Overheid bereidt zich voor op dreigend faillissement Atos

Bij de Nederlandse overheid is het alle hens aan dek nu IT-leverancier Atos in de geldproblemen zit. De wankele situatie van Atos, één van de belangrijkste IT-leveranciers van de Nederlandse overheid, leidt tot zorgen. Er is ‘nauw contact’ tussen overheden en het bedrijf over de continuering van dienstverlening, aldus NRC.

De situatie van Atos dermate wankel dat de Franse overheid mogelijk moet bijspringen om een faillissement te voorkomen. Voor de Franse overheid is Atos van groot strategisch belang voor onder meer het simuleren van kernproeven met een supercomputer en de digitale veiligheid rond de Olympische Spelen in Parijs. De Fransen willen vooral het nationale belang beschermen.

Afhankelijkheid van Atos
Bij de Nederlandse overheid is het ook alle hens aan dek, waar Atos een belangrijke rol speelt voor diverse vitale processen. Onder meer het ministerie van Defensie en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) zijn aan de slag met maatregelen om het eventueel wegvallen van Atos op te kunnen vangen.
Volgens de krant beheert Atos de gegevens van 350.000 Nederlanders op gebied van langdurige zorg bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). De Sociale Verzekeringsbank besteedt aan het Franse bedrijf belangrijke processen voor de AOW en Kinderbijslag uit. Er wordt onder meer gekeken naar andere leveranciers, maar overstappen bij megaprojecten is vaak een hels karwei. Op dit moment werkt Defensie aan een project waarbij de gehele ict-infrastructuur moet worden vervangen.

Atos & gemeenten
Lokale overheden zijn ook afhankelijk van de diensten van Atos. Diverse gemeenten gebruiken Atos e-Suite, een digitale oplossing om onder meer documenten en gegevens uit te wisselen en te archiveren binnen de organisatie voor verschillende doeleinden. In 2022 werd een mega-aanbesteding voor zo’n 250 gemeenten teruggedraaid, waarbij Atos het spraakverkeer, inclusief dat van de klantcontactcentra, zou afhandelen. De Vereniging voor Nederlandse Gemeenten was ontevreden over de kwaliteit en draaide de aanbesteding terug. Atos was het daar niet mee eens, maar haalde in 2022 bakzeil bij de rechter.