Film: The Ruins

Soms schrijf je als auteur een horrorverhaal dat zo goed ontvangen wordt, dat zelfs Stephen King je een dikke pluim geeft. Dat gebeurde bij het boek The Ruins. Als een filmstudio je dan vraagt om er een filmbewerking van te maken, dan doe je dat natuurlijk. En zo begon Scott B. Smith aan de taak om van een succesvol boek, een succesvolle filmbewerking te maken en deze vervolgens door Carter Smith tot film te laten promoveren.

Altijd lekker, cultuur opsnuiven
Amy en Stacy (Jena Malone en Laura Ramsey) zijn al hun hele leven vriendinnen en hebben hun vriendjes bereid gevonden om met zijn vieren eens lekker te genieten van de Mexicaanse zon. Jeff (Jonathan Tucker), een student geneeskunde, zit daarom opgescheept met de wat lossere Eric (Shawn Ashmore). Op de laatste dag van de vakantie leren ze Mathias (Joe Anderson) kennen. Zijn broer is samen met een vriendin naar een pas ontdekte Maya-piramide in de buurt gegaan en Mathias nodigt de dames en heren uit om daar een kijkje te nemen. Daar aangekomen beginnen de problemen. Zodra Amy haar voet op de piramide zet, wordt de groep omsingeld en bedreigd door de lokale bevolking. Twee dingen zijn duidelijk: 1. Voor de groep zit er niets anders op dan de piramide te beklimmen en hopen dat de lokale bevolking vertrekt. 2. De lokale bevolking komt uit angst niet in de buurt van de piramide en wil niet dat iemand de piramide verlaat.

Vernieuwende horror
Een groot voordeel wat je hebt als je als auteur zelf een filmbewerking maakt is dat je je personages zelf bedacht hebt en daarom precies weet hoe ze reageren op de ontstane situatie. Dit feit zorgt er voor dat de personages realistisch overkomen. Het zijn een keer niet de standaard cheerleaders en de sterren van het football-team, maar gewone jongeren die in de shit zitten en dat is wel eens anders geweest in het horror genre. Het boek focust zich meer op psychologische horror en dat komt in deze verfilming goed naar boven, maar natuurlijk valt er voor de liefhebber van onsmakelijke beelden ook genoeg te genieten. Een leuk nieuwtje aan deze film is dat de meest enge momenten van de film zich afspelen in de volle zon. Dat is echt weer eens wat anders dan de donkere kamertjes die we van horrorfilms gewend zijn.

Van boek naar film
Het is wel duidelijk dat The Ruins een geslaagde film is. De jonge acteurs zetten hun personages sterk neer en daardoor komt de uitzichtloze situatie van de groep en de strijd om het overleven goed over. Er moet wel gezegd worden dat een aspect van het verhaal een tikkeltje ongeloofwaardig wordt, maar dat is niet echt storend. Het neemt niet weg dat The Ruins een sterke horrorfilm is met een intrigerende dreiging. Een kleine tip om mee af te sluiten: mocht je de komende tijd op zoek zijn naar leesvoer, lees dan het boek ook eens!

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 17 april 2008
Kijkwijzer: Waardering: