CD: The Posies - Every Kind Of Light

Het komt uit Seattle en was zo'n 12 jaar geleden even populair. Fout. Nee, geen grunge. Ik heb het over de powerpop van The Posies die met hun mooie maar toch soms venijnige liedjes een melodieuzer alternatief bood voor de grunge van de ruige broeders uit dezelfde stad. Om een cliché kort te houden: ze zijn terug.

Ik heb gezocht of ik sterke songs als de posies-klassiekers 'Dream All Day', 'Please Return It' of 'Golden Blunders' op Every Kind Of Light kon vinden maar ik ving bot. 'Second Time Around' komt in de buurt. Dat is een knaller a la 'Everybody Is A Fucking Liar' hoewel de titel me minder aanspreekt dan die van de meezinger van Amazing Disgrace (1996). Maar op zich hoeft het ontbreken van een 'potentiële wereldhit' (daar heeft de band er toch een aantal van geschreven) niet te betekenen dat het beluisteren pure tijdsverspilling is. Every Kind Of Light staat bol van de afwisseling. Als een mooie mix tussen de oudere rauwe albums en de ingetogen voorganger Success (1998). Tel daarbij op dat de Posies meer experimenteren met Radioheadiaanse ('Sweethearts of the Rodeo Drive') en bluesy ('Could He Treat You Better?') klanken, een eigentijdse sound hebben gekregen en dat Auer en Stringfellow nog altijd de typische harmonieuze samenzang bezitten, dan moet ik tot de conclusie komen dat Every Kind Of Light een acceptabel album is. Geen topper, maar zeker ook geen cd die je later in de tweedehands platenbakken zult tegenkomen.

Het kwartje (20 euro ct.) viel bij mij ook wat later maar eigenlijk zijn ze nooit weggeweest. Ze zochten alleen naar het goede moment om een nieuwe cd uit te brengen. En als een reünie zorgt voor een aardig album heb ik daar geen problemen mee.

Label: Rykodisc Releasedatum: 28 juni 2005 Waardering: