CD: The Kooks - Inside in, inside out

Weer een rockbandje uit Engeland bestaande uit vier jonge broekies waarvoor het leven voornamelijk bestaat uit muziek en meiden. Arctic Monkeys? Nee, ditmaal zijn het The Kooks uit Brighton.

Er zijn echter nog meer vergelijkingen tussen de twee bands te vinden. Het overduidelijke Britse accent dat Luke Pritchard niet probeert te verbergen, de liedjes van gemiddeld 3 minuten en het enthousiasme dat doorklinkt in de nummers. Een aantal nummers zouden niet misstaan hebben op Whatever people say I am, that's what I'm not.
The Kooks is echter geen kloon, maar past wel perfect in het Brit-pop-rock rijtje thuis; een beetje The Strokes (ook al zijn dit geen Britten), een beetje The Clash, een beetje Franz Ferdinand en een beetje Arctic Monkeys. Mix wat Britse punkfunk met ska en rock en je hebt The Kooks.

Inside in, Inside out is een plaat om vrolijk van te worden, een herjongingskuurtje eigenlijk. The Kooks, nu met anti-rimpel Q10 enzym. Het enthousiasme dat van de plaat knalt, als dat van jonge honden met een tennisbal, heeft zijn weerslag op de luisteraar, voor je het weet zit je vol energie! De CD begint met een rustig akoestisch nummer (Seaside) waardoor je op het verkeerde been wordt gezet, maar met de nummers die daarop volgen rocken de snotneuzen er lekker op los. See the world begint met een stel lekkere gitaren à la Matthew Good en gaat uptempo en vol energie door totdat het opgevolgd wordt door één van de beste nummers van de plaat, Sofa Song.

"And I will do my best
Just to get under her dress
And catch you out if I can
On the other side of my sofa"

Het daaropvolgende nummer en tevens eerste single van het album Eddie's Gun is echte Brit-pop die doet denken aan onder andere Blur. Met You don't love me en If only worden er nog twee hoogtepunten van de plaat bereikt. De nummers in de tweede helft van de CD zijn doordrenkt met ska-invloeden (onder andere Match box en Time Awaits) en maken het stilzitten een moeilijke opgave. Er staan niet louter sterke nummers op het album. Liedjes als I want you back en Got no love zijn van minder niveau, maar dit is geen reden om het schijfje te laten liggen. Moet je toch nog even langs de platenzaak voor de Arctic Monkeys? Luister deze dan ook even.

Label: EMI Releasedatum: 19-01-2006