Hyper Scape

Battle Royales zijn hot. Nog altijd, zeker weten. Veel ontwikkelaars hebben een poging gedaan naar een deel van het marktsegment. Een aantal zijn daarin geslaagd, veel zijn daarin gefaald. De nieuwste speler is Ubisoft met Hyper Scape. De afgelopen ben ik bezig geweest met de technische alpha om eens te bekijken wat Hyper Scape voor innovatie met zich meebrengt.

 

Hyper Scape vindt plaats in Neo Arcadia, een grote digitale stad waarin steeds segmenten wegvallen. Op deze manier wordt de speelmap steeds kleiner, zoals we gewend zijn van Battle Royales. Het is een interessante zet om de map compleet urban te maken, in plaats van een map met veel groen, wat water en ga zo maar door. Dit wil niet zeggen dat er geen variatie is. Open ruimtes, grote gebouwen, gevechten op, tussen en binnen gebouwen. De setting werkt met de snelle gameplay.

De game speelt meer als een Arena-shooter gemixed met een Battle Royale. Er is veel focus op mobiliteit. Elke speler heeft per definitie een double jump, sliden is natuurlijk aanwezig en er zijn veel vaardigheden die meer opties bieden. Het maakt bewegen tot een leuke activiteit, maar zorgt ook voor veel chaos tijdens gevechten. Vaardigheden zijn trouwens niet vooraf te kiezen. Elke speler kiest een avatar, maar dat is simpelweg een uiterlijk. Alle wapens en vaardigheden moet je looten op de map. Geen loadouts, geen voordelen vooraf.

Wapens en vaardigheden vind je in gebouwen, dozen en van andere dode spelers. Daarnaast zijn ze te upgraden door eenzelfde drop te vinden. Dit kan vijf keer en elke keer doen wapens meer damage of krijgen ze een groter magazijn, terwijl vaardigheden bijvoorbeeld een lagere cooldown krijgen. Het zorgt ervoor dat je constant kan blijven looten met resultaat. Heb je eenmaal een uitrusting, dan is het uiteraard tijd voor een gevecht.

Wat opvalt in Hyper Scape is dat de time to kill best lang is. Niet alle wapens, zeker niet de basisvariant, doen veel damage. Neem dat samen met de grote mobiliteit en manieren om damage teniet te doen en gevechten kunnen best lang duren. Zo zijn er vaardigheden die je voor een aantal seconden onschadelijk maakt, die je healen of die je tijdelijk onzichtbaar maken. Dit is niet per se iets slechts of goeds, maar is afhankelijk van de balans.

Hyper Scape Crown

Daar ligt momenteel wel het grootste hekelpunt voor Hyper Scape, de balans. Neem bijvoorbeeld de endgame. Aan het einde van de game spawnt er op de map een kroon. Wie deze voor 45 seconde weet vast te houden wint. Helaas is het momenteel zo dat een speler die de kroon draagt alsnog vaardigheden kan gebruiken zonder de kroon te laten vallen. Wil je tijdelijk onschadelijk zijn, kun je gewoon armor gebruiken. Moet je weg uit een gevaarlijke situatie, kun je alsnog wegspringen of teleporteren. Het wordt in één keer een spelletje van kat-en-muis in plaats van een shooter. Het is geen free-for-all meer, maar een 1-tegen-de-rest spelletje. Op zijn minst zou de kroondrager geen vaardigheden mogen gebruiken, maar ik ben benieuwd naar de modus zonder kroon.

Ook zijn wapens niet helemaal goed gebalanceerd. De sniper in de game bijvoorbeeld is hitscan. Dit betekent dat je op honderden meters iemand kan snipen zonder damage, danwel bullet drop-off. Geloof me, dat voelt niet goed. Ook andere wapens zoals de minigun (als default wapen het beste) en grenade launcher (veel te sterk binnenshuis) voelen te sterk aan. Inmiddels heeft Ubisoft al een eerste patch aangekondigd die sommige wapens nerfen en ongebruikte wapens buffen, dus dat is in ieder geval een positief teken.

Overigens is de default modus van de game in teams van drie, maar konden we ook al aan de slag met een solo-variant. In deze variant was er sprake van een dikke mist en gelimiteerde lootpool om het geheel spannend te maken. Dit soort variatie en evenementen zijn welkom, Ubisoft belooft dan ook regelmatig met nieuwe versies, mapswijzigingen en meer te komen. Toch zou ik graag ook gewoon normale modi vinden. Een Triple/Solo zonder gimmicks, zonder kroon. Gewoon klassieke Battle Royale.

Hyper Scape is een game die tof is om te spelen. De hoge snelheid, nuttig looten en uiterlijk van de game maken het een game die je makkelijk inspringt om eens een paar potjes te spelen. Momenteel ligt het probleem, voor mij in ieder geval, in de balans. Weet Ubisoft hier verandering in te brengen, dan ligt het lot van de game in ieder geval niet bij de kwaliteit. De game is stabiel, ziet er goed uit en speelt lekker weg. Het is afwachten wat de complete release met zich meebrengt.