Unilever blijft prijzen verhogen, is de consument verslaafd aan A-merken?

In het afgelopen jaar verhoogde Unilever wereldwijd de prijzen voor voedingsartikelen met gemiddeld 12,6%. Het aantal verkochte producten daalde nog geen 2%. De winst op Unilever-voeding steeg met 10%. Zijn consumenten verslaafd aan A-merken?

Unilever behaalde in totaal een winst van 3,9 miljard euro, inclusief de verkoop van onder andere wasmiddel en shampoo. Dit is bijna 21 procent meer dan de winst in het eerste halfjaar van 2022.

En dat ondanks de gestegen kosten waar Unilever vooral in Europa mee te maken heeft, want die rekenen ze gewoon door aan de consument. 

Volgens een gedragspsycholoog kan Unilever dit doen omdat consumenten nu eenmaal gehecht zijn aan hun vaste merken.

Er wordt veel reclame voor de A-merken gemaakt, Unilever pompte in het afgelopen halfjaar 500 miljoen euro extra in reclame en daardoor komen we het overal tegen. Veel mensen hebben het niet door dat ze onbewust richting A-merken worden geduwd. Ook in de supermarkt liggen de A-merken goed in het zicht, meestal op ooghoogte.

946 stemmen , laatste: 04-08-2023, 23:09