Assassin's Creed Unity
Een Syriër, een Italiaan, een indiaan, een piraat, we zijn al van alles geweest in de Assassin's Creed-reeks. Dit keer kruipen we in de huid van een Fransman. Au nom de dieu!
De Fransman in kwestie heet Arno Dorian, een man geboren in Versailles. Hij komt bij de organisatie van de Assassins en zoals in voorgaande games gaat hij de templars een lastige tijd geven. Dit alles speelt zich in Frankrijk af, net voor de grote revolutie aan het eind van de achttiende eeuw. Meer wil Ubisoft niet kwijt over het verhaal. Tijdens de presentatie wilden ze ook niets vertellen over de huidige tijd in de game, maar daar gaan we vast voor de release meer van horen. De presentatie had vooral als doel ons de nieuwe next-gen variant van de grafische engine te tonen, samen met de nieuwe mogelijkheden, waaronder co-op.
De ontwikkelaar vertelt met trots en Frans accent dat ze Parijs hebben mogen bouwen voor Assassin’s Creed Unity. Als je alle land van Assassin’s Creed: Black Flag aan elkaar zou knopen dan is Parijs alsnog groter. Of we nog meer steden te zien krijgen weten we niet, maar als het alleen Parijs is, dan is dat inderdaad vrij groot te noemen. In de stad zijn overal allerlei zijmissies te vinden, zoals een vrouw die aan het huilen is dat haar man vermoord is. Deze opdracht kun je meteen aanpakken en oplossen. Wil je dat niet dan prop je de quest in je questlog, zodat je later nog eens terug kunt gaan om de held uit te hangen.
De missie in de singleplayerdemo van Assassin’s Creed Unity vraagt een of andere kapitein te doden. De demo start op de beroemde Notre Dame. Grafisch is het prachtig, met vergezichten waar we eerder slechts over konden dromen, geen ineens verschijnende bomen of gebouwen, en een nog grotere mensenmassa op het plein. Volgens de ontwikkelaar staan er 1300 mensen op het plein. De ontwikkelaar vertelt daarbij dat elk van deze mensen een eigen leven leidt, met motivaties en doelen. Ze worden dronken, maken ruzie met de wacht en vooral dat laatste kun je goed gebruiken om langs bewaking te glippen.
De eerste grote gameplayverandering in Assassin’s Creed Unity is dat er geen hooibergen meer zijn om in te springen. Deze zijn vervangen door een feature die ‘controlled descendance’ heet. Je klimt nu in een vlotte free-flow naar beneden, gebruikmakend van vensterbanken, vlaggenstokken en alles wat maar uit de muur steekt. Leuker is dat een op de vier gebouwen in het spel wel in te lopen is. Handig om snel te ontsnappen, al liggen er natuurlijk ook kistjes met items verborgen.