Film: Rush Hour 3

Rush Hour 3 , een introductie heeft deze film bijna niet nodig. Na het succes van Rush Hour 1 & 2 zijn Carter en Lee (respectievelijk Chris Tucker en Jackie Chan) weer terug voor nog meer dolle avonturen, rake one-liners en snelle gevechten. Enige vraag die dan nog resteert; Haalt Rush Hour 3 het niveau van zijn voorgangers of daalt het niveau?

Ah Oui, Paris…
Het is drie jaar na de gebeurtenissen in Rush Hour 2, Carter en Lee zijn nog altijd vrienden, maar vooral Lee heeft moeite met Carter omdat hij drie jaar geleden met zijn “vriendin” Isabella heeft gerotzooid. Carter vindt dat Lee zich niet zo aan moet stellen, want Lee en Isabella hadden niets. Carter is “gepromoveerd” tot verkeersagent en Lee werkt weer voor ambassadeur Han. Als Han wordt neergeschoten is het tijd voor Lee om de daders te zoeken. Carter hoort dat Han is neergeschoten en snelt Lee ten hulp en is het duo weer bij elkaar. Beiden beloven ze aan Hans dochter dat ze de daders zullen vinden, ook al brengt dat voor Lee familieproblemen met zich mee. Die belofte brengt ze naar Frankrijk, waar ze een vrouw moeten beschermen die de namen weet van de leiders van de Chinese Triads. Dat beschermen gaat vanzelfsprekend niet zonder slag of stoot en binnen de korste keren staat heel Parijs op haar kop.

Everybody was kung fu fightin'
Jackie Chan verdient echt een pluim. Niet om het één of ander, maar hij is ondertussen alweer 53 jaar oud en nog beweegt hij als een jonge hond. Eigenlijk is het bijna niet normaal. Chris Tucker doet gewoon waar hij goed in is en dat is moppen tappen. Je kunt wel merken dat hij oorspronkelijk een stand-up comedian is. Wat hij af en toe doet en zegt. Bijvoorbeeld als hij net heeft gevochten met een aantal Chinezen en ze op één of andere manier heeft verslagen, dan begint ie doodleuk Kung Fu Fightin van de Foo Fighters te zingen, hilarisch! Verder zit het camerawerk goed in elkaar, de snelle actie wordt goed in beeld gebracht. Natuurlijk is het allemaal een beetje “over the top”, maar dat weet je bij voorbaat. Je gaat niet naar deze film om een realistische actiefilm te zien, sorry maar dan moet je bij The Bourne Ultimatum zijn. De bijrol van Yvan Attal, als taxichaffeur George, is ook het vernoemen waard. Als Lee en Carter in Parijs aankomen heeft hij een hekel aan alles wat met de VS te maken heeft, hij geeft de VS er even flink van langs. Maar gaandeweg de film draait hij dankzij de avonturen Lee en Carter helemaal om, leuk gedaan.

They’re back…
Het moge duidelijk zijn, Rush Hour 3 is een geslaagde film. Het haalt het niveau van deel 1 & 2 en de film zakt nergens in. De film duurt anderhalf uur en die anderhalf uur staat garant voor doldwaze avonturen, hilarische scenes, snelle gevechten, rake one-liners en over the top actie. Gewoon top dus. Als ik het voor het zeggen had, zou ik het niet erg vinden om Lee en Carter over een aantal jaar weer terug te zien, mits Jackie Chan het lichamelijk vol kan blijven houden. Nog een laatste tip; Blijf zitten als de film is afgelopen en wacht op de bloopers, ook hier valt veel te lachen.

Label: Paradiso Entertainment Releasedatum: 04 oktober 2007
Kijkwijzer: