De Sims 2 Huisdieren

De sims zijn gecreëerd, het huis is gebouwd, er kan geleefd worden! Op dit gebied is er een wezenlijk verschil in de gameplay ten opzichte van de PC-versie, de sims zijn namelijk direct te besturen. Je kuiert dus zelf door je eigen huis, in plaats van het ouderwetse commandosysteem dat we van de PC kennen. Deze besturing is handig op momenten waarop je zelf zo veel mogelijk controle wilt hebben over de sims. Toch is op veel momenten het oude systeem (waarin je de cursor over het huis verplaatst en zo commando\\\'s aan een sim geeft) geschikter, bijvoorbeeld wanneer je een sim een hele reeks handelingen achter elkaar wilt laten verrichten. Gelukkig is er met een druk op de knop te wisselen tussen deze twee besturingsmethodes. Op sommige momenten zul je zelfs moéten wisselen, omdat je sim sommige commando\\\'s via het oude systeem maar niet aan wil nemen. Zo wilde ik mijn sim een speelgoedmuis op laten pakken, om daarmee vervolgens met een kat mee te spelen. Vreemd genoeg kon ik dat alleen maar doen door via de directe besturing de muis te pakken, naar de kat te lopen en dan \\\'spelen\\\' kiezen. Wanneer ik hetzelfde commande aangaf met de klassieke besturing, wist mijn sim niet wat te doen.

Als speler ben je in feite slaafje van je sims, en zul je er maar alles aan moeten doen om hen gelukkig te houden. Ten eerste hebben ze de alledaagse behoeften aan eten, plezier, rust, enzovoort. Daarnaast heeft elke sim ook een dieper gelegen willetje: denk hierbij aan verlangens naar kennis of rijkdom. Bij het maken van een sim kan je kiezen naar welke zaken ze het meest verlangen. Dit oefent vervolgens zijn invloed uit op de gameplay door wensen die jij als speler in vervulling moet laten gaan. Iemand met een verlangen naar kennis wil graag een baan in het onderwijs, terwijl een geldzuchtige sim veel liever zijn huisdier verkoopt aan een lokale winkel. Deze verlangens maken het zijn van een dienaar van virtuele poppetjes een stukje aangenamer, maar het is niets nieuws onder de zon als je je bedenkt dat het er in De Sims 2 al in zat.

<\/center>

Ook huisdieren hebben behoefte aan plezier en aandacht, maar omdat je ze zelf niet kunt besturen moeten je sims de dieren maar aaien, eten geven, trainen en zelfs jonkies laten maken. Zeker dit trainen maakt de toevoeging van huisdieren iets waardevoller. Met de nodige bedrevenheid leer je je beestje de meest uiteenlopende dingen, die zowel nuttig als leuk kunnen zijn. Meneer De Uil gaf in zijn gloriedagen al aan dat dieren net mensen zijn, en gelijk had \\\'ie! Ook de huisdieren hebben namelijk speciale wensen (\\\'Speel met me\\\'), waarvoor je bij vervulling huisdierpunten krijgt. Dit secundaire betaalmiddel kun je op het stadsplein inruilen tegen diergerelateerde goederen en diensten. Zo zijn er dierensnacks en -speeltjes te krijgen en kan je dier een nachtje overnachten in het dierenpension. Dit voegt zeker iets toe, maar het is jammer om te zien dat het bij het stadsplein enkel om dieren draait. Waar zijn de restaurants, disco\\\'s en overig vermaak voor je sims?