DVD: Blue Movie

Oud-Hollandsche softporno in een nieuwbouwflat ergens in de Bijlmer. Hugo Metsers neukt Carry Tefsen terwijl hij net geresocialiseerd wordt door een of andere suffe ambtenaar. Een typische jaren '70 film waarin er flink wordt gecopuleerd en weinig zinnige dialoog te vinden is. Vanwege het taboedoorbrekende karakter een bekende klassieker, die jarenlang verloren werd gewaand. Twee jaar geleden zond BNN een teruggevonden versie uit (met het originele omroeplogo nog in beeld, waarschijnlijk rechtstreeks overgezet vanaf een oude betamax) als eerbetoon aan de toen net overleden regisseur van de film, Wim Verstappen.

Toen de film in 1971 voor het eerst zou worden uitgebracht, verbood de filmkeuring Blue Movie vanwege de seksistische aard van de film en omdat de film in strijd zou zijn met de goede zeden. Na een herkeuring kreeg Wim Verstappen alsnog toestemming om de film uit te brengen en bezochten maar liefst 2,3 miljoen bezoekers Blue Movie, waardoor deze film nog steeds behoort tot de drie best bezochte Nederlandse films aller tijden.

Strengholt Multimedia heeft naar eigen zeggen de enige 35mm filmkopie van Blue Movie in handen weten te krijgen en nu dus uitgebracht op DVD. Volgens het persbericht van de releasemaatschappij is de kwaliteit van het beeld niet overal even goed, en als de verkoper al waarschuwt voor de kwaliteit van het product, dan is het oppassen geblazen. En bij Blue Movie is de beeldkwaliteit op sommige momenten echt bijzonder teleurstellend. Allround is de film best aan te zien, maar het is overduidelijk dat er geen groot budget is vrijgemaakt voor de restauratie. Ook de geluidskwaliteit is niet overal even goed, maar wel voldoende om alles goed te kunnen verstaan.

Blue Movie moet echt gezien worden als een stukje filmgeschiedenis. De film kan niet meekomen met de hedendaagse cinema, maar heeft zo'n grote rol gespeeld in de Nederlandse filmhistorie, dat het voor verzamelaars bijna een must-have is. Op de DVD vinden we naast de film ook een voorwoord van Pim de la Parra en Wim Verstappen, waarin nog eens wordt benadrukt wat voor een commotie de film in zijn tijd veroorzaakte. De film en het extra materiaal hebben samen een speelduur van 88 minuten, zijn in kleur (de hoes zou anders doen vermoeden) en op televisieformaat op de DVD terug te vinden.

De DVD-release van Blue Movie is niet van denderende kwaliteit. Het is duidelijk te zien dat kosten en moeite zijn gespaard om een volledige restauratie tot stand te laten komen. Daardoor is deze versie soms erg korrelig en zie je regelmatig allerlei vlekjes in beeld. Het voorwoord is nog wel enigszins de moeite waard, al was een soort documentaire over de ophef rond de film wel leuk geweest. De (advies)prijs is -gezien de slechte kwaliteit- aan de hoge kant: bijna 15 euro. Qua historisch document erg bijzonder, maar qua film en kwaliteit ruim onvoldoende.

Label: Strengholt Multimedia Releasedatum: 15 oktober 2005
Kijkwijzer: Waardering: