Assassin's Creed Syndicate

Assassin's Creed is elk jaar weer van de partij in de winkel, maar ook op discussiefora. De een vindt het geweldig, de ander vraagt zich af waar Ubisoft mee bezig is. Het overkoepelende verhaal dat er zou zijn is iedereen al kwijt, zelfs Ubisoft is vorig jaar in Assassin's Creed Unity vergeten om het voort te zetten. Abstergo hebben we in de demo op Gamescom ook nog niet gezien, maar eigenlijk is dat alleen maar beter, want de gameplay in het heden is toch tot nu toe minder geweest.

In Assassin's Creed Syndicate gaan we naar het victoriaanse Londen. Dit keer speel je niet alleen een held, maar mag je ook met een heldin aan de slag. Volgens Ubisoft is dat niet gedaan om de commotie die vorig jaar bij gebrek aan een vrouwelijke heldin in Assassin's Creed Unity ontstond, maar was Evie al eerder bedacht. Evie speelt in ieder geval anders dan haar broer Jacob. Jacob is de rouwdouwer, compleet met boksbeugel, pistool en zwaard. Evie speelt veel meer in de schaduw, en is beter in het snel vermoorden en verdwijnen. Een van haar vaardigheden is onzichtbaar worden al staat ze midden op straat. Je moet wel stilstaan, want zodra je gaat bewegen, is het gedaan met je stealth-modus.

Assassin's Creed Syndicate

We mogen op gamescom een zogenaamde blackbox-missie van Assassin's Creed Syndicate doen. Deze kennen we nog uit Assassin's Creed Unity. Dit soort missies geeft je een opdracht en je mag zelf uitzoeken hoe je die gaat uitvoeren. In dit geval moeten we op zoek naar Lucy Thorne. Ze bevindt zich in de Tower of London, een zwaarbewaakt fort in de hoofdstad. Zij heeft de Shroud, een van de Eden-items van de aliens, en met Evie gaan wij dit item stelen.

Evie komt aan via de Theems en zoekt het eerst even hogerop om de missie te starten. Zoals gewoonlijk zie je dan eerst wat hints om mogelijke manieren om binnen te komen uit te buiten. Allereerst is er een sleutel, die je makkelijk toegang biedt tot het binnenste van het fort. Deze moet je stelen van de wacht, maar die is niet alleen. Als de bewakers zien dat je de sleutel wil stelen, ben je ook hun vijand en wordt het alleen maar moeilijker om binnen te komen. Een andere mogelijkheid is het helpen van een gevangene van de tempeliers. Deze zal je ondersteunen waar mogelijk. De interessantste optie is een bewaker die het niet zo nauw neemt met de gevestigde orde. Deze gaat je helpen dichter bij Lucy te komen. Deze optie gaan we dan ook eens uitproberen.

Assassin's Creed Syndicate

Het af te schieten touw dat zijn opwachting maakt in Assassin's Creed Syndicate, maakt van A naar B verplaatsen een stuk makkelijker. Naar mijn mening te makkelijk, want zoals gewoonlijk zijn de bewakers blind en doof tegelijk, en zien ze je niet boven een brede straat via een touw naar de overkant lopen. Alleen als je zo ongeveer naast ze staat, dan beginnen ze je op te merken, te zien aan de ondertussen bekende waarschuwingsmeter. Maar ook hier weer: ren snel weg, wacht even en ze doen net alsof er niets aan de hand is. Waarom de AI nooit beter wordt gemaakt is me een raadsel, de serie mag echt eens lastiger worden gemaakt, al is het door een optionele moeilijkheidsgraad.

Zonder problemen komen we dan ook bij de bewaker. Die wil inderdaad helpen, als ik eerst drie bewakers voor hem uitschakel, want daar heeft hij ruzie mee gehad en zij vermoeden dat hij een verrader is. Je kunt de wachters makkelijk uitschakelen door boven ze te balanceren en ze te vermoorden als ze onder je lopen. Of je doet het met meer stijl en laat opgetakelde vracht op een van de bewakers vallen die rondloopt bij de bevoorrading. En weer hebben de andere bewakers geen enkel benul dat er een paar meter verderop een moord is gepleegd.

Assassin's Creed Syndicate

Na te hebben gerapporteerd bij de overloper, wil hij je helpen door je als gevangene mee te nemen naar het binnenste van het fort om je voor te leiden bij Lucy zelf. Enorm simpel, want je hoeft alleen maar te zorgen dat je vlak naast hem loopt, gekneveld en wel. Eenmaal binnen is het even wachten op het juiste moment en dan komt een scene waarin je in een geheel witte ruimte nog even met een doodgaande Lucy praat. Dat hebben we al veel vaker gezien in Assassin's Creed. Waarschijnlijk moeten we daarna hard rennen om van de overige aanwezigen te vluchten, maar de demo is afgelopen.

Assassin's Creed Syndicate doet precies wat de vorige Assassin's Creed-games ook deden. De stad en de omgeving worden enorm sfeervol weergegeven, maar de moeilijkheidsgraad is er eigenlijk niet. Dat we met zo veel processorkracht nog met blinde bewakers te maken hebben is echt jammer te noemen, zo langzamerhand mogen we meer tegenstand en slimmere bewakers verwachten. Evie is natuurlijk erg goed in stealth, maar dit is wel erg overdreven. Kom Ubisoft, maak het wat lastiger, er moet wel een uitdaging zijn. Vanaf 23 oktober mogen we op Xbox One en PlayStation 4 aan de gang met Jacob en Evie. Later dit jaar komt er een pc-versie van Assassin's Creed Syndicate.