CD: James Holden - At The Controls

De 26-jarige James Holden heeft weinig tijd om gebruik te maken van het feit dat hij afstudeerde aan de universiteit van Oxford. Zijn platenlabel Border Community loopt als een trein, zijn producties en remixen krijgen lyrische reviews en zijn agenda staat boordevol met optredens in zo ongeveer ieder continent. Ook zijn laatste productie, het dubbele mix-album 'At The Controls', belooft een groot succes te worden. Het ligt sinds een paar weken in de winkels.

James Holden is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt, als je je bedenkt dat de muziekwereld bijna geobsedeerd is door de verschillende 'scenes' en zo strak mogelijk afgebakende stijlen. In 2003 werkte Holden samen met vocaliste Julie Thompson voor het nummer 'Nothing', dat opgepikt werd door het Engelse 'Loaded' label, en door Tiesto werd omschreven als zijn favoriete nummer van het jaar. Holden remixte zo ongeveer alles tussen Keulse pop, dance pop, terror-electro, psy-trance, electro en techno.

Het mix-album 'At The Controls' ligt dus sinds een paar weken in de winkels. Het is verkrijgbaar op twee CD's, of drie LP's. In het geval van de CD's krijg je twee schijfjes met daarop twee mixen van een uur. Er is geen duidelijk thema per mix, een duidelijke opbouw is er ook niet. Maar wat is er dan wel? Om dat goed te omschrijven moet je geen nuchtere en plastische blik op muziek hebben. Muziek van James Holden is muziek die je voelt, beleeft, muziek waar je helemaal in opgaat. Over de albums verspreid staan verschillende soorten nummers, van hele verschillende artiesten. Van minimalistische nummers zoals 'Cor Ten' van Plastikmen, lo-fi electronica tracks als 'Fennesz', dub van Massive Attack vs. Mad Professor tot new school electro in de vorm van 'Lottotron Reboot' van Water Lilly. Dat vat je of dat vat je niet, maar voor liefhebbers van deze muziekstijlen is James Holden nu al haast een icoon. Niets meer en niets minder, dat is wat er te zeggen valt, als er iets te zeggen valt over Holden en zijn nieuwe album.

Daar laat ik het bij.

Label: Resist Releasedatum: 13-03-2006 Waardering: