De enige keer dat je een andere knop indrukt is als iemand blokt of wil aanvallen en dat zie je van mijlenver al aankomen. Die pareer je dan en je kunt weer als een malloot op de aanvalknop rammen.