Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen

Aangezien SEGA zeer grote successen heeft geboekt met Mario & Sonic op de Olympische Zomerspelen, deze game heeft vele weken in de top 10 van best verkochte games gestaan, was het natuurlijk wachten op een vervolg die de komende Olympische Winterspelen in Vancouver als thema zou gaan krijgen. Op de Gamescom kreeg ik een kijkje achter de schermen, om te zien wat Sonic, Mario en al hun vrienden en vijanden nu weer te wachten stond.

Het was mijn eerste presentatie van de Gamescom op woensdag om 9 uur \'s ochtends. Voor mij stonden twee zeer enthousiaste SEGA-werknemers die alles uit de doeken gingen doen. Aangezien we even moesten wachten op wat Franse concullega\'s die veel te laat waren, kreeg ik de kans om even met deze mensen te praten voordat de presentatie begon. De twee kerels waren net als Koei, SpankmasterC en ikzelf de halve nacht de stad in geweest en hadden de nodige borrels op. Echter om na slechts 3 uur slaap een hele dag lang over dezelfde game te moeten vertellen, zeiden ze dat ze voor de presentatie nog 3 rode stierendrankjes hadden genuttigd, bovenop de twee die ze direct bij wakker worden achterover hadden geslagen. Zoiets dacht ik al aangezien ze beiden behoorlijk stonden te stuiteren en ik betwijfelde of dit door de game kwam.

Tijdens de korte presentatie werd al snel duidelijk dat de game weinig veranderd was ten opzichte van zijn voorganger. Er is slechts één erg grote update en dit is de ondersteuning voor het Wii Balance Board. Dit is een grote verbetering, aangezien er nu wel een grotere variatie aan handelingen mogelijk is tussen de verschillende sporten/minigames. Het Balance Board is echter niet persée benodigd, want bij elke sport die het bord ondersteund, is er ook gewoon de mogelijkheid om alleen de wiimote en nunchuck te gebruiken. Echter zal dit in veel gevallen, zoals bijvoorbeeld rodelen en bobsleeën natuurlijk niet echt natuurlijk aanvoelen.
De zomerspelen-game bevatte voornamelijk veel speed-events waarbij je vooral hard met je wii-mote moest schudden. Bij deze game zal dat natuurlijk nog steeds voorkomen, maar er zal ook meer skill vereist zijn. De meeste games zijn gebaseerd op echte Olympische sporten, maar er zijn ook een hoop extra games toegevoegd. De winterspelen bevatten namelijk veel minder sporten die voor zo\'n soort game beschikbaar zijn dan de zomerspelen met zijn vele atletiek evenementen.
Zo zijn er naast de sporten ook typische Mario en Sonic elementen toegevoegd als minigames waarbij je zoveel mogelijk ringen moet verzamelen, of een downhill snowboard-evenement die zeer sterke vergelijkingen toont met Mario Kart.

De karakters uit de zomerspelen komen allemaal weer terug, maar zijn wel uitgebreid met karakters als bijvoorbeeld Bowser jr., Silver en Metal Sonic. Ook is er nu de mogelijkheid om met vier spelers tegelijk te spelen, maar er wordt slechts één Balance Board ondersteund. De makers hadden dit graag willen uitbreiden, maar deze limitering ligt aan de Wii zelf, deze kan namelijk niet meer dan één bord tegelijk ondersteunen. Verder zal de game geen Motion Plus ondersteuning krijgen. De bewegingen die je tijdens de sporten maakt hoeven toch niet echt supernauwkeurig te zijn, dus hier zagen de ontwikkelaars geen nut in.

Conclusie:

De game is meer van het zelfde, maar dan met (niet-verplichte) ondersteuning van het Wii Balance Board. Het feit dat er een hoop extra games moesten worden bijverzonnen, omdat de Olympische winterspelen niet genoeg mogelijkheden boden is wel een beetje jammer aangezien je dan al snel terugvalt op de oude vertrouwde succesformule van ringen verzamelen en Mario Kart-klonen. Verder biedt de game ongetwijfeld weer veel plezier voor de casual gamers en verwacht ik dat de opvolger van zijn zeer succesvolle voorganger weer vele weken lang in de top 10 van meest verkochte games zal staan.