Game Review: SOCOM US Navy Seals

What's new?
Voor de mensen die al wat langer meegaan kan ik SOCOM U.S. Navy Seals in een paar woorden uitleggen: "Airborne Ranger met in teamvorm". In een groep van vier getrainde seals bestrijd je het terrorisme in diverse gevarieerde levels. Een zeer uitgemolken principe dat al heel wat jaartjes mee gaat en eigenlijk al lang niet meer verandert. Toch biedt SOCOM voor de console iets relatief nieuws: de headset.


Via een bijgeleverde stoere headset kun je namelijk je team instructies geven (zowel in single-player als in multi-player). In single-player druk je eerst op een knop om gesproken commando's te activeren. Daarna spreek je in 3 stappen je commando uit; wie?, wat? en waar?. Bijvoorbeeld: TEAM, STEALTH TO, WAYPOINT. Ik heb de nodige uurtjes gespeeld en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de nauwkeurigheid van de stemherkenning. Het spel hoeft niet eerst te 'oefenen' en heeft in al die uren spelen precies één keer niet verstaan wat ik zei! Erg indrukwekkend.


Daar zit je dan in je uppie
Dus MrSubtle, jij hebt tegen je Playstation 2 zitten blèhren? Erh. Ja . Dat is namelijk wel even wennen. Het voelt zo stom! Zolang je alleen thuis bent is er geen probleem, maar zodra iemand naast je een boek zit te lezen en plotseling roep jij in je stoerste stem dat je team moet gaan ambushen, dan voel je je daar in het begin toch ongemakkelijk bij. Eerlijk is eerlijk, na een tijdje ben je er aan gewend en voelt het heel normaal om de mensen in je team rond te bazen.

Instructies van Head Quarters en feedback van je team krijg je alleen via je headset te horen, en dat draagt wel bij aan de spanning van het spel! Op spannende momenten in het spel ga je bijna schreeuwen, en wanneer je om een vijandige blokhut heen sluipt schrik je je rot wanneer plots een van je teamleden je toespreekt.