DVD: Pingu - Slee Academie

Pingu, wie kent 'm niet? Als je wel eens langs Villa Achterwerk zapt, of de Vlaamse zender Ketnet, zul je vast wel eens een flard van deze vrolijke, maar brutale pinguïn gezien hebben. De afleveringen van de van oorsprong Zwitserse animatieserie zijn eerder uitgebracht op de dvd's Pingu Stinkt en Een Hele Speciale Bruiloft. Nu is er een nieuwe dvd: Slee Academie!

In principe is de serie met de kleifiguren natuurlijk voor de allerkleinsten, vanaf drie jaar. Maar eigenlijk staat er toch niet voor niets 'AL' voor op de hoes? Pingu is namelijk cool! Letterlijk en figuurlijk, want de zestien avonturen op deze dvd spelen zich af op de Zuidpool. Samen met vader, moeder, kleine zusje Pinga en zijn beste vriend Robbie de zeehond, beleeft Pingu nieuwe, grappige en spannende avonturen! De streken die de dekselse pinguïn zoal uithaalt zijn kindvriendelijk in het menu weergegeven: vier schermen met telkens vier avonturen. De titels zijn allemaal simpel: 'Pingu gaat pottenbakken', 'Pingu en de sneeuwbal' en 'Pingu pest Pinga'. Alleen het titelavontuur; 'Pingu's slee academie' en 'Pingu's ijs sculptuur' bevatten woorden die de allerjongsten nog niet direct tot hun woordenschat zullen rekenen. Maar ja, weer wat geleerd.

Het enige wat een beetje slordig is, zijn de duidelijk uit het Engels vertaalde spelfouten. Zo heet één avontuur 'Moeder's nieuwe hoed', en staat op de dvd-hoes: 'Beleef nieuwe avonturen met iedereen's favoriete pinguïn.' In beide gevallen had die apostrof er natuurlijk niet moeten staan. Op een dvd voor kinderen, met verder amper tekst is dat dus best slordig. Verdere ondertiteling of nasynchronisatie is bij de brabbeltaal sprekende pinguïns natuurlijk niet nodig, en door het universele gepiep werd de serie een wereldwijd succes.

Met een speelduur van zo'n 90 minuten is de dvd zijn geld (adviesprijs ongeveer 11 euro) op zich wel waard, en kinderen zijn hier ongetwijfeld vele malen langer zoet mee. De graphics zijn in principe prachtig, werkelijk elk detail in de besneeuwde animatieserie is perfect in beeld (4:3) gebracht. Het geluid (Dolby Digital 2.0) zal door de eentonigheid op korte termijn gaan vervelen, al is het getoeter van Pingu zó irritant dat je er op een gegeven moment melig van wordt. Verwacht niet te veel van de bonus, het zogenaamde 'Pingu slee academie spel', want meer als een gok op welke pinguïn (Pingu, Pingo, Pongi en Pingg) de sleewedstrijd zal gaan winnen houdt het niet in. Maar ook voor dit geldt: de allerkleinsten zullen er ongetwijfeld dol op zijn.

Ben je zelf een keertje melig, en kom je een keer welke reden dan ook 's nachts wazig uit de kroeg, dan is het bekijken van één of enkele avonturen van Pingu altijd leuk. Pure cult! Ben je ouder dan zes jaar, en blijf je toch de volle anderhalf uur geboeid kijken, of word je verslaafd aan het Pingu slee academie spel, dan adviseer ik snel je een afspraak te maken met de lokale GGZ danwel Centrum voor Alcohol en Drugs. Eigenlijk past onder een review over Pingu Slee Academie maar één smiley. Je weet vast wel welke…

Label: CNR-Kids/Hit Entertainment Releasedatum: 9 oktober 2006
Kijkwijzer: Waardering: