Voor Beter OV: 'Heijnen (CDA) liegt over extra hinder spoorwerk'

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijne (CDA) liegt over de oorzaak van de toenemende reizigershinder door werkzaamheden aan de Nederlandse spoorinfrastructuur. Dat stelt de Maatschappij Voor Beter OV. In haar uitlatingen over zure appels waar reizigers door moeten bijten en over veiligheid in het belang van reizigers verzwijgt Heijnen dat de noodzaak om vaker op werkdagen overdag aan het spoor te werken met name een bezuinigingsopgave is omdat haar ministerie heeft nagelaten de subsidie aan ProRail te indexeren en het een bewuste beleidskeuze van haar is om dat niet te repareren.

Reizigers krijgen de komende jaren te maken met veel meer buitendienststellingen op werkdagen. Daardoor wordt de trein nóg onaantrekkelijker als alternatief voor de auto.

Voor Beter OV-voorzitter Rikus Spithorst: “Het verzwijgen van iets belangrijks staat feitelijk gelijk aan liegen. Het is puur misleiding van Kamer en reizigers. En dit is niet het eerste staaltje van onfatsoen van deze staatssecretaris. Ook het tegen de Europese regels willen doordrukken van een nieuwe concessieverlening aan de NS is hier een voorbeeld van. CDA-politicus Heijnen heeft bestuurlijk onfatsoen tot haar handelsmerk verheven. ProRail heeft alles op alles gezet om de gevolgen van de blunder van het ministerie zoveel mogelijk te beperken. Binnen ProRail heb ik succesvol gepleit voor een kengetal: toename van de hoeveelheid werk versus de toename van de reizigershinder. Voor Beter OV zal ProRail om dit kengetal voor de komende jaren vragen.”

Voor Beter OV zal met een aantal aanbevelingen komen, waaronder verbetering van het vervangende busvervoer door dit weer bij een door de NS zelf op te richten autobusafdeling onder te brengen, en bevriezing van de reizigerstarieven op zowel hoofdspoornet als regionale spoorlijnen en op ProRail verhalen van de daaruit voortvloeiende inkomstenderving.