Chronicle: RuneScape Legends
Zie je Jagex, dan denk je aan RuneScape. De MMO, die nog altijd veel gespeeld wordt, heeft mij jaren geleden uren en uren plezier geleverd. Sterker nog, mijn hele familie speelde de game. Chronicle: RuneScape Legends betekent mijn eerste ervaring in het Runescape-universum in ruim tien jaar.
In RuneScape Legends speel je tegen een ander persoon (of, als je wil oefenen: tegen AI). Het concept van de game is best interessant. Het is een kaartspel waarin jouw Legend (één van vier Legends) door het verslaan van vijanden en het gebruiken van support-kaarten de tegenstander moet verslaan. Hoe werkt dit? Best simpel eigenlijk, wanneer je het door hebt. Over het algemeen kun je het samenvatten tot het volgende: in jouw deck stop je twee soorten kaarten: vijand-kaarten en support-kaarten. Het verslaan van vijanden geeft een diversiteit aan voordelen: extra aanvalskracht, goud, meer levens en meer. Met goud kun je vervolgens support-kaarten gebruiken. Deze geven weer andere voordelen: een wapen, schade toedelen aan jouw tegenstander, genezen of extra schild krijgen.
Een potje bestaat uit vijf ronden, waarin je elke ronde tot maximaal vier kaarten kunt inzetten. Het maakt hierbij niet uit hoeveel vijanden of support-kaarten je gebruikt. Ook hoef je niet vier kaarten te gebruiken. Wil je bijvoorbeeld één of andere super-combo gebruiken, kun je twee kaarten inzetten ter voorbereiding om de volgende ronde toe te slaan. Als er aan het einde van de vijf ronden nog geen winnaar is (oftewel, beide Legends leven nog), volgt er een gevecht tot de dood. Hierbij kun je geen kaarten meer inzetten, dus het is belangrijk dat jouw Legend zo sterk mogelijk eindigt.
Het leuke aan een potje is dat ze plaatsvinden in een boek. Je speelt een soort van verhaal na, waarin je diverse locaties tegenkomt: een kasteel, een open vlakte, bergen en ga maar door. Het is voor het oog fijn dat je niet constant naar hetzelfde zit te staren en het maakt het spel levendiger. Dit wordt bekrachtigd door de Efteling-achtige muziek: sprookjesachtig met mooie klanken en melodieën.
Het probleem? Het geheel is weinig interactief. Een kaartspel zoals deze - denk ook aan Magic the Gathering, Yu-gi-oh en Hearthstone: Heroes of Warcraft - hebben het grote voordeel dat interactie tussen de spelers en het bord centraal staat. Maakt jouw tegenstander een zet, kun je deze anticiperen, counteren of wellicht wel misbruik van maken. In RuneScape Legends is dit juist niet het geval. Beide spelers maken tegelijkertijd hun zet, waardoor je amper rekening kunt houden met wat jouw tegenstander van plan is. Tuurlijk, als je de klasses en hun kaarten leert kun je een stijl verwachten. Maar als jij een beurt gebruikt om je Legend sterker te maken en de tegenstander valt je vervolgens vier keer aan waardoor je nog maar 5 HP overhebt, dan ben je al zo goed als dood. Je kunt er niets aan doen.
Wat ook jammer is, is dat je weinig moet doen in een potje. Je speelt in totaal maximaal twintig kaarten (in een deck waarin minstens dertig kaarten moeten zitten) en dit doe je aan het begin van elke ronde. Vervolgens moet je alleen maar toekijken hoe de zetten uitgespeeld worden, zonder dat er iets gedaan kan worden. Oftewel: je speelt voor twintig seconden en kijkt voor een minuut. Wanneer het gedoe om de game meer nadruk krijgt dan gameplay zelf, zit er iets mis.
Chronicle: RuneScape Legends heeft potentie, maar als kaartspel gaat het bij het fundament mis: interactie ontbreekt. Er is geen 'samenspel' met de tegenstander, om het zo te noemen. Het had net zo goed een singleplayer-spel kunnen zijn, aangezien je toch niet het gevoel hebt tegen iemand anders te spelen. En dat is zonde. Het is nog maar een closed beta en misschien wordt er nog wat veranderd hierin, maar in de huidige vorm zou het mij niet als vaste klant vastpakken. In de toekomst komt er ook nog een campaign-modus bij, wie weet voegt dat nog wat toe. De game kent eveneens een koppeling met Runescape, waarmee je extra kaarten kunt vrijspelen voor de game.
Chronicle: RuneScape Legends lanceert in 2016 voor pc. Een mobiele versie volgt later.