World of WarCraft: The Burning Crusade

Twee jaar geleden verscheen er een MMORPG die uit zou gaan groeien tot een van de meest gespeelde games ter wereld. Onder de duchtige naam World of WarCraft vloog het spel de winkels uit, en wist het zowel jong als oud te bekoren. Spelers staken vele uren in het opbouwen van hun virtuele personages om hen zodoende steeds sterker te laten worden. Door vijanden in de pan te hakken en queesten met succes te voltooien werden waardevolle ervaringspunten verzameld, die het personage krachtiger moesten maken. Deze groei maakte het voor de speler mogelijk weer nieuwe gebieden in het omvangrijke Azeroth aan te doen. Hier stonden weer nieuwe queesten en vijanden klaar, zodat hetzelfde cirkeltje op een net wat andere manier getekend kon worden. Tegelijkertijd werd het mogelijk om steeds meer instances (kerkers) met een bezoekje te vereren, alwaar de nodige uitrusting gevonden kon worden. Zo zijn er nog wel meer elementen te noemen waarmee in WoW almaar groei wordt behaald. Dat dit een verslavend effect teweegbrengt is onbetwistbaar; de bijna een miljoen hits bij de zoekopdracht ‘World of Warcraft addiction’ in google liegen er niet om. Toch slonken de dingen die WoW de speler te bieden had naarmate er de nodige uurtjes in werden gestoken. Na het behalen van het zestigste level bestond de spelervaring voornamelijk uit herhaaldelijk dezelfde instances doen en geschillen uitvechten op de battlegrounds. Periodiek verschenen er patches met nieuwe content, maar de meeste spelers waren na twee jaar toch echt toe aan grotere vernieuwing. Om de collectieve verslaving te bevorderen, om het maar even vanuit verbitterd oogpunt te verwoorden, heeft Blizzard daarom een geheel uitbreidingspakket uitgebracht: World of WarCraft: The Burning Crusade.

Nieuwe dingen
TBC biedt onder andere een verhoogd maximum-level (naar 70), nieuwe spreuken, nieuwe rassen en uiteraard ook nog nieuwe gebieden. De basisgameplay zelf blijft nagenoeg gelijk, enkel de hoeveelheid ervan verandert. Alle in de eerste alinea genoemde handelingen behoren dus nog altijd tot de orde van de dag. Mensen die al geen liefhebber waren van het origineel zullen met deze uitbreiding derhalve net zo min een mooie tijd hebben. Ook vanuit grafisch opzicht lijkt er nauwelijks iets te zijn veranderd. De vraag is of je voor die 35 euro (plus een nog altijd vast maandelijks bedrag) genoeg gameplay krijgt voorgeschoteld om weer tot in de late uurtjes door het WarCraft universum te struinen.