Hatred
Heel af en toe komen er games uit van onbekende ontwikkelaars die geen marketingbudget meer nodig hebben. Hatred is zo’n spel. Toen Hatred werd aangekondigd, stond de halve wereld op zijn kop omdat het spel zo controversieel zou zijn. Ikzelf neem dit soort berichten altijd met een korreltje zout want ik heb niet het idee dat er ineens hele mensenmassa’s aan het moorden slaan door een spel.
Hatred draait eigenlijk maar om één ding en dat is moorden. Er zit geen diepgaand verhaal in of keuzes waarom je iemand aan het vermoorden bent. Je doet het omdat het kan en omdat je personage schijnbaar de behoefte heeft om maar gewoon een beetje te moorden. Dit is ook meteen wat de game saai maakt. Het zomaar een beetje moorden zonder een doel is in GTA bijvoorbeeld na 20 minuten ook wel weer leuk geweest. Hatred draait hier alleen maar om en dat is jammer, want de makers hadden er een idee achter kunnen stoppen zodat je een doel hebt in het spel. Dit mis ik nu, waardoor de motivatie om door te gaan heel laag ligt.
Gameplay-wise is Hatred vrij simpel en soms heel irritant. Door de manier van weergave (isometrisch camerastandpunt) is het soms heel lastig om je een weg door levels heen te banen. Spullen die er liggen blokkeren de weg en lijken niet in de weg te liggen, waardoor je vrij suf bezig bent om er doorheen te komen. Op het moment dat de druk toeneemt omdat je druk in gevecht bent, is dit echt super vervelend. Tijdens ieder level moet je opdrachten voltooien die niet meer zijn dan iedereen neerschieten om het level te halen. Naast de normale opdrachten zijn er ook nog side-missions. Deze zorgen ervoor dat je kunt respawnen op een bepaalde plek en dat je niet weer helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Gameplay-wise is Hatred saai en rechttoe rechtaan en krijg je het idee alsof de Poolse ontwikkelaar bezig is met een tech-demo in plaats van echt een volledige game neer te zetten.
Grafisch moet het spel je smaak zijn, maar persoonlijke vond ik alles in grijstinten een vreselijk idee. Het oogt saai en het onderscheid tussen bepaalde objecten op de map is compleet weg. Op bepaalde dingen zoals zwaailichten gebruiken ze nog wel kleur, maar de bedoeling slaat de plank compleet mis. Wederom krijg je hier het gevoel alsof er gewoon niet de tijd voor is genomen om een volwaardige game af te leveren.
Hatred is in mijn ogen echt compleet gefaald. Naast het feit dat deze game moreel gezien twijfelachtig is, is het gewoon echt heel slecht. Het is simpel, eentonig en er zit totaal geen idee of doel achter het hele principe. Veel games met een overvloed aan geweld kunnen heel vermakelijk zijn, maar Hatred heeft niks van dit. Ze hadden er echt veel meer uit kunnen halen en dat had ook in het voordeel van de ontwikkelaars gewerkt, want nu worden ze in de media alleen maar weggezet als een stel sadisten.
- Saai, saai en nog eens saai
- Geen doel of verhaal om wat te doen.
- Isometrisch camerastandpunt geeft alleen maar nadelen
A murky, forgotten land.
Het kan wel snel gaan vervelen ja. Ik zit geloof ik pas bij het 2de deel van het 2de level, maar uitspelen zal ik hem denk ik niet.
Geen doel of verhaal om wat te doen.
Jawel, jij wilt op een geweldadige manier om het leven gebracht worden, en je wilt zoveel mogelijk mensen meenemen in je dood. Je bent iedereen zat. Het is kort, maar het is een verhaal
Isometrisch camerastandpunt geeft alleen maar nadelen
Zit wat in. Al worden items en mensen wel goed door muren heen getoond. Op de bovenverdiepingen is het echter wel wat lastiger.
Zoals ik zei, ik ben nog niet zo heel ver. Maar ik vond het nog best een uitdaging om doorheen te komen. Ik vind het goed dat dit soort games uitkomen. Al was het maar om de discussie op gang te brengen of er een morele grens is waar we met z'n alle overheen willen of mogen gaan.
Met het verhaal heb ik weinig moeite. Het zijn maar pixels. En ja, het wachten is op de eerste school-shooting in amerika waarbij heel toevallig ook deze game aangetroffen wordt op de pc van de dader. Maar goed... meer dan genoeg games die geweld verheerlijken, dus dat mag de pret niet drukken.
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
Tevens; in vele vele vele andere games kan je mensen doodschieten, doodmeppen, doodsteken. Ik noem alleen al een GTA5 of Saints Row. Waarom vind je deze game dan interessant om over te discussieren of over te filosoferen? Het is maar een spelletje. Neem het gewoon zoals het is; een spelletje zonder boodschap. Geef het geen boodschap en ga niet alvast in de verdediging staan
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
Ben het verder wel met je eens dat het vooral marketing is. Het feit dat Steam hem in eerste instantie van Greenlight probeerde te weren geeft echter al aan dat dit een stuk controversieler is dan een spel als GTA. En persoonlijk heb ik het idee omdat de gedachte erachter anders is.
In GTA kan je alles en iedereen doden. Het hoeft niet. Je wordt er verder ook niet voor beloond. In Hatred moet je iedereen doden. En dan met name onschuldige mensen. En health bijvullen door mensen een genade-schot te geven. Het idee er achter is net even anders. En ik heb het idee dat een hoop mensen dat dwars zit.
Mij boeit het verder niet. Zoals gezegd, het is maar een spelletje.
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
Op zich jammer, want de techniek is best goed al heeft het wat optimalisatie nodig. Pak deze tech en maak een Syndicate kloon en je hebt een wereldspel.
Daar vind ik de rampages veel leuker.
And we poisoned their asses,It had to be done, So that we could have fun
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken