review
CD: Tool - 10,000 Days

Lateralus en Ænima worden gezien als een paar van de absolute meesterwerken in de bescheiden wereld van de 'heavy alternative'. Geliefd ook door fans, ver buiten de grenzen van de rock en metal. De waarom-vraag zal ik niet gaan beantwoorden. Feit is dat het trips zijn die je meenemen naar het diepste krochten van je innerlijke ziel. Of simpel gezegd: they kick ass!.
Als sinds de debuut-EP Opiate en eerste het album Undertow zit er een spectaculaire progressie in hun sound met volgens velen als hoogtepunt Lateralus uit 2001. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en is er 10,000 Days. Bij de eerste kennismaking met 10,000 Days kwam ik al tot een voorlopige conclusie die eigenlijk niet meer gewijzigd is: deze plaat zal altijd in de schaduw blijven staan van de twee voorgangers. Met als reden dat Tool wezenlijk niks heeft gedaan om hun sound uit te breiden. Of zoals de puristen het zouden zeggen: er is stagnatie, er is geen progressie, de rek is eruit, etc. Hoewel dit argument voor mij zwaar telt (zeker bij Tool), is het wel de enige kritiek die ik heb op 10,000 Days. Want er kunnen genoeg lovende woorden toegewezen worden aan de muziek op zich.
Hoewel Adam Jones, Justin Chancellor en Danny Carey op zich een geoliede machine vormen is het op deze plaat vooral Maynard James Keenan die er bovenuit tornt. Keenan, zelf ook niet heilig meer sinds het laatste A Perfect Circle-debacle, is gegroeid als zanger, voor zover dat nog mogelijk was. Het zit 'm in de kleine dingen zoals in de toon van sommige zanglijnen en bijvoorbeeld de intro van 'The Pot'. Het is gewoon even wennen. Als tekstschrijver lijkt hij persoonlijkere onderwerpen aan te grijpen zoals van zijn moeder in '10,000 Days'.

Label: Sony/BMG Releasedatum: 28 april 2006 Waardering:






























Ja na Nine Inch Nails en The Tea party weer een alternatieve cultband die lijkt te stagneren. Je luistert het album het klinkt eerst vertrouwd en daarna.... kan het twee kanten op het openbaart zich alsnog zoals bij de laatse NIN of grijpt je niet meer zoals bij de laatste Tea Party.
Ben benieuwd, hoe het afloopt. niet stuk draaien in het begin in elk geval.
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
in the painted valleys they await rain"
De plaat verschilt best veel met Lateralus. Sommige stukken zijn rustiger dan voorheen, met nadruk op het creëren van sfeer, terwijl hardere stukken meer uitgewerkt klinken, zoals de psychedelisch aandoende Rosetta Stoned en Jambi, met z'n magistrale riffs. Lateralus daarentegen klinkt veel meer als het oudere geluid.
De eerste paar keren dat ik het album luisterde had ik ook zoiets van ' is dit het?' Na 5 jaar stilte in het Tool kamp waren mijn verwachtingen hoog gespannen, te hoog waarschijnlijk. Dus heb ik 'm nog eens geluisterd, en nog eens en nog eens..
En toen klikte het. Wat mij betreft is dit het beste Tool album tot nu toe. (10.000 days > Lateralus > Aenima >Undertow > Opiate). Waar veel mensen Laterlus II verwachten heeft Tool voor de andere optie gekozen : een andere richting gekozen. De band klinkt op 10.000 days veel subtieler en ingehoudener dan ooit tevoren. Adam (gitarist) zij ergens in een interview dat dit hun 'bluesalbum' was en ik denk dat ik weet wat hij bedoelde..
Ten eerste : Tool heeft nog nooit zo erg als een 'band' geklonken , Maynard's stem is meer naar achteren gemixed als ware het 'gewoon een instrument' en daardoor treden bas, gitaar en drums meer op de voorgrond. Muzikaal gezien zijn Wings I & II en Lost Keys & Rosetta Stoned mijlenver van Lateralus verwijderd (respectievelijk veel subtieler en veel zwaarder), je hoort een veel volwassener band die niet zo nodig meer hoeft te laten horen hoe geweldig ze wel niet zijn, in plaats daarvan plaatsen ze subtiele accenten die je vaak past na verschillende keren luisteren oppikt. Waar veel fans op afknapten is (denk ik) het feit dat de teksten van Maynard niet meer druipen van de etherische zaken maar veel meer straight-forward lijken te zijn.
Ten tweede : in plaats van de bloedserieuze , spirituele boodschap van Lateralus is er een element teruggekeerd in hun muziek dat ik er heb moeten missen sinds Aenima : de donkere, sarcastische humor. Zie rosetta stoned.. Had iemand ooit verwacht dat Tool met een nummer zou komen over iemand die onder invloed van Lsd ontvoerd word door Aliens en de boodschap krijgt dat HIJ de chosen one is? (om vervolgens de boodschapniet te kunnen verspreiden en in het ziekenhuis te eindigen.. 'goddamn, shit the bed again..typical' ) dit is ws ook een sneer naar alle Tool fans die niets beters te doen hebben met hun tijd dan alle referenties in Maynards teksten uit te pluizen op zoek naar DE VERBORGEN BOODSCHAP etc.
Kortom : een geweldig album dat je echter verschillende keren moet luisteren om tot je door te laten dringen..ik zou het 5 sterren geven.
I still beat my head against the wall
I still rage and wage my little war
I'm a shade...and easy to ignore
Oooh hoe ontzettend vet is die laatste plaat
Maar voor de rest ben ik het met je eens.. Enorm goeie plaat, maar valt echt tegen na het geniale Lateralus.
Maargoed over 10,000 Days: een prachtig album. Maynard heeft weer mooie dingen met zijn stem gedaan zoals bijvoorbeeld de pre echo bij The Pot. Voor de rest klinken de nummers ook completer dan op eerdere albums. De cd is duidelijk anders dan Lateralus en in mijn ogen beter. Wat mij betreft is 10,000 Days hun best album met daarna Aenima, Lateralus, Untertow en dan Opiate (Salival even buiten beschouwing gelaten).
"I thought that you were hiding, and you thought that I had run away"
-- Maynard James Keenan
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
De review komt veel overeen met mijn mening over deze plaat. Maar er mocht ook even vermeld worden hoe gaaf de hoes van dit album is met de artwork enzo.
10,000 days hetzelfde als Lateralus? Volgens mij luister je niet goed. Ik vind dat het album meer weg heeft van Aenima dan van Lateralus. Meer 'losse' nummers, Lateralus vind ik meer een geheel. Nummers aan elkaar geplakt met tussenstukjes enzo.
Het nummer 10,000 days is voor mij het hoogtepunt. 11 minuten lang opwerken naar een climax. Dat hebben ze al vaker gedaan (Pushit bv), maar in dit nummer wachten ze nog langer en is het allemaal iets subtieler. En dat onweer op de achtergrond...heerlijk.
Vicarious en Jambi kan ik blijven luisteren. Wings for Marie zie ik als een rustpunt op het album. (edit: aha, wat een amateur ben ik. Dit nummer is dus heel duidelijk een opbouw naar 10,000 days, dat staat zelfs in het boekje. Of 10,000 days is het vervolg, whatever. Hoe het ook zij: samen zijn ze voor mij het hoogtepunt van het album.) The Pot is echt heel anders dan wat ze voorheen deden. Lipan Conjuring (edit: dit is een duidelijk 'tussennummer', rust na The Pot) en Lost Keys (edit: is een intronummer voor Rosetta Stoned) heb ik nog niet echt een mening over (ik speel steeds dezelfde nummers foto ). Rosetta Stoned vind ik briljant, lekker schreeuwen en raggen hier en daar.
De laatste drie nummers heb ik nog niet zo vaak gehoord, wegens bovenstaande reden.
Toegegeven, na de eerste paar keer dacht ik: "Ja, ik zet Aenima wel weer op." Maar je moet er gewoon even aan wennen, en dan is het een heel goed veelzijdig album met mooie volle sound.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
Toffe_Ellende FOK!reviews
Niet dat ik alle voorgaande albums minder goed vind, maar toch heb ik het idee dat ik 10.000 days eerder uit de kast zal pakken dan bijvoorbeeld Lateralus.
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
Toffe_Ellende FOK!reviews
en ga anders zelf reviews schrijven, waarbij je kritiekloos elke song apart behandeld en liefst nog met smeuiige technische details als maatsoort en dikte van het plectrum....
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
Het is een triest slechte, inhoudsloze review, en als ik dat vind dan zeg ik dat. Dat jij niet met kritiek jegens anderen kunt omgaan is niet mijn probleem.
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
Dat dit zielige mannetje in verband wordt gebracht met de allerbeste rockband van de afgelopen 15 jaar vind ik vrij, eeh laat ik het netjes formuleren: ongepast. Limp Bizkit kan niet eens in de schaduw staan van Tool. Maar de rest vd review is okay. foto
Dat terzijde is het wel zeker dat dit het hoogtepunt van 2006 is op het gebied van muziek. Dit album heeft even tijd nodig, maar sleept je dan mee op een avontuur die alleen door Tool gecreëert kan zijn. Het album kijkt vooruit en blikt tegelijk terug: Nummers als Intension en Wings For Mary/10.000 Days laten een nieuwe aanpak horen (heel progressief) terwijl nummers als The Pot, Rosetta Stoned en Jambi teruggaan naar het geluid van Aenima en Undertow. Koop dit! foto
Ik moet er wel aan toevoegen dat de behuizing van de cd zelf vrij beroerd is . Mijn cd slaat nu al over aan het einde van Viginti Tres doordat het hoesje aan de binnenkant naar binnen open is, dus elke keer dat de cd eruit of erin gaat slijten het cdtje en het doosje.
Het artwork zelf is prachtig, btw. foto
Nou, vorige week haalde ik Opiate nog eens uit de kast, maar damn!! Dat blijft toch wel echt een lekkere, heftige, zware jaren-90-metal cd-tje! fotofotofoto
Inderdaad een humoristisch nummer ('But I forgot my pen!' foto ) maar door de magistrale muzikale begeleiding en de dramatische inleiding Lost Keys krijgt het ook weer iets tragisch. Message To Harry Manback van Aenima heeft een beetje hetzelfde effect.
imho natuurlijk. En ik ben hem ondertussen wel grijs aan het draaien, in het begin pakte hij me ook niet echt, maar nu dus wel.
Maar eigenlijk moet je CD's van Tool toch echt voor jezelf beoordelen, na meer dan één dozijn luisterbeurten liefst.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken