E-bikebezitters laten fiets vaker thuis uit angst voor diefstal

Bijna een derde van de ANWB-leden met een e-bike laat de fiets wel eens thuis uit angst voor diefstal in 2023. Dat is twee keer zo vaak als leden met een niet-elektrische fiets. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim 1400 leden. Volgens de ANWB is dit een ongewenste ontwikkeling in een tijd waarin fietsen op een e-bike juist bezig is met een opmars.

Het aantal mensen dat op een elektrische fiets rijdt is de laatste jaren sterk toegenomen. In de afgelopen tien jaar is er bijna een vervijfvoudiging van het aantal e-bikes, van 9 procent (2013) naar 42 procent (2023). De opmars van elektrische fietsen zorgt ervoor dat meer mensen op de fiets stappen. Inmiddels is het gebruik van elektrische fietsen (42%) bijna gelijk aan dat van traditionele fietsen (46%). 

De toename van het aantal elektrische fietsen gaat bij fietsers gepaard met een grotere angst voor diefstal. De laatste jaren stijgt het aantal momenten dat leden uit angst voor diefstal hun fiets thuis laten staan. In 2018 liet 21 procent van de ondervraagden de fiets een of enkele keren per maand staan. In 2023 is dit opgelopen naar 29 procent. De gemiddelde aanschafprijs van elektrische fietsen ligt beduidend hoger dan die van niet-elektrische fietsen: €2.237 versus €750. Voor de duurdere elektrische fietsen sluiten ANWB-leden vaker een verzekering af: 69 procent verzekert de e-bike tegenover 22 procent verzekeringen voor niet-elektrische fietsen.

Veilig stallen
Hoe druk het is op de bestemming en de mogelijkheden om de fiets vast te zetten of veilig te stallen bepaalt of men de fiets thuis laat. Als men toch de fiets gebruikt, nemen leden met een e-bike aanzienlijk meer maatregelen tegen diefstal dan leden met een niet-elektrische fiets. E-bikers maken hun fiets significant vaker ergens aan vast (71% vs. 53%), gebruiken vaker twee of meer sloten (67% vs. 39%) en zetten hun fiets vaker in een bewaakte fietsenstalling (49% vs. 35%). Ook hebben e-bikers vaker een connected fiets, die te traceren is via GPS (13% vs. 0,3%).

De ANWB vindt dat iedereen onbezorgd en met plezier moet kunnen fietsen. Dat betekent dus ook dat er veilige plekken moeten zijn om fietsen te stallen, bijvoorbeeld in een bewaakte fietsenstalling. Daarnaast adviseert de ANWB om de fiets goed op slot te zetten, met twee sloten en ergens aan vastgemaakt, ook in de eigen berging. Ook is het slim om de accu uit de fiets te halen en los op te bergen, bijvoorbeeld in een kluisje waardoor de fiets minder interessant wordt om te stelen.